به بهانه عذرخواهی مقامات سوئدی از ایران، رابطه تهران و استکهلم را بررسی کرده‌ایم

تنش‌زایی به سبک اسکاندیناوی

در حالی که گزارش ها از اعزام نیروهای کمکی پلیس به استکهلم پایتخت سوئد به منظور کاهش موج اعتراضات یک هفته ای حکایت دارد، خشونت ها در ششمین شب متوالی در نواحی حومه مهاجر نشین استکهلم ادامه داشت .
کد خبر: ۵۶۵۵۷۸
ادامه خشونتها درسوئد وتلاش پلیس برای دستگیری معترضان

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز ، سخنگوی پلیس استکهلم اعلام کرد دو دستگاه خودرو در این شهر به آتش کشیده شد ، ولی پایتخت ظاهرا دیشب در آرامش نسبی بسر برد.

با این همه در اوریبرو Orebro شهرکی در مرکز سوئد ، حدود 25 جوان که صورت های خود را پوشانده بودند سه دستگاه خودرو و یک مدرسه را به آتش کشیدند و سعی کردند یک پاسگاه پلیس را نیز آتش بزنند .

به گفته پلیس در شهرک سودرتالیه Sodertalje در فاصله حدود صد کیلومتری استکهلم نیز یک ساختمان قدیمی خالی از سکنه به آتش کشیده شد .

معترضان در شهرک کیستا در حومه پایتخت که کارخانه های ساخت تجهیزات مخابراتی اریکسون و نیز دفتر شعبه سوئدی مایکروسافت در آن واقع است ، یک مدرسه را آتش زدند .

مقامات منطقه اعلام کرد از پلیس شهرهای مالمو و گوتنبرگ برای کمک به فرونشاندن خشونتها درخواست کمک کرده اند .

فردریک راینفلت نخست وزیر سوئد دیروز برای مذاکره در خصوص بحران ، نشست فوق العاده تشکیل داد .

موج اعتراض ها و خشونتها در سوئد طی چند روز گذشته پس از کشته شدن یک مهاجر 69 ساله به دست پلیس سوئد آغاز شد و به سرعت  گسترش  یافت . به گفته کارشناسان دامنه و ابعاد خشونتها با آشوب های سالیان اخیر در لندن و پاریس مشابهت دارد .

ماتس لوفوینگ» رئیس پلیس منطقه استکهلم در این باره گفت: «طی نخستین شبهای اعتراض ها شاهد خشونتهای بسیاری بودیم.

هم اکنون اقدامات ما وارد مرحله دیگری شده است و به دنبال دستگیر کردن معترضان  هستیم.» اعتراض در مناطق مهاجرنشین حومه استکهلم پنج روز پیش آغاز شد.

مقامات پلیس سوئد همچنین اعلام کردند نیروهای پلیس از سرتاسر این کشور به منظور تقویت نیروهای پلیس محلی به پایتخت اعزام شده اند.

نیروهای پلیس روز جمعه هشت تن از معترضان را در یکی از مناطقه حومه جنوبی استکهلم دستگیر کردند.

در کشوری که به اصطلاح آزادی شهرت دارد ، خشونت های اخیر شکاف عمیق اجتماعی میان اکثریت ثروتمند و اقلیت فقیر که اغلب آنان را جوانان خانواده های مهاجر تشکیل می دهند ، بیش از پیش آشکار کرده است ؛ جوانانی که از تحصیلات چندانی برخوردار نیستند ، نمی توانند کار پیدا کنند و احساس می کنند از جامعه رانده شده اند .

بیکاری جوانان به ویژه در نواحی مهاجر نشین که اغلب پذیرای پناهجویانی از عراق سومالی افغانستان و آمریکای لاتین است ، بیشتر به چشم می خورد.

حدود 15 درصد از جمعیت سوئد را مهاجران تشکیل می‌دهند.

آمارهای سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی نیز نشان می دهد شکاف میان فقیر و غنی در سوئد در مقایسه با دیگر کشورها با سرعت بیشتری در حال افزایش است .

newsQrCode
برچسب ها: سوئد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
متفكر قرن
Netherlands
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
۰
۰
كشورهای اسكاندیناوی پاتوق مهاجران است مثل نروژ ، سوئد ، فنلاند ، دانمارك ، این كشور ها به بیكاران حقوق پایه می دهند یعنی خانه میدهند اما كرایه خانه و پول انرژی را دولت میدهد و یك درصدی به عنوان گذاران زندگی به حساب بیكار میریزند ، چه اعتراضی دارند ، كیفیت زندگی در اسكاندیناوی از همه كشور ها بالاتر است ، مهاجران توی اروپا می گویند ، آب مفت ، گاز مفت ، برق مفت ، خانه مفت ، حقوق برای خورد و خوراك مفت ، لباس مفت ، همه چیز مفت ، زندگی هم مفت ، بخور و بخواب ، باور كنید راست میگم البته الان مقصد افغان ها آلمان است ، آمار جرم بسیار بالای دارند .

نیازمندی ها