معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف از راه اندازی دفتر تخصصی آتشفشان شناسی در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: در حال حاضر آتشفشان بام ایران را نمی توان خاموش دانست.
کد خبر: ۵۶۰۷۶۷
آتشفشان دماوند خاموش نیست

بهروز برنا در حاشیه مراسم تشکیل و راه اندازی کارگروه توسعه معادن شهرستان دماوند که صبح سه شنبه برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر ایران کشوری مستقر در کمربند لرزه ای جهان شمرده شده و از مجموع 43 حادثه طبیعی 33 مورد آن در این خطه رخ می دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قلل آتشفشانی متعددی در کشور وجود دارند که یکی از اصلی ترین آنها را باید دماوند دانست، گرچه جریان بررسی و کنکاش پیرامون قله آتشفشانی مذکور از گذشته نیز وجود داشته اما با تشکیل و راه اندازی این دفتر کار به شکلی دقیق تر و تخصصی پیگیری می شود.

به گفته این کارشناس حوزه ژئوفیزیک، برای حصول نتایج دقیق و به دست آوردن ارزیابی کارشناسی از شرایط آتشفشان دماوند باید شاخصهایی فنی نظیر افزایش نقاط اندازه گیری، بررسی چشمه های آبگرم حواشی قله، سنجش گازهای متصاعد از دهانه و... مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد نگرانی برای مردم در سایه اظهارنظرهایی نه چندان دقیق کار صحیحی نیست، بر لزوم شناسایی درست شرایط محیطی در راستای تطبیق وضع زندگی با آن تأکید کرد و اظهار داشت: باید مهندسی احداث سازه های مسکونی و غیرمسکونی در سایه اصول زمین شناسی مطابق با رفتار و منش طبیعت باشد، باید مسائلی نظیر مسیلها، گسلهای لرزه خیز و میزان مقاومت سازه‌ها مقابل حوادث طبیعی مورد توجه قرار گیرد.

برنا قله دماوند را از جمله آتشفشانهای نیمه فعال کشور خواند و اضافه کرد: طبق بررسیهای به عمل آمده دو صفحه مستقر بر دو سوی ایران به تدریج به سمت یکدیگر می لغزند و این مهم موجبات وقوع زمین لرزه در نقاط مختلف کشور را فراهم می آورد، در نتیجه نمی توان پرونده آتشفشان دماوند را به عنوان آتشفشانی خاموش بسته تلقی کرد.

وی تصریح کرد: وجود چشمه های آبگرم خود مهر تأییدی بر خاموش نبودن این عارضه طبیعی است، قله آتشفشانی دماوند در گذشته فعالیت خود را انجام داده و وجود معادن مختلف نشانه آن تکاپوی قدیمی است.

زمین لرزه های کوچک؛ ترسناک اما مفید

وی با تشبیه زمین لرزه به فنری بزرگ اظهار کرد: زمین لرزه را می توان از لحاظ تخلیه انرژی به فنری بزرگ شبیه دانست،زلزله پدیده ای است که خود را در قالب تحرک پلیتها(صفحات) سطح زمین به دو شکل دوری از یکدیگر و یا همگرایی به صورت لرزش نشان می دهد، حال اگر این فنر جمع شده آماده رهایی به تدریج باز شود میزان انرژی درون آن نیز به تدریج تخلیه خواهد شد، اما رها شدگی یکباره آن موجب بروز خسارت می شود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها