رییس اداره‌ مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: 6000 واحد دامی از ییلاقات استان زنجان اخراج شدند.
کد خبر: ۵۵۹۰۷۳
اخراج 6000 واحد دامی از ییلاقات استان زنجان

تقی سالک با بیان این مطلب، اظهار داشت: دام‌های موجود در روستاهای «ارشت»، «کلکین» و «گومان» با حضور نیروهای یگان حفاظت با تشکیل و تنظیم پرونده برای متخلفان، تذکرات لازم به آنها داده شد.

وی افزود: دام‌های وارد شده سبک بوده و غیرمجاز وارد مراتع شده بودند که در مجموع چند گله بودند.

این مقام مسوول با تاکید بر لزوم حذف چرای زودرس و دام مازاد و رعایت این موضوع در راستای تخریب مراتع بکر شهرستان یادآور شد: چرای زودرس مراتع توسط دام سبب می‌شود تا علوفه مرتعی که تازه سبز شده، پیش از رسیدن به رشد مطلوب توسط سم دام پایمال شده، خاک مرتع سفت و قدرت نفوذپذیری آب را از دست می‌دهد که در این صورت زادآوری طبیعی گیاهان در این مناطق مختل می‌شود.

وی با بیان این‌که حفاظت از مراتع از تخریب مرتع و سیر قهقرایی و فرسودگی آن جلوگیری می‌کند، ادامه داد: بهره‌برداران از منابع طبیعی موظفند با رعایت تاریخ ورود و خروج دام به مراتع، تعداد دام مجاز در پروانه‌ی مرتعداری را رعایت کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد: در صورت مشاهده با افراد خاطی، طبق مواد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها هم‌چنین مواد قانون مجازات اسلامی برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: به همراه داشتن پروانه و کارت تمدید پروانه مرتعداری برای ورود دام به مراتع الزامی است و در صورت نداشتن این پروانه از ورود مرتعداران جلوگیری می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
برچسب ها: دامداری
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها