معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی:

نرخ ارز بودجه شناور مدیریت شده است

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از تغییر رویکردهای ارزی در لایحه بودجه سال جاری خبر داد و گفت: نرخ ارز در لایحه بودجه 92 مشخص نشده و مبنای آن نظام شناور مدیریت شده است.
کد خبر: ۵۵۳۵۲۳
نرخ ارز بودجه شناور مدیریت شده است

رحیم ممبینی ، در مورد اینکه نرخ ارز در لایحه بودجه 92 چگونه تعیین می‌شود، گفت: چون بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در ماده 81 بند ج نرخ ارز برمبنای نظام شناور مدیریت شده تعریف شده است، بنابراین عددی را نمی‌توان برای ارز در لایحه بودجه ذکر کرد.

وی تأکید کرد: نرخ ارز در لایحه بودجه مبنای محاسباتی دارد و برای تراز بودجه به کار می‌رود و به هیچ وجه قیمت ارز در بودجه مشخص نمی‌شود، بلکه محاسباتی برای پیش‌بینی منابع و درآمدهای نفتی در لایحه بودجه با توجه به نرخ محاسباتی ارز انجام می‌شود.

ممبینی تأکید کرد: قیمت به کار رفته ارز در محاسبات برای پیش‌بینی منابع ارزی ناشی از فروش نفت فقط جنبه محاسباتی دارد و به هیچ وجه قیمت ارز را مشخص نمی‌کند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرد: در قانون برنامه پنجم نرخ ارز برمبنای نظام شناور مدیریت شده تعریف شده است که این نرخ نیز تابع عرضه و تقاضاست و بر این اساس باید تعیین شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرد: قطعاً در تعیین نرخ شناور مدیریت شده، دولت به عنوان حاکمیت نقش ایفا می‌کند.

ممبینی در مورد کارگروه ارزی در لایحه بودجه 92 گفت: پیشنهاد ما در لایحه بودجه این است که کارگروهی متشکل از وزیران اقتصادی کابینه و رئیس بانک مرکزی متناسب با شرایط و برای نظام شناور مدیریت شده تشکیل شده و قیمت ارز را تعیین کند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: آنچه از ارز در لایحه بودجه وجود دارد، در حوزه دولت کلاً یک نرخ برای ارز تصور می‌شود و آن هم شناور مدیریت شده و این نرخ برای همه کالاها و خدمات استفاده می‌شود.

ممبینی خاطرنشان کرد: کالا و خدماتی که قبلاً ارز مرجع می‌گرفتند، نیز از این پس ارز شناور مدیریت شده دریافت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن در کالاهای اساسی مانند دارو به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: یارانه دارو از 420 میلیارد تومان قانون بودجه سال قبل به 2 هزار و 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه 92 افزایش یافته است، بنابراین حتی دارو نیز ارز مرجع نمی‌گیرد، بلکه ارز شناور مدیریت شده دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت آن با یارانه مصوب جبران می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها