وزیرآشتی ملی سوریه:

برای مذاکره با مخالفان آماده‌ایم

وزیر آشتی ملی سوریه بار دیگر آمادگی کشورش را برای دیدار با شخصیت‌های سوری مقیم خارج از کشور اعلام و تاکید کرد: مذاکرات سوری جز در خاک سوریه و به اراده مردم این کشور امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۵۴۱۶۴۲
برای مذاکره با مخالفان آماده‌ایم

علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه در مصاحبه با شبکه المنار لبنان، بار دیگر تاکید کرد: دولت سوریه آماده است تا با هر یک از چهره‌های سوری خارج از کشور که با دخالت کشورهای خارجی در امور سوریه مخالف است، وارد مذاکره شود.

وی همچنین تاکید کرد: میز مذاکرات ملی جز در خاک سوریه و به اراده مردم سوریه تحت نظارت مقامات این کشور برگزار نخواهد شد. راهکار سیاسی تنها از طریق مذاکره و پایبندی به ارزش‌های ملی سوریه امکان پذیر است.

وزیر آشتی ملی سوریه هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که آماده است با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفت‌وگو کند.

این اظهارات علی حیدر در واکنش به طرح پیشنهادی معاذ الخطیب برای مذاکره با نمایندگان دولت سوریه ایراد شد.

همچنین علی حیدر، تاکید کرد که مذاکرات باید بدون هیچ پیش‌شرطی صورت بگیرد و مذاکرات ملی باید در سوریه و تحت نظارت دولت سوریه و با حضور خود مردم سوریه صورت گیرد.

وزیر آشتی ملی سوریه همچنین درباره امور مربوط به آشتی ملی نیز گفت: طرح آشتی ملی بر دو محور اساسی یعنی آشتی اجتماعی و برنامه‌های سیاسی برای حل بحران سوریه متمرکز است. ما این دو محور اساسی را همزمان با یکدیگر آغاز کرده‌ایم و گام‌های مثبتی نیز در خصوص محور اول برداشته شده است.

وزیرآشتی ملی سوریه در ادامه درباره موضع آمریکا نسبت به بحران سوریه نیز گفت: تحولات داخلی آمریکا و تغییراتی که در دولت این کشور ایجاد شده، همچنین انتخابات فرانسه، وضعیت اقتصادی اروپا و برخی دیگر از شاخص‌ها ما را به این مساله رهنمون می‌کند که این آمریکا و اروپا هستند که در وهله اول رنج‌ خواهند کشید نه مردم سوریه.

علی حیدر درباره نقش قطر و ترکیه درباره سوریه نیز گفت: زمانی که درباره راهکاری برای سوریه صحبت می‌کنیم درباره بازیگران اصلی سخن می‌گوییم نه برخی دستاویزهای منطقه. قطر در حقیقت عبارت از یک شرکت است و ترکیه دستاویزی برای ناتو در منطقه است و آمریکا ترکیه را در جنگی ناموفق قرار داده است.

علی حیدر همچنین قطر، عربستان و ترکیه را به دخالت در امو داخلی سوریه و تلاش برای ضربه زدن به دولت این کشور متهم کرد.

وزیر آشتی ملی سوریه درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به یک مرکز مطالعاتی در نزدیکی دمشق نیز گفت: این اقدام اسرائیل در حقیقت تلاشی برای مشوش کردن اذهان عمومی بود. به ویژه اینکه شرایط و مواضع جدیدی درباره راهکار سیاسی برای سوریه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: سوریه به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد.(ایسنا)

newsQrCode
برچسب ها: مذاکره
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها