سخنگوی وزارت امور خارجه:

چشم امید ما و غربی ها به انتخابات آینده است

سخنگوی وزارت امور خارجه انتخابات آینده ریاست جمهوری را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: غربی ها امید بسیاری بسته اند که فتنه های بزرگی به دنبال آن ایجاد کنند البته این انتخابات برای ما نیز نقطه امیدی است که ما را به اقتدار و تثبیت برساند.
کد خبر: ۵۴۲۰۳۹
چشم امید ما و غربی ها به انتخابات آینده است

رامین مهمانپرست امروز دوشنبه در نشست دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ایران که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه برگزار شد، ضمن اشاره به شرایط پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که ایران عامل آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بود، خاطرنشان کرد: ایران بعد از انقلاب نقش جدیدی برعهده گرفت که وحدت جهان اسلام، سیاست نه شرقی نه غربی و مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی از ویژگی های آن بود.

وی با بیان اینکه در 34 سال گذشته غرب هر کاری که بلد بود بر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد از جمله جنگ تحمیلی، تحریم و... یادآور شد: اصل انقلاب با هجمه سنگین قدرت های بزرگ روبرو شد و آمریکایی ها هم اکنون نیز تحولات منطقه یعنی بیداری مردم در یمن، تونس، مصر و لیبی را بخاطر انقلاب ایران می دانند به همین دلیل نسبت به انقلاب اسلامی ایران کینه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اگر روند تحولات به شکل کنونی ادامه یابد، آمریکا ظرف 10 سال آینده جایگاه نخست اقتصادی که در حال حاضر دارد از دست خواهد داد و چهارم یا پنجم خواهد شد، گفت: آمریکایی ها نمی خواهند قدرت های نوظهور جایشان را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی معادلات آمریکایی ها را برهم زده است، تصریح کرد: آنها ترس داشتند که فکر ایران به کشورهای دیگر منتقل شود به همین دلیل تلاش کردند ما در داخل به خود مشغول باشیم، یعنی خاک ریزها در داخل کشور بود و این در حالی است که اکنون خاک ریزها به مرکز رژیم صهیونیستی منتقل شده و این رژیم احساس امنیت ندارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه با بیان اینکه غربی ها تلاش کردند روند انقلاب کشورهای منطقه را کند کنند و در برخی نقاط در آن انحراف ایجاد نمایند، افزود: ابتدا قصد داشتند در 25 بهمن 89 در ایران موج مصنوعی ایجاد کنند، موفق نشدند بعد به سراغ الجزایر رفتند در آنجا هم نشد در نهایت به سراغ سوریه رفتند و دیدیم که به سرعت قطع نامه ها صادر شد و سوریه را تحریم کردند این بخاطر کینه ای است که از جبهه مقاومت دارند؛ چراکه ایران، الجزایر و سوریه از جمله حامیان جریان مقاومت به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی دو راه را برای مقابله با ایران می توانند دنبال کنند یکی حمله نظامی و دیگری ایجاد شرایط برای ایجاد مشکلات در داخل است، اظهارداشت: امکان حمله نظامی برای آنها وجود ندارد چون اگر هزینه فایده کند هزینه این اقدام بسیار سنگین تر از فایده آن خواهد بود و عقل حکم می کند این کار را نکنند البته ممکن است فرد بی عقلی پیدا شود و حمله کند اما باید هزینه اش را بپردازد. بر این اساس هرچه توانایی نظامی ما بالا برود هزینه طرف مقابل بالا می رود و هرچه این توانایی به رخ آنها کشیده شود جنبه بازدارندگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه حمله نظامی به ایران عقلانی نیست و احتمالش کم است، افزود: بر این اساس سعی می کنند با ایجاد اختلاف و یا تحریم ها فشار را برروی مردم ایجاد کنند تا مردم از نظام جدا شوند.

وی با بیان اینکه حتی اگر مساله هسته ای حل شود آمریکا فشارها بر علیه ایران را برنخواهد داشت، تصریح کرد: موضوع حقوق بشر، دموکراسی و دیگر ارزش های غربی و حتی مسائلی مانند حقوق همجنس بازها موضوعاتی است که کشورهای غربی از آنها به عنوان اهرم فشار به ایران استفاده می کنند.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه ملت ما اهل منطق و گفت وگو است، اما گفت وگو وقتی به نتیجه می رسد که از موضع برابر احترام به حقوق ملت ما گفتار و رفتار منطقی و در شرایط طبیعی صورت بگیرد، اظهارداشت: آنها مایل به مذاکره ای هستند که ما از موضع ضعف وارد شویم در حالیکه ما وقتی وارد مذاکره می شویم که از موضع قدرت باشد که در درجه اول اقتدار ملی و بعد منطقه ای ما باید تثبیت شده باشد که یکی از شرایط آن وحدت است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در یک جنگ تمام عیار به سر می بریم و در شرایط جنگی، وحدت فرماندهی مهم است و نباید وحدت فرماندهی خدشه دار شود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه با اشاره به اینکه پایبندی به اصول و ارزش ها از دیگر شرایط اقتدار ملی و منطقه ای ما است، افزود: در یک مقطعی علائمی مشاهده شد که 1+5 آمادگی دارد حقوق هسته ای ما را به رسمیت بشناسد، اما وقتی فکر کردم که فشارهای اقتصادی وضعیت داخلی ما را تحت تاثیر قرار داده باز ادبیاتشان عوض شد.

وی اضافه کرد: 22 بهمن امسال از مهمترین روزهای تاریخی کشور بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم یعنی ما در یکی از مهمترین مقاطع تاریخی زندگی می کنیم. اگر دنیای استکبار بتواند تحولات منطقه را مدیریت کند و جلوی خواست مردم را بگیرد، وضعیت سخت خواهد بود و اگر جبهه مقاومت تحولات منطقه را مدیریت کند، خاورمیانه ای جدید و جهان اسلامی مقتدر خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه فشارها سنگین است و روی دوش مردم سنگینی می کند، اظهارداشت: در اوج همین فشارها مردم به صحنه آمدند البته باید تدبیر کرد و طراحی داشت تا فشارها کم شود، اما بخاطر فشارهای اقتصادی ملت ما دست از نظام برنمی دارد.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت: اگر قرار باشد در چارچوب فنی و حقوقی مذاکرات دنبال شود، بحث روشن است مبنای توافق NPT است. کشورها دو تعهد و یک حق دارند، تعهد به اینکه به سمت سلاح هسته ای نروند و سلاح هسته ای را از بین ببرند و آنها را اشاعه ندهند که در این دو بخش ما متعهدیم و فتوای رهبری را داریم.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: آنها می گویند این فتوا جنبه مذهبی دارد و آثار سیاسی ندارد در حالیکه وقتی امام(ره) فتوای اقتدار سلمان رشدی را صادر کرد و دنیا بهم ریخت، طور دیگری حرف می زدند. جنس این فتوا با آن یکی است.

وی تاکید کرد: در کنار تعهداتی که کشورها دارند آنها حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارند بر این اساس ما برای بحث فنی آماده ایم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه یادآور شد: در وین از آقای آمانو مدیر کل آژانس انرژی اتمی سوال کردیم شما متخصص هسته ای هستی آیا غنی سازی 20 درصدی غیرصلح آمیز است، که گفت خیر، صلح آمیز است، اما ما نگرانیم که در آینده به سمت فعالیت غیرصلح آمیز نروید در حالی که این نگرانی را می توان در رابطه با همه کشورها داشت و این استدلال به همان اندازه غیرمنطقی است که فردی بگوید نگهداری چاقو در آشپزخانه به دلیل اینکه در آینده ممکن است فردی با آن آسیب ببیند، ممنوع شود.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد مذاکرات به سرعت به نتیجه منجر شود، آنها باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند ما هم از فرمولی که مورد توافق طرفین است، نگرانی ها را برطرف می کنیم. شما ببینید اخیرا گفته‌اند فوردو را تعطیل کنید، غنی سازی را متوقف کنید، ما معادلات طلا را آزاد می کنیم و این جالب است که می خواهند حقوق یک ملت را نادیده بگیرند در ازای آن معاملات طلا را اجازه بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما آماده مذاکره هستیم، مذاکره ای که یک رویکرد منطقی داشته باشد که حقوق ما را به شکل کامل به رسمیت بشناسد، البته قدم ها باید همزمان و هم وزن باشد. این چارچوب روشنی است که می تواند به سرعت به نتیجه برسد.

وی انتخابات آینده ریاست جمهوری را بسیار بااهمیت توصیف کرد و افزود: غربی ها امید بسیاری بسته اند که فتنه های بزرگی به دنبال آن ایجاد کنند البته این انتخابات برای ما نیز نقطه امیدی است که ما را به اقتدار و تثبیت برساند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه به تحولات منطقه اشاره کرد و افزود: مدیریت فتنه در سوریه باید منجر به تثبیت جبهه مقاومت شود. ما خوش بین و امیدواریم که اگر انتخابات آینده به خوبی برگزار شوند و فتنه سوریه حل شود ما را به عنوان یک قدرت منطقه ای خواهند پذیرفت. همچنان که در ابتدای بحث سوریه سعی می کردند ایران را کنار بگذارند و در نشست های بین المللی تاکید داشتند ایران حضور نداشته باشد، اما الان هر بحثی که می شود یک طرفش ایران است.

در ادامه سخنگوی وزارت امور خارجه به برخی از سوالات دانشجویان پاسخ داد که در این رابطه یکی از دانشجویان در خصوص انفعال وزارت خارجه نسبت به تحولات بحرین سوال کرد که مهمانپرست با بیان اینکه ادعای انفعال سیاست خارجی باید عدله قوی داشته باشد، اظهارداشت: شرایط الان بحرین را با دو سال قبل مقایسه کنید امروز همه کسانیکه بحرین را فراموش کرده بودند، مجبورند در رابطه با آن حرف بزنند. غربی‎ها دائما اظهارنظر می کنند و سازمان ملل مجبور به موضع گیری شد. اینها نشان می دهد که دیپلماسی عمومی ما اثر داشته است.

یکی دیگر از دانشجویان با اشاره به نقش ترکیه در ناآرامی های سوریه در رابطه با کاهش روابط ایران با ترکیه سوال کرد که مهمانپرست پاسخ داد: اصل برای ما توسعه روابط با کشورهای منطقه و همسایه است ما با ترکیه در رابطه با سوریه اختلاف نظر داریم اما در محیط دوستانه آن را مطرح می کنیم و هم برای مقامات و مردم ترکیه استدلال خود را بیان کرده ایم که کاملا هم اثر داشته است اما انتظار اینکه همه مثل هم فکر کنند، غیرمنطقی است.

وی تاکید کرد: کاهش رابطه نیز سطحی ترین قضاوتی است که می توان در سیاست خارجی داشت وظیفه وزارت خارجه گسترش روابط با کشورها است مگر اینکه احساس شود کشوری در رابطه با ایران فقط خصومت دارد، مثل آمریکا که هنوز بعد از 60 سال علائمی دیده نشده که خصومت و دشمنی کنار رفته باشد.

یکی دیگر از دانشجویان با اشاره به سفر احمدی نژاد به مصر سوال کرد، آیا این سفر ضرورت داشت که عزت ایران شکسته شود و این همه توهین به رییس جمهور در این سفر صورت بگیرد، مهمانپرست در این رابطه با بیان اینکه مصر یکی از مهمترین کشورهای منطقه است، اظهارداشت: اگر ظرفیت ایران و مصر در کنار هم قرار بگیرد در صحنه بین الملل بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اینکه این اتفاقات بگوید نظام مصر یا مردم مصر با ما بد هستند، خیر این گونه نیست، اتفاقا کسانیکه از رابطه ما با مصر نگران هستند، حرکاتی را صورت می دهند تا ما خودمان روابط را محدود کنیم.

دستیار ویژه وزیر خارجه افزود: نزدیک شدن ایران و مصر منافع زیادی برای ایران، مصر و منطقه دارد و تحرکاتی که در خصوص روابط دو کشور صورت گرفته اثر مثبتی در منطقه داشته و کسانی را که به دنبال تفرقه بودند به شدت نگران کرده است.

موضوع حمایت ایران از بشار اسد سوال یکی دیگر از دانشجویان در این نشست بود که وی با بیان اینکه ما از مردم منطقه چه در یمن، چه سوریه، چه بحرین حمایت می کنیم، اظهارداشت: در رابطه با سوریه طرح شش ماده‌ای داشتیم. سوال ما این است طرح ایران بند اولش توقف خشونت ها است. کشورهایی که با آن مخالفت می کنند طرفدار مردم سوریه هستند یا ما که می گوییم درگیری متوقف شود تا مردم کمتری کشته شوند؟ طرح ما جان مردم سوریه را حفظ می کند یا آنها که به سوریه سلاح می فرستند؟ ما می گوییم مردم سوریه خودشان انتخاب کنند. هرچه انتخاب کرده اند همه به آن احترام بگذارند که در این رابطه طرح شش ماده ای ایران گفتگوی ملی، تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات را پیشنهاد می دهد.

مهمانپرست تصریح کرد: آنها می گویند بشار اسد برود، ما می گوییم چرا اصرار دارید بجای مردم سوریه تصمیم بگیرید. ادعا می کنند مردم با او مخالفند و می گویند مردم حامی معارضین مسلح هستند، در حالیکه در بیشترین آمار تعداد این افراد 100 هزار نفر است و نمی شود 100 هزار نفر برای حدود 24 میلیون نفر تصمیم بگیرند ضمن اینکه ما می گوییم اگر واقعا مطمئن هستند که مردم سوریه از اینها حمایت می کنند باید به سرعت انتخابات برگزار کنند چرا از دموکراسی و انتخابات می ترسند؟

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه با بیان اینکه آنها اگر طرفدار دموکراسی هستند چرا بحرین و یمن را فراموش کرده اند، تصریح کرد: چرا در منطقه ما جاهایی را که حتی یکبار انتخابات برگزار نکرده اند را نمی بینند در برخی از این کشورها زنان حق رانندگی ندارند چرا در رابطه با آن حرف نمی‌زنند؟ بر این اساس آنها در ادعای حمایت از مردم سوریه صادق نیستند.

وی تاکید کرد: بهترین اقدام در رابطه با سوریه طرح ایران یعنی توقف درگیری ها، گفتگوی ملی، تشکیل دولت موقت و برگزاری تشکیل دولت انتقالی و انتخابات ریاست جمهوری است.

مهمانپرست در خصوص رابطه با آمریکا خاطرنشان کرد: همانطور که رهبری فرمودند چارچوب روشن است رهبری به طرف آمریکایی تاکید کردند نوع رفتار شما نشانگر حسن نیت نیست ما اگر منطق ببینیم پاسخ می دهیم، اما روش و نوع حرکتی که در کنار ادعای مذاکره قابل مشاهده است، نشاندهنده حسن نیت آنها نیست. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها