بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت‌ کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، 120 روستای کشور در 31 استان قطب گردشگری می شوند.
کد خبر: ۵۴۱۵۵۹
120 روستای کشور قطب گردشگری می‌شوند

این تفاهم نامه در راستای اجرای عملیات زیرساختی در روستاهای هدف گردشگری و حوزه های دسترسی و نفوذ آنها برای عملیاتی نمودن بهره برداری گردشگری از ظرفیتهای آنها توسط نهادهای مردمی در این روستاها و با سرمایه گذاران بخش خصوصی امضا شده است.

براساس این تفاهم‌نامه، 120 روستای هدف گردشگری از 31 استان که دارای مطالعات راهبردی گردشگری می‌باشند به عنوان روستاهای دارای اولویت برای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز مطابق مطالعات انجام شده، در دستور کار جهت آغاز عملیات زیرساختی قرار گرفتند.شایان ذکر است طی تفاهم‌نامه منعقده در سال 1389 نیز عملیات زیرساختی در سی و یک روستای هدف گردشگری دارای اولویت و مطالعات راهبردی ( از هراستان یک روستا ) آغاز شده است .

روستاهای موضوع این تفاهم‌نامه از فهرست روستای هدف گردشگری معرفی شده توسط کارگروه‌های استانی براساس شاخص‌های تدوین شده و بررسی لازم در کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری با عضویت نمایندگان کلیه دستگاه‌های مربوطه انتخاب شده است.

وفق مفاد این تفاهم‌نامه،وظایف دستگاه‌های ذیربط مطابق با وظایف ذاتی آنها در روستاهای هدف گردشگری موضوع تفاهم‌نامه به تفکیک تعیین شده و  وزارت کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مکلف است اقدامات لازم را در خصوص  مواردی ازقبیل: تأسیس دهیاری در روستاهای هدف گردشگری فاقد دهیاری،کمک به احداث زیرساخت های خدماتی موردنیاز         برحسب نیازهای روستا و با محوریت دهیاری ها و پیگیری جمع‌آوری و دفع پسماندها براساس وظایف قانونی دهیاری‌ها در روستاها به عمل آورد.

وزارت راه و شهرسازی نیز اقدامات لازم را در خصوص توسعه و تعریض راه های روستائی و احداث راه های کنارگذر در صورت نیاز ،احداث پارکینگ های بین راهی و اصلاح نقاط حادثه خیز انجام خواهد داد.

همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات لازم را در خصوص بازنگری در طرح های هادی روستاهای هدف گردشگری،انجام مطالعات طرح های هادی در روستاهای فاقد طرح هادی با رویکرد گردشگری ، پیش بینی کاربری های تفریحی و توریستی در این طرح ها، جلوگیری از تغییر ساختار طبیعی روستا و مقاوم سازی ،حفظ سیمای روستا و استفاده از مصالح بومی با همکاری وزارت کشور انجام می دهد.

به موجب مفاد این تفاهم نامه، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اقدامات لازم را در خصوص ارائه مختصات و لیست جاذبه های طبیعی و گردشگری هر روستا و چگونگی بهره برداری از این جاذبه ها،انتخاب سرمایه گذار و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش گردشگری و تامین عرصه های موردنیاز تاسیسات گردشگری با همکاری وزارت کشور از طریق سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری و بنیاد مسکن انجام خواهد داد.

در حال حاضر تعداد روستاهای هدف گردشگری کشور 464 روستا می‌باشد که طی بررسی در کارگروه‌های گردشگری استانی و کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری و تصویب در هیئت محترم دولت تعیین شده‌اند و افزایش آن به تعداد 1100 روستا با لحاظ کلیه شاخص‌های مربوطه در دستور کار کارگروه‌های یادشده قرار دارد.(مهر)

newsQrCode
برچسب ها: روستا گردشگری
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها