یادنامه ای برای استاد فقید مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو

صدای ماندگار ورزش

صدایش صلابت بسیاری داشت و هر شنونده ای را میخکوب می کرد. کافی بود مخاطب پای گزارش های ورزشی او بنشیند، آن وقت بود که از هیجان گزارش های ورزشی استاد اسکویی به وجد می آمد. بیراه نیست بگوییم که ورزش دوستان و دوست داران ورزشی از چند دهه قبل با صدای استاد اسکویی عجین شده اند و به عشق او گزارش های ورزشی را می شنیدند. امروز این استاد که به صدای خاص در رادیو شهره بود را از دست دادیم و اهالی رادیو به سوگ نشستند. شادروان شاگردان بسیاری را در رادیو تربیت کرد و به حرفه ای بودن در رادیو زبانزد بود. به رسم یادبود با چند همکاران و دوستان قدیمی اش گفت وگو کردیم که در گزارش ذیل می خوانید.
کد خبر: ۱۴۵۴۸۹۳

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، خسرو والی زاده، گزارشگر و کارشناس ورزش فوتبال در رادیو ورزش ضمن تسلیت به اهالی رادیو می گوید: درگذشت استاد را به اهالی رادیو تسلیت می گویم. وقتی این خبر را شنیده ام خیلی ناراحت و متاثر شدم. روز گذشته با اینکه ساعت ملاقات تمام شده بود اما به دیدن استاد اسکویی به بیمارستان رفتم. شاید آخرین فردی بودم که قبل از فوت استاد به دیدنش رفتم. خیلی متاسفم که این هنرمند را از دست دادیم.

وی که از نزدیکان استاد اسکویی است، می افزاید: آشنایی ما با استاد به اواخر سال 1358 بعد از انقلاب اسلامی برمی گردد. زمانی که وارد کار رسانه شدم، استاد اسکویی را می شناختم. از همان سال ها با یکدیگر دوست بودیم. استاد یکی از مشوق های من برای ورودم به رادیو بود. یکی از برنامه هایی که افتخار داشتم نزد استاد باشم «صدای وزش» رادیو تهران بود که بعدها از رادیو جوان پخش شد. پس از افتتاح رادیو ورزش هم از سال 78 از این شبکه روی آنتن می رفت. حدود 25 سال با برنامه «صدای ورزش» در کنار استاد اسکویی بودم. البته برنامه های دیگر هم در خدمت استاد بودم. به شخصه خیلی از استاد آموختم، به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین عضو رادیو خیلی از استاد آموختیم.

والی زاده با بیان ویژگی های اخلاقی استاد اسکویی بیان می کند: بسیار محترم و خانواده دوست بود. خیلی به همکاران به ویژه به جوانان کمک می کرد. بیش از 30 سال با استاد کار کردم. او تجربیاتش را به همه منتقل می کرد. امروز که روز معلم است استاد دار فانی را وداع گفت. استاد اسکویی آدم بی حاشیه ای بود و صدایش به عنوان گزارشگر و گوینده همیشه ماندگار خواهد ماند.

عاشق ورزش و رادیو بود

علی شاکری، کارشناس والیبال و هندبال رادیو ورزش از دوستان و همکاران قدیمی مرحوم تاکید می کند: کارم را با آقای اسکویی از سال 72 شروع کردم. من که تازه کار بودم و استاد هم پیشکسوت ما. در برنامه «عصرانه» با استاد اسکویی آشنا شدم. البته از قبل سابقه و آوازه شان را شنیده و شناخت داشتم. تا این که کم کم با گزارشگری والیبال کارم را در کنار او شروع کردم. این همکاری تا شروع رادیو ورزش ادامه داشت اما با افتتاح این شبکه ارتباط ما خیلی جدی تر شد. «جهان ورزش والیبال» یا «صبح ورزش» را در کنار هم بودیم. گاهی شادروان اسکویی مجری و من هم کارشناس بودم و بالعکس. قبل از این که او در بستر بیماری بیفتد با هم کار می کردیم.

وی ادامه می دهد: او خیلی انسان رئوف، مهربان، دوست، مشوق و متواضع بود. غرور و تکبر نداشت و بی ریا کارش را با عشق انجام می داد. عاشق میکروفن بود. رابطه پدر و پسری داشتیم. خیلی خوب ارتباط برقرار می کرد. خیلی از استاد آموختم. استاد اسکویی بزرگتر و راهنمای خوبی برای ما بود. روحش شاد و یادش گرامی.

جایش همیشه سبز خواهد بود

میرزا شفیع، کارشناس ورزش و یکی از دوستان قدیمی مرحوم استاد اسکویی تصریح می کند: مرحوم اسکویی از پیشکسوتانی بود که این افتخار نصیب من شد که در نشریات همکاری داشته باشیم. در رادیو ورزش هم 22 سال با هم همکار بودیم. حتی همسفر هم بودیم. استاد دو فرزند پسر داشت که هر دو فرزندش هم در کانادا زندگی می کنند. زمانی که استاد اسکویی برای دیدن فرزندانش به کانادا رفته بود با همدیگر همسفر بودیم.

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی پیشکسوت خوش صدای رادیو ورزش می افزاید: استاد علاقمند بود همه در کارشان پیشرفت کنند. او یاری صمیمی و یک پدر برای همه بود. بدون تردید استاد اسکویی در رسانه ملی اسطوره بود. همه خاطرات خوبی از استاد دارند. همیشه با روی باز و انرژی مثبت با همه صبحت می کرد. خیلی پرتلاش بود، هیچ وقت از کار دست نکشید و عاشق کارش بود. با رفتن او خلا بزرگی در رادیو ورزش به وجود می آید. صدای مسعود اسکویی برای همیشه ماندگار است و جایش برای همیشه سبز خواهد بود.

با تجربه همراه با صدایی خاص

صدرالدین کاظمی، کارشناس همه رشته های ورزشی که به عنوان گزارشگر کشتی با مرحوم اسکویی برنامه «صبح و ورزش» را به مدت دو ساعت اجرا می کرد، می گوید: تقریبا به مدت 40 سال است که همدیگر را می شناسیم. روابط ما صمیمی بود و با استاد انس و الفت داشتیم.

کاظمی ادامه می دهد: مرحوم اسکویی شخصیت منحصر به فردی داشت. از نظر جنس صدا، تک و خاص بود.هر فردی این قدرت، حجم صدا و شیرینی صدا را نداشت. با تجربه بود و همه مراحل آکادمیک کار را در داخل و خارج از کشور فرا گرفته بود. صدایش متفاوت بود. همچنین معلومات و اطلاعات لازم را در رشته ورزشی خصوصا چند رشته ورزشی و درصدر آنها والیبال داشت. ضمن اینکه گزارش های ورزشی را خیلی عادلانه قضاوت می کرد. 

مریم رستمی مدیر رادیو ورزش بانوان زمان مراسم تشییع استاد فقید مسعود اسکویی را یکشنبه 16 اردیبهشت از مسجد بلال صدا و سیما اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها