طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

غنی‌سازی 132هکتار از جنگل‌های گلستان

معاونت امور جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از احیا و غنی‌سازی 132 هکتار از جنگل‌های استان در 1402 خبر داد.
معاونت امور جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از احیا و غنی‌سازی 132 هکتار از جنگل‌های استان در 1402 خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۱۵۰۲
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان  جهانبخش صادقیان معاونت امور جنگل اداره کل گفت: اولین جنگلکاری‌ها در استان گلستان از سال 46 آغاز شد و تا سال 57 حداکثر 10 هزار هکتار جنگلکاری صورت گرفت اما در طول 40 ساله بعد از انقلاب 70 هزار هکتار جنگلکاری انجام شد.

وی افزود: اغلب جنگلکاری‌ها در مناطق شرق استان از رامیان تا مراوه تپه انجام شده است. 50 هزار هکتار جنگلکاری سوزنی برگ تنها در کلاله و مراوه تپه انجام شده است.

جهانبخش صادقیان با اشاره به احیا و غنی‌سازی 132هکتار از جنگل‌های استان گفت: این عملیات  غنی سازی در شهرستان های رامیان ،مینودشت،گالیکش و مراوه تپه  با گونه های ون،بلوط،داغداغان و افرا  صورت گرفته است.

صادقیان در ادامه افزود: سال گذشته و در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در گلستان  با مشارکت مردم، دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادها و واحدهای تولیدی و صنعتی ۲میلیون و ۷۸۰هزار نهال مرتعی و جنگلی در عرصه های این استان کاشته شد.

وی اظهار کرد: از این تعداد، یک میلیون ۳۰۰هزار نهال مرتعی بود که برای تولید علوفه، کنترل ریزگرد در شمال استان غرس شد.

وی ادامه داد: بقیه نهال‌های کاشته شده در عرصه جنگلی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب استان بوده که بیش از ۶۰۰هزار اصله اعم از اکالیپتوس و صنوبر برای بخش زراعت چوب اختصاص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کاشت نهال در قالب زراعت چوب تا اواخر فروردین ماه امسال مهیا بوده و علاقمندان می توانند از این فرصت برای کاشت نهال اقدام کنند.

به گفته وی این اداره کل کاشت نهال در ۷۰۰هکتار عرصه‌ ملی جانمایی کرده که این عملیات تا بیستم فروردین ماه سال جاری ادامه خواهد داشت

صادقیان در خصوص حفاظت از نهال های غرس شده نیز افزود: نگهداری نهال‌های کاشته شده در عرصه های ملی برعهده این اداره کل است و به طور مستمر از این نهال‌ها، حفاظت خواهد شد.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲هزار هکتار جنگل، ۸۶۲هزار هکتار مرتع و ۲۱هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی‌ متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹هزار نفر جمعیت برپایه کشاورزی است.

.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها