«جام‌جم» جزئیات سفرهای نوروزی را بررسی می‌کند

کارنامه مسیرهای نوروزی

این هفته شاهد پایان سفرهای نوروزی هستیم و مسافران نوروزی در حال بازگشتن به شهرهای مبدا خود هستند به طوری که در این مدت ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی کشور به ثبت رسیده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد ناوگان عمومی (جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی) نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد و مدعی این امر را می‌توان در رشد سفرها در هر چهار مسیر دانست.
کد خبر: ۱۴۵۰۹۱۴
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
کارنامه مسیرهای نوروزی
 
به همین دلیل به نظر می‌رسد در نوروز سال جاری شاهد به ثبت رسیدن ۲۰ میلیون مسافر نوروزی بوده‌ایم. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد اولیه گردش مالی سفره‌های نوروزی گزارش شده است.
 
سهم ۵.۵میلیونی جاده‌ها از مسافران نوروزی
ترددها در جاده‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۵درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر گزارش‌ها حاکی است در نوروز امسال ترددهای خودرویی ثبت شده در جاده‌های کشور به ۴۲۶ میلیون تردد رسیده و میانگین تردد روزانه خودروها در جاده‌های کشور ۳۵.۵میلیون تردد بوده است. در همین خصوص داریوش باقرجوان، مدیر دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره میزان جابه‌جایی مسافران نوروزی با حمل و نقل عمومی جاده‌ای اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ماه تا پایان روز ۱۳فروردین ۵۹۶ هزار و ۲۴۵ سفر انجام شده که در مجموع ۵ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۱۹۸ نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شدند. وی ادامه داد: در این جابه‌‌جایی‌ها سهم ناوگان اتوبوسی ۵۴.۵ درصد، سهم ناوگان مینی‌بوسی ۳۱درصد و سهم ناوگان کرایه سواری با پلاک عمومی ۱۴.۵درصد بوده ‌است. مدیر دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: همچنین ۵۵ درصد این جابه‌‌جایی‌ها درون استانی و ۴۵ درصد برون استانی بوده ‌است. باقرجوان با تاکید بر این‌که نوروز امسال از لحاظ عرضه و تقاضای بلیت اتوبوس شرایط نرمالی داشتیم، گفت: خوشبختانه گزارشی مبنی بر کمبود عرضه و نبود بلیت اتوبوس نداشتیم. از سوی دیگر با مدیریت بهتری برای زمان سفر مواجه بودیم و زمان سفر پراکنش مناسبی داشت. وی با اشاره به تعداد ناوگان اتوبوسی فعال در ایام نوروز ادامه داد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ایام نوروز فعال بودند که از این تعداد ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس امکان تردد در مسافت‌های طولانی را دارند. البته ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس کاروان راهیان نور هم در سفرهای نوروزی فعال شدند.
 
رشد ۳۰ درصدی سفرهای ریلی
در بخش ریلی نیز که پس از مسافرت جاده‌ای بیشترین استقبال را داشته شاهد یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر بوده‌ایم که به زعم مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی این میزان مسافرت رشدی ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.
 
رشد ۲۰ درصدی سفرهای هوایی
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده مسافران نوروزی ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته از مسافرت هوایی استقبال کرده‌اند؛ به طوری که در نوروز امسال شاهد جابه‌جایی نزدیک به ۲ میلیون نفر از طریق ۹۰۰۰ پرواز داخلی و ۸۵۰ پرواز خارجی بوده‌ایم. در همین خصوص مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز از انجام ۱۶ هزار و ۲۲ پرواز از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین خبر داد. کاپیتان رضا نخجوانی افزود: طبق اطلاعات گروه آمار و اطلاعات هوانوردی، از آغاز عملیات نوروزی در ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین، یک میلیون و ۸۵۵ هزار مسافر از فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت اعزام و پذیرش شده‌اند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور در مدت مذکور ۶۳۲۶ نشست و برخاست داشت و ۷۵۹ هزار مسافر را اعزام و پذیرش کرده است.نخجوانی همچنین گفت: فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز با اعزام و پذیرش ۴۱۷ هزار و ۶۹۲ مسافر و ۳۰۴۶ نشست و برخاست رتبه بعدی را در ترافیک فرودگاه‌های کشور از آن خود دارد. به گفته نخجوانی، فرودگاه شیراز با اعزام و پذیرش ۱۵۱ هزار و ۱۹۹ مسافر و نشست و برخاست ۱۳۳۴ پرواز، فرودگاه بین‌المللی اصفهان با اعزام و پذیرش ۹۴ هزار و ۱۶۸ مسافر و نشست و برخاست ۸۲۰ پرواز و فرودگاه بین‌المللی تبریز با اعزام و پذیرش ۸۳ هزار و ۹۳۱ مسافر و نشست و برخاست ۷۴۳ پرواز، بیشترین مسافر و پرواز را پس از مهرآباد و مشهد در جمع فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها داشته‌اند.
 
تردد دریایی ۶ میلیون مسافر نوروزی
ا...‌مراد عفیفی‌پور، سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص میزان تردد و سفرهای دریایی در ایام نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: تا ۱۴ فروردین بیش از ۶ میلیون تردد مسافر و گردشگر دریایی انجام شده و همچنین در همین مدت ۶۴۷ هزار خودرو جابه‌جا شده ‌است. وی ادامه داد: عمده این جابه‌جایی یعنی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آن، بین جزایر استان هرمزگان انجام شده است. سخنگوی سفرهای نوروزی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این‌که خوشبختانه در این مدت هیچ سانحه دریایی برای مسافران رخ نداد، گفت: در ایام نوروز با توجه به حضور دائم نیروهای فنی و ایمنی در کلیه بنادر هیچ سانحه‌ای در مناطق مجاز ترددها رخ نداد. البته موارد محدودی سانحه دریایی در مناطق غیر ایمن و غیر مجاز رخ داد که عملیات امداد و نجات سریعا در آن مناطق انجام شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها