مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در "اولین جشنواره علمی_آموزشی یادگیری مسئله محور":

دوره ابتدائی، دوره شکلگیری آینده دانش‌آموزان است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه دوره ابتدائی، دوره شکلگیری آینده دانش‌آموزان است، گفت: اگر در این دوره دانش‌آموز خلاق و توانمند برای حل مسئله، اهل فکر و نقد، اهل آداب معاشرت اجتماعی و اهل سوال پرسی و دارای توانمندی عکس‌المعمل درست در برابر مسایل با پایه‌های فکری درست، تربیت کنیم، چندین سال بعد به فردی توانمند در زمینه‌های متعدد تبدیل خواهند شد.
کد خبر: ۱۴۴۸۷۹۲
نویسنده وحیده حاجی محمدیاری

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: مسعود سعادتی، در اولین جشنواره علمی آموزشی الگوی حل مسئله ویژه دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی در ناحیه ۳ تبریز، برگزاری این جشنواره را طرحی ابتکاری و مختص استانمان دانست و از تمامی عوامل دست اندرکار در این رویداد علمی، قدردانی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دوره ابتدایی، مهم‌ترین دوره تحصیلی در نظام آموزشی به شمار می‌آید، اظهار کرد: طبق مطالعات و تجارب، نیازمند بازنگری جدی در نحوه آموزش در دوره ابتدائی و اصلاح چند مورد در مورد هستیم که باید مدیران ارشد و همکارانمان در مدارس این موارد را پذیرفته و اصلاح کنند.

وی افزود: برخی افراد بر این باورند که دانش‌آموزان ابتدایی باید در طول یک ساعت روی صندلی بنشینند و مانند بزرگسالان به معلم گوش کنند؛ درحالیکه شرایط سنی دانش‌آموز چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و معلم باید در این ۴۵ دقیقه برنامه‌ریزی کند.

این مقام مسئول بیان کرد: برخی افراد نیز با نگاهی افراطی دوره ابتدایی را صرفا برای بازی می‌دانند؛ درحالیکه بازی باید دارای هدف آموزشی و تربیتی باشد و منحر به یادگیری شود. معلمان باید مانند کارگردانی حرفه‌ای کلاس درس را مدیریت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدائی، گفت: منظور از ارزشیابی توصیفی، قبولی بی قید و شرط همه دانش‌آموزان، بدون نمره‌دهی نیست؛ بلکه ارزشیابی باید جدی‌تر، همه‌جانبه و دقیق‌تر از ارزشیابی کمی بوده و تمامی حرکات و لحظات حضور دانش‌آموز در کلاس درس و تمام فعالیت‌های فردی اجتماعی او، محور ارزشیابی معلم باشد.

سعادتی در پایان گفت: جشنواره آموزشی یادگیری مسئله محور، مورد توجه معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و در صورت اجرای موفق به عنوان الگو به سایر استان‌ها تعمیم پیدا می‌کند.

علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدایی استان نیز در ادامه این جشنواره را ماحصل اقدامات و ایده‌های تیم فکری متشکل از همکاران مناطق از یک ماه قبل  دانست و گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه یادگیری مسئله محور، حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید بچه‌ها را با چالش روبرو کنیم.

وی ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری جشنواره، فرهنگ‌سازی برای یادگیری مسئله محور در کلاس درس بوده و هدفمان ایجاد رقابت نیست. امیدواریم این جشنواره را در دوره‌های بعدی در سطوحی بالاتری برگزار کنیم.

گفتنی است؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه از روند و فرایند اجرای این رویداد بازدید به عمل آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها