در طی سال‌های اخیر، انواع مبلمان شهری در صنعت شهرسازی دارای اهمیت بسیاری شده‌اند و همچنین شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید انواع مبلمان شهری در این سال‌ها هستیم! در این بین شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که مبلمان شهری چیست و چه اهمیتی دارد؟
کد خبر: ۱۴۴۸۷۲۹

هر شهری برای ایجاد رفاه ساکنان خود، نیاز به تجهیزات و اسباب خاصی دارد. با به کار گیری این تجهیزات و وسایل، محیط برای انجام فعالیت‌های روزانه و شبانه ساکنان آماده می‌شود. همچنین مبلمان شهری علاوه بر اینکه باعث افزایش امکانات شهری می‌شوند، به زیبایی محیط زندگی شهری نیز کمک زیادی می‌کند. اگر می‌خواهید با انواع مختلف مبلمان شهری و اهمیت آنها در فضاسازی شهری بیشتر آشنا شوید، ما را در ادامه این مطلب همراه کنید.

آشنایی با مبلمان شهری

به طور کلی مبلمان شهری مجموعه‌ای از اشیا و تجهیزات است که در فضاهای عمومی شهری مانند پارک‌ها، شهر بازی‌ها، فضاهای سبز و... برای استفاده افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این تجهیزات و مبلمان شهری می‌توان به انواع میز و صندلی، سطل‌های زباله، بناها و ساختمان‌های شهری و دیگر تجهیزات که در مکان‌ها عمومی شهری قرار داده می‌شوند، اشاره کرد.

هدف اصلی از قرار دهی و نصب تجهیزات و مبلمان شهری در مکان‌های عمومی، آسان سازی فعالیت‌های شهروندان و ساکنان در فضای‌های عمومی شهری است. همچنین از دیگر اهداف نصب این نوع تجهیزات و اسباب می‌توان به افزایش زیبایی و جذابیت شهر و در نتیجه بالا رفتن کیفیت زندگی شهروندان اشاره کرد.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با کاربردها و مزایای اصلی مبلمان و تجهیزات شهری آشنا کنیم تا بتوانید با مبلمان شهری و کاربران آنها بیشتر و بهتر آشنا شوید.

 images_1710058867_65ed6d736a459.webp

مزایای مبلمان شهری

مبلمان و تجهیزات شهری با المان‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، در تقویت هویت و فرهنگ شهری نقش بسیار مهمی دارند و همچنین می‌توانند باعث جذابیت بیشتر محیط شهری نیز شوند. ایجاد یک محیط آرام و کم تنش و فرهنگ‌سازی از جمله کاربردهای اصلی مبلمان شهری محسوب می‌شود و همین موضوع باعث جذب بیشتر توریست و در نتیجه درآمد زایی می‌شود.

مبلمان شهری می‌توانند در ذهن شهروندان و ساکنان تأثیر زیادی داشته باشند به طور کلی شهروندان و حتی توریست‌ها مناطق مختلف یک شهر را با مبلمان شهری موجود در آن بشناسند! شکل، فرم و همچنین تناسب عناصر مبلمان شهری باید به گونه‌ای باشد که بتواند احساس خوبی را در افراد حاضر در مکان ایجاد کند. از جمله اصلی‌ترین مزایای استفاده از مبلمان و تجهیزات شهری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش زیبایی محیط شهر

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت استفاده از مبلمان شهری، زیباتر شدن فضاهای مختلف شهری است! یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها، بالا بردن زیبایی فضاهای مختلف شهری است. شهرداری‌ها می‌توانند به راحتی با استفاده از انواع مختلف مبلمان شهری متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی در پارک‌ها و فضای‌های عمومی شهری، محیط شهری را زیباتر کرده و همچنین گام بزرگی در زمینه فرهنگ‌سازی نیز بردارند!

افزایش سطح کیفیت زندگی ساکنان

همچنین مبلمان و تجهیزات شهری مانند نیمکت پارکی، کفپوش‌های پارکی و... می‌توانند تا میزان زیادی سطح کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهند. یکی از بهترین تجهیزات شهری که می‌تواند تا حد زیادی سطح کیفیت زندگی را در محیط‌های مختلف شهری بالا ببرد، سطل‌های زباله است. سطل‌های زباله شهری در انواع مدل‌ها و طرح‌ها ساخته می‌شوند که شهرداری‌ها می‌توانند بر اساس فرهنگ و همچنین محیط‌های شهری، سطل‌های زباله مناسبی را در این محیط را نصب کنند. با نصب سطل‌های زباله شهری زیبا و با طراحی منحصر به فرد، علاوه بر بالا رفتن سطح کیفیت و پاکیزگی محیط زندگی، باعث زیباتر شدن فضای‌های مختلف شهری می‌شوند.

نماد هویت فرهنگی شهر

تجهیزات و مبلمان شهری یکی از المان‌های اصلی هویت فرهنگی هر شهری محسوب می‌شوند! شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از مبلمان شهری با طراحی متناسب با فرهنگ هر منطقه، باعث بالا رفتن سطح فرهنگ ساکنان و شهروندان شوند. از جمله المان‌های و نمادهای هویت فرهنگی هر شهر می‌توان به اتفاقات مهم تاریخی، سمبل افتخارات یک قوم و... اشاره کرد.

جذب توریست و گردشگر

مبلمان و تجهیزات مختلف شهری نقش بسیار مهمی در جذب توریست و گردشگر دارند! یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث افزایش جذب توریست می‌شود، ظاهر زیبای شهر است! شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از مبلمان و تجهیزات مختلف شهری علاوه بر بالا بردن سطح سلامت و نظافت شهر، باعث زیبایی هر چه بیشتر فضاهای عمومی شهری شوند.

 images_1710058882_65ed6d82c3849.webp

معرفی انواع مختلف مبلمان شهری

با گسترش صنعت شهرسازی شاهد طراحی و ساخت انواع مختلف مبلمان شهری هستیم که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند و می‌توانند در محیط‌ها و فضاهای مختلف شهری مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو اگر می‌خواهید به طور کامل با انواع مختلف مبلمان شهری و کاربرد هر کدام آشنا شوید ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

البته قبل از هر چیز باید اضافه کرد که به طور کلی مبلمان شهری به دو دسته کلی مبلمان ضروری و مبلمان تزئینی قابل طبقه بندی هستند. این طبقه بندی فقط بر اساس نوع استفاده و کاربرد مبلمان شهری است. مبلمان ضروری تجهیزاتی هستند که استفاده از آنها در محیط‌های شهری ضروری است و در غیر این صورت باعث بروز مشکلات متعدد در محیط‌های شهری می‌شود. مبلمان تزئینی نیز تجهیزاتی هستند که باعث افزایش زیبایی محیط‌ها و فضاهای عمومی شهری می‌شوند و دارای انواع مختلف هستند.

نیمکت

یکی از پرکاربردترین وسایل و مبلمان شهری، انواع نیمکت‌ها هستند که در اکثر فضاهای عمومی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی از به کارگیری این وسایل و تجهیزات شهری ایجاد امکان استراحت برای ساکنان و شهروندان است. با توجه به نوع کاربردی نوع از مبلمان شهری باید گفت که نیمکت‌ها از جمله مبلمان شهری ضروری محسوب می‌شوند.

نیمکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها ویژگی‌ها و مزایای مختص به خود را دارند! از جمله انواع نیمکت‌هایی که در فضاهای مختلف شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به نیمکت‌های چوبی، فلزی، بتنی، سنگی و... اشاره کرد.

آلاچیق

یکی دیگر از انواع مبلمان شهری، آلاچیق‌ها هستند که اکثرا در محیط‌ها و فضاهای سبز شهری مانند باغ‌ها، پارک‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این نوع تجهیزات را می‌توان در باغ‌ها و منازل شخصی نیز مشاهده کرد. آلاچیق‌ها در انواع مدل‌ها و طرح‌ها ساخته و تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و می‌توانند در مکان‌های مختلف به کار برده شوند.

کفپوش‌های پارکی و ورزشی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات و مبلمان شهری که باید در پارک‌ها و فضاهای عمومی نصب شود و از جمله مبلمان ضروری شهری محسوب می‌شود، کفپوش‌های پارکی و ورزشی است. هدف از نصب و قرار دادن این کفپوش‌ها جلوگیری از ایجاد آسیب در اثر برخورد افراد و کودکان با زمین است! کفپوش‌های پارکی نیز دارای انواع مختلفی هستند که شما می‌توانید به راحتی از طریق فروشگاه‌های معتبری مانند تفریح سازان، انواع مختلف آنها را مشاهده و با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

 

سخن پایانی

مبلمان شهری دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام می‌توانند تأثیر بسزایی در افزایش سطح کیفیت زندگی شهروندان و ساکنان داشته باشند. همچنین وجود این تجهیزات در مناطق و فضاهای مختلف شهری باعث افزایش زیبایی شهر می‌شود. فروشگاه اینترنتی تفریح سازان یکی از اصلی‌ترین عرضه کنندگان محصولات و تجهیزات شهری مانند انواع نیمکت‌ها، کفپوش‌های پارکی و.... است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به سایت tafrihsazan.com بزنید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها