دولت بایدن به‌جای اقدام اساسی برای توقف کشتار فلسطینیان و بحران انسانی در غزه، از زمانی که رژیم‌صهیونیستی اجازه ورود کامیون‌های حامل کمک به این منطقه در محاصره را نمی‌دهد، به ارسال هوایی کمک روی آورده و می‌گوید به‌دنبال ساخت اسکله موقت برای ارسال محموله‌های دریایی است؛ اقدامی که کارشناسان با توجه به وضعیت وخیم انسانی و حجم نیاز ساکنان غزه، نمایشی و ناکارآمد می‌دانند.
کد خبر: ۱۴۴۸۷۰۰
 
در روزهای گذشته اخباری درباره فرود آمدن بخشی از محموله کمک‌ها در سرزمین‌های اشغالی منتشر شده و همچنین بخشی از این کمک‌ها به‌دلیل باز نشدن چتر و سقوط بر سر مردم، نه‌فقط به آنها کمک نکرده که به شهادت تعدادی از آوارگان فلسطینی منجر شده‌ است.
دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد بر اثر سقوط نادرست کمک‌های پرتاب هوایی بر روی سر شهروندان فلسطینی، پنج نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی زخمی شدند.
دفتر اطلاع‌رسانی افزود؛ پرتاب هوایی کمک‌ها بی‌اثر است و بهترین راه برای رساندن کمک‌ها نیست.
این دفتر در بیانیه‌ای اشاره کرد، بخشی از این کمک‌ها در دریا و بخشی دیگر در نزدیکی حصار جدایی یا مناطق تحت کنترل ارتش اشغالگر یا در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین (مناطق اسرائیلی) فرود می‌آید.شاهدان عینی گزارش دادند هواپیماها تعداد زیادی جعبه کمک را پرتاب کردند اما چتر برخی از آنها باز نشد و منجر به سقوط سریع آنها برسر افرادی شد که در انتظار دریافت کمک‌ها تجمع کرده بودند.
به گفته شاهدان، جعبه‌ها بر سر افراد فلسطینی در شمال اردوگاه ساحلی و در خیابان الجلاء در شمال شهر غزه سقوط کردند.
 
سیاست‌‌های کمکی احمقانه
همین مسائل باعث شده تا یک کارشناس سازمان ملل سیاست‌های کمکی آمریکا به غزه را احمقانه توصیف کند.
 مایکل فخری از تلاش‌های آمریکا برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه در قالب طرح‌هایی مانند ایجاد بندر موقت و پرتاب‌های هوایی جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه انتقاد کرده و عنوان کرد تا زمانی که کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل ادامه پیدا کند، سیاست‌های حمایتی این کشور احمقانه است. به گزارش رویترز، اظهارات این کارشناس سازمان ملل در شرایطی عنوان می‌شود که ارتش آمریکا در بحبوحه تشدید هشدارهای صادر شده مبنی بر خطر قحطی قریب‌الوقوع در غزه پس از گذشت پنج ماه از عملیات رژیم‌صهیونیستی برای فلسطینی‌ها به‌صورت هوایی غذا فرستاده و از ایجاد یک بندر موقت در سواحل غزه جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه خبر داده است.
مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق غذا عنوان کرد: در ارسال کمک‌های هوایی آمریکا به غزه، نقش چندانی را در رفع بحران کمبود مواد غذایی مردم غزه بازی نمی‌کند و نمی‌تواند بحران قحطی در این منطقه را به‌خوبی پوشش دهد. وی نسبت به گسترش هرج‌و‌مرج در غزه تحت تاثیر تلاش مردم برای پیدا کردن آذوقه هشدار داده و در مورد طرح آمریکا در زمینه ایجاد یک بندر در سواحل غزه نیز تاکید کرد؛ هیچ‌کس خواستار چنین اقدامی نبوده است و ایجاد این گونه طرح‌ها به همراه ارسال کمک‌ها به صورت هوایی می‌تواند آخرین راه‌حل باشد.
 
ساخت «اسکله» ۲ ماه زمان می‌برد
یکی دیگر از پیشنهادهای آمریکا ساخت اسکله برای ارسال کمک به مردم غزه است اما در شرایطی که نهادهای بین‌المللی بر لزوم کمک فوری برای مقابله با بحران گرسنگی غزه تاکید دارند، سخنگوی پنتاگون می‌گوید که ساخت اسکله پیشنهادی بایدن جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه، دو ماه زمان می‌برد.
جو بایدن که دولتش از زمان آغاز جنگ اسرائیل در حال ارسال کمک‌های نظامی و مالی به این جنگ است، در سخنرانی سالانه خود در کنگره به ارتش آمریکا دستور داد که برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه یک اسکله در غزه بسازند.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پاتریک رایدر اعلام کرد که ساختن این اسکله یک تا دو ماه زمان می‌برد. به‌گفته او، همچنین به ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی برای انجام این کار نیاز است.
این مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد پس از ساخت اسکله، نیاز است که این کمک‌ها روی اسکله تخلیه و سپس توسط کشتی‌های نظامی کوچک‌تر به سواحل غزه منتقل شود. به‌گفته او، اسرائیل بر این کمک‌ها نظارت می‌کند.
سازمان‌های امدادی بین‌المللی می‌گویند که طرح آمریکا برای ساخت اسکله در مقایسه با کمک‌رسانی از طریق گذرگاه‌های زمینی زمانبر و ناکارآمد است. گروه موسوم به «کودکان را نجات دهید» اعلام کرد که غزه هر روز بیشتر در قحطی و گرسنگی فرو می‌رود و دیگر زمانی برای منتظر ماندن وجود ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها