پرسپولیس 2 ماشین سازی صفر

پرسپولیس ؛ طعم قهرمانی بعد از 9 سال

استقلال و پرسپولیس در شرایطی متفاوت بازی قبل دربی خود را برگزار می‌کنند

اوسمار در آرامش، جواد در استرس

اگر به دو ماه قبل و هفته‌های پایانی نیم فصل اول برگردیم، شرایط پرسپولیس و استقلال با این روزهای‌شان کاملا متفاوت است. آن موقع استقلال و جواد نکونام باز هم در صدر جدول لیگ‌برتر بودند، اما آتش اختلافات سرمربی و مدیرعامل‌شان تا این اندازه شعله‌ور نشده بود.
کد خبر: ۱۴۴۸۲۶۳
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
 
در آن طرف، پرسپولیس سرمربی خود را از دست داده بود و تمام هجمه و انتقاد هواداران این تیم به رضا درویش بود. اما مدیرعامل پرسپولیس در این مدت و با خرید چند ستاره، نه تنها سکوها را به آرامش رسانده، بلکه شرایط تیمش هم امیدوار‌کننده شده است. پرسپولیس با بازیکنان جدیدش هم در لیگ و هم در جام‌حذفی بازی‌های خوبی انجام می‌دهد و در مقابل، استقلال که از جام‌حذفی کنار رفته ، حالا باید با وجود تمام فشارها، جایگاهش را در صدر جدول حفظ کند. با این شرایط و اوضاع، دو تیم باید روز جمعه آخرین بازی پیش از دربی را برگزار کنند. پرسپولیس در تهران از فولادی که میزبانی می‌کند که با احمد آل‌نعمه روند سینوسی داشته و استقلال در اهواز به مصاف شاگردان سیروس پور‌موسوی می‌رود که در چند هفته اخیر سعی کرده‌اند خود را از ته جدول جدا کنند. اوسمار ویرا که ابتدا مورد انتقاد هواداران پرسپولیس بود، حالا در حال بیشتر کردن محبوبیت خود در جمع سرخ‌هاست. در آن طرف، جواد نکونام روزهایی را پشت سر می‌گذارد که نبود آرامش مهم‌ترین مشخصه آن است. 
 
سندروم خارج از خانه 
استقلال در این فصل، تیمی متفاوت در بازی‌های خانگی و خارج از خانه بوده است. آنها در بازی‌های خانگی، ۹ برد از ۹ بازی به دست آورده‌اند و حتی یک امتیاز از۲۷امتیاز ممکن را ازدست نداده‌اند.همین عملکرد، باعث شده استقلال مقتدرانه در صدرجدول لیگ قرار بگیرد. بعد از استقلال با ۲۷ امتیاز از ۹ بازی خانگی، پرسپولیس بهترین میزبان لیگ بوده که ۶ امتیاز، کمتر از استقلال گرفته است. فاصله‌ای زیاد که فرم فوق‌العاده استقلال در خانه را نشان می‌دهد.اما بر خلاف بازی‌های خانگی، استقلال در خارج از خانه نتوانسته در سطح انتظار ظاهر شود. استقلال در لیگ‌برتر، از ۹ بازی خارج از خانه فقط ۱۲ امتیاز گرفته است! آنها هشتمین تیم لیگ‌برتر در بازی‌های خارج از خانه هستند و علاوه بر مدعیان قهرمانی، ذوب‌آهن، ملوان، شمس‌آذر و گل‌گهر هم بیرون از خانه بهتر از استقلال نتیجه گرفته‌اند. استقلال در ۱۰ بازی خارج از خانه لیگ و جام‌حذفی، فقط ۲ برد به دست آورده است. آ‌نها هفته اول، صنعت نفت را شکست دادند و هفته هفتم، مقابل مس رفسنجان برنده شدند. استقلال بعد از آن پیروزی، ۶ بار دیگر در لیگ‌برتر در خارج از خانه مقابل حریفانش قرار گرفت و جالب این که هر ۶ مسابقه با تساوی تمام شده است. این تساوی‌ها مقابل تیم‌های شمس آذر قزوین، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، پرسپولیس، گل‌گهر سیرجان و ملوان بندر‌انزلی به دست آمده است. 

اختلاف تمام نشدنی خطیر و نکونام!
به نظر می‌رسد که آرامش استقلال ظاهری است و علی خطیر و جواد نکونام، هرگز دوست و رفیق و همکار نخواهند شد. بعد از شکست مقابل مس رفسنجان در جام‌حذفی، مدیرعامل استقلال بیانیه‌ای در کانال رسمی این باشگاه منتشر کرد و با دعوت هواداران به آرامش، از آنها خواست اجازه دهند کادر فنی کارش را انجام دهد و به نوعی بحران درست نکنند. این بیانیه با واکنش منفی جواد نکونام مواجه شد زیرا تصور می‌کرد برای زدن اوست، نه حمایت از خودش و تیمش. همان شب محمد‌حسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر هم با کنایه گفت این بیانیه «یکجوری است» و تحلیلش این بود که بیانیه حمایتی نیست، بلکه بیانیه‌ای علیه نکونام است. 
طبیعی هم بود که چنین استدلال‌هایی شود چراکه نکونام و استقلال بعد از مدت‌ها باختند و معمولا چنین بیانیه‌هایی زمانی منتشر می‌شود که تیم چند بازی باخته باشد و هواداران خواهان برکناری سرمربی باشند. شنیده می‌شود برداشت نکونام از بیانیه باشگاه این بوده که خطیر قصد دارد زمینه را برای برکناری‌اش مهیا سازد. طرفداران نکونام اقدام خطیر را شبیه به اقدام او در سال ۱۳۸۶ می‌خوانند، وقتی که اعلام کرد وینفرد شفر به طور کامل مورد حمایت باشگاه است ولی نزدیک به ۲۰ روز بعد او را برکنار کردند! درهرصورت خطیر و نکونام همچنان در قهر کامل به سر می‌برند و فعلا فقط علیه هم صحبت نمی‌کنند، بماند که البته نکونام قصد داشت بعد از انتشار بیانیه باشگاه با رسانه‌ها مصاحبه کند ولی تصمیم گرفت تا چیزی نگوید. 

آمار استقلال و استقلال خوزستان 
۱۱
این دو تیم تاکنون ۱۱ بار در رقابت‌های لیگ‌برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم آبی‌های تهرانی در کسب پیروزی بیشتر بوده است. این تیم توانسته در ۵ بازی به پیروزی برسد و فقط دو باخت داشته است. چهار بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. 
۵
اهواز تا به امروز ۵ بار میزبان تقابل این دو تیم بوده است که ماحصل آن یک برد برای تیم اهوازی و دو پیروزی برای آبی‌های پایتخت بوده است. نکته منفی برای اهوازی‌ها این است که در چهار تقابل قبلی‌شان فقط باخت در کارنامه‌شان ثبت شده است. 

آمار پرسپولیس و فولاد 
۴۳
بازی فردا شب در ورزشگاه آزادی، چهل و چهارمین تقابل دو تیم در لیگ‌برتر به حساب می‌آید. در ۴۳ بازی قبلی، سهم قرمزها ۲۰ برد بوده و قرمزهای اهوازی هم ۱۱ پیروزی به دست آورده‌اند. پر گل‌ترین تقابل این دو تیم، در بهمن سال ۸۱ و در تهران رقم خورد که بازی با تساوی ۳ بر ۳ به پایان رسید. 
۲۵
پرسپولیس درمیزبانی ازفولاد کارنامه خوبی ازخودش به جا گذاشته است.در۲۵ بازی قبلی که دوتیم درتهران به مصاف هم رفته‌اند، سهم پرسپولیسی‌ها ۱۵ برد بوده است و در مقابل فقط سه بازی را با باخت به پایان رسانده‌اند. 

خطر محرومیت از دربی 
برای بازیکنان استقلال و پرسپولیس حضور در دربی اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل آنها سعی می‌کنند در بازی قبل از دربی با احتیاط بیشتری عمل کنند. این مساله برای بازیکنانی که با دریافت یک کارت زرد دیگر از بازی بعدی محروم می‌شوند، اهمیت بیشتری دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهدچهار بازیکن سرخ‌ها و۶بازیکن استقلال، این خطر را احساس می‌کنند. در اردوی پرسپولیس، چهار بازیکن در معرض ازدست دادن دربی۱۰۳هستند. محمد‌حسین کنعانی‌زادگان، سروش رفیعی، علی نعمتی و سعید صادقی چهار بازیکن در لبه تیغ قرمزها هستند.دراین میان به نظر می‌رسد،اهمیت کنعانی‌زادگان برای قرمزها بیشتر از بقیه باشد. با توجه به این‌که حضور گولسیانی در دربی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد،محرومیت کنعانی‌زادگان نیز دست اوسمار را در دربی بیش از پیش خالی می‌کند. با توجه به بازی‌های خوب عبدالکریم حسن و اورونوف، احتمال نیمکت‌نشینی نعمتی و صادقی وجود دارد.از آن طرف، اوضاع برای استقلالی‌ها کمی سخت‌تر است. استقلالی‌ها در فهرست خود نام ۶ بازیکن را در آستانه محرومیت می‌بینند. امید حامدی‌فر که خشن‌ترین بازیکن این فصل استقلال محسوب می‌شود، با دریافت ۶ کارت زرد در آستانه محرومیت دوباره قرار گرفته است. در کنار حامدی‌فر در خط میانی، روزبه چشمی ومهدی مهدی‌پور دیگر بازیکنان سه اخطاره هستند که خطر محرومیت از حضور در دربی پایتخت را احساس می‌کنند. آبی‌پوشان در خط دفاع نیز وضعیت ویژه‌ای دارند به‌طوری‌که آرمین سهرابیان، صالح حردانی و میلاد فخرالدینی در معرض ۴ اخطاره‌شدن قرار دارند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها