رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد:

فوت ۷۴ نفر در تصادفات ۲روز اول طرح نوروزی

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در گفت‌و گو‌ با «جام‌جم» تشریح کرد

سونامی کشته‌های موتورسوار

باوجود طرح‌های مختلفی که پلیس راهور دربرخورد باموتورسواران اجرامی‌کندبازهم آمار تخلفات و تلفات تصادفات موتورسواران بالاست و به یک معضل ترافیکی در پایتخت تبدیل شده. براساس آمار پلیس، موتورسواران سهم زیادی در تصادفات و تلفات رانندگی دارند و اگر ساماندهی نشوند به‌زودی با توجه به افزایش استفاده از موتورسیکلت برای فرار از ترافیک در کلانشهرها با سونامی مرگ آنها در سوانح رانندگی روبه‌رو خواهیم بود.
کد خبر: ۱۴۴۷۹۰۵
نویسنده مجید غمخوار - گروه حوادث
 
معاون عملیات پلیس راهنمایی ورانندگی تهران بزرگ دیروز آماری هولناک ازتصادفات موتورسواران را تشریح کرد که بی‌توجهی به آن، درسال‌های آینده، کشور را با یک چالش جدید روبه‌رو خواهد کرد.به گزارش خبرنگار جام‌جم،سرهنگ احسان مومنی با اشاره به این‌که برخی موتورسواران ازموتورسیکلت برای تردد،برخی برای امرارمعاش وبرخی برای تفریح وهیجان استفاده می‌کنند، گفت: درکشور ۱۲میلیون موتورسیکلت درحال ترددهستند که ۳۳درصد آن یعنی چهارمیلیون و۳۰۰هزار دستگاه فقط در شهر تهران تردد‌دار‌د.

افزایش تلفات موتورسواران
به گفته وی، تا چند سال قبل که یک‌میلیون و ۷۰۰هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کردند، ۳۳ درصد تلفات به راکبان موتور اختصاص داشت اما امروز با افزایش موتورسیکلت‌ها به بیش از چهارمیلیون دستگاه، این آمار به ۴۷ درصد فوتی‌ها افزایش یافته است. نکته مهم این است که در ۷۲درصد تصادفات منجر به فوت، موتورسیکلت‌سواران به‌خاطر رعایت‌نکردن قانون مقصر هستند. با این رویه و بی‌توجهی موتورسواران به نکات ایمنی در آینده با افزایش آمار قربانیان روبه‌رو خواهیم شد. 

چه ساعت‌هایی تصادفات مرگبار بیشتر است؟
مومنی در مورد این‌که موتورسواران بیشتر در چه ساعاتی تصادفات مرگبار دارند، گفت: براساس بررسی تصادفات در ۱۱ماهه امسال، ۲۰ درصد تصادفات مرگبار در ساعت ۱۶ تا ۱۸ رخ می‌دهد. با توجه به این‌که افراد در این ساعت مشغول بازگشت از سر کار بوده یا همچنان مشغول کار با موتورسیکلت هستند، دچار تصادفات مرگبار می‌شوند. همچنین ۱۰درصد تصادفات مرگبار بین ۷ تا ۹ صبح رخ می‌دهد که ناشی از عجله برای رسیدن به محل کار، نداشتن تمرکز در ساعات ابتدایی صبح و تغییر مسیر و لایی‌کشی است.

علت تصادف‌ها چیست
مومنی با بیان این‌که ۴۲درصد علت تصادفات موتورسیکلت‌سواران عدم توانایی در کنترل وسیله‌نقلیه است، تاکید کرد: راکب موتور با سرعت غیرمجاز رانندگی کرده و وقتی با مانعی روبه‌رو می‌شود توانایی کنترل موتور را نداشته و تصادف می‌کند. 

بزرگراه‌ها، رکورددار تصادف
معاون عملیات پلیس راهور در مورد این‌که بیشترین تصادفات مرگبار موتورسواران در کدام معابر رخ می‌دهد، گفت: ۱۳درصد تلفات مربوط به بزرگراه امام‌علی(ع) است. این بزرگراه به‌خاطر شیب زیادی که در مسیر شمال به جنوب دارد، موتورسواران در این شیب سرعت‌شان افزایش یافته و درقوس‌های بزرگراه دچار حادثه می‌شوند.به گفته وی،۱۰درصد تلفات مربوط به بزرگراه آزادگان است‌که هفت مسیررفت‌وبرگشت دارد وترددتریلر وکامیون این بزرگراه را برای موتورسواران ناامن وخطرناک کرده‌است.

کلاه ایمنی را جدی بگیرید
سرهنگ مومنی درمورد نقش کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ در تصادفات گفت: براساس آمار ۸۵درصد افرادی که در صحنه تصادف فوت شدند، از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کردند. نداشتن کلاه ایمنی و ضربه سر به آسفالت علت مرگ این افراد بوده‌است.وی خاطر نشان کرد: شمار قربانیان زن تصادفات موتورسیکلت که ترک‌نشین بودند خیلی پایین است. موتورسوارانی که ترک‌نشین به‌خصوص ترک‌نشین زن دارند، قانون را بیشتر رعایت می‌کنند. وی با اشاره به اجرای طرح۱۰ پلیس راهور تهران برای پیشگیری از تخلفات موتورسواران گفت: پلیس می‌خواهد با اجرای طرح۱۰ به صورت گسترده و مستمر فرهنگ موتورسواری صحیح و استفاده از کلاه ایمنی ورعایت قوانین ومقررات راهنمایی ورانندگی را نیز نهادینه سازد. در این طرح با ۱۰روش و راهکار با تخلفات موتورسواران برخورد خواهد شد؛ انضباط‌بخشی به تردد آنها که هم جنبه فرهنگی و ایجابی دارد و هم به شکل سلبی با تخلفات موتورسواران برخورد خواهیم کرد.توقیف ساعتی، توقیف با کفی، کنترل خطوط ویژه و بحت آشکارسازی و روشن نگه‌داشتن چراغ جلو و عقب موتورسیکلت ازجمله اقدامات پلیس در این طرح در برابر موتورسواران متخلف است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها