نقش مشارکت مردم در انتخابات بر قدرت ایران را بررسی کرده‌ایم

چشم منطقه به انتخابات ایران

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در پیروزی و تدوام انقلاب اسلامی حضور مردم و احساس مسئولیت آن‌ها در سرنوشت خودشان است. این حقیقت را ما در طول چهاردهه گذشته در صحنه‌های مختلف شاهد بودیم و بسیاری از معادلات و تحلیل‌ها را این حضور فوق العاده پررنگ، پرشور و متراکم مردم برهم زده و می‌زند.
یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در پیروزی و تدوام انقلاب اسلامی حضور مردم و احساس مسئولیت آن‌ها در سرنوشت خودشان است. این حقیقت را ما در طول چهاردهه گذشته در صحنه‌های مختلف شاهد بودیم و بسیاری از معادلات و تحلیل‌ها را این حضور فوق العاده پررنگ، پرشور و متراکم مردم برهم زده و می‌زند.
کد خبر: ۱۴۴۷۶۸۵
نویسنده جواد منصوری کارشناس مسائل سیاسی
به همین دلیل است که موضوع مردم برای امام راحل و رهبری مساله اول کشور بوده و هست. از همین رو، در زمان‌ها و اشکال وعبارات مختلف مساله مسئولیت، حضور، وحدت و حق مردم مورد تاکید از سوی این دو بزرگوار قرار گرفته است. 
 
مردم هم در متقابلا این احساس مسئولیت، شعور و توجه به موقعیت خودشان را نشان می‌دهند. همانطور که می‌دانیم در طول دو سال گذشته انواع و اقسام توطئه‌ها در قالب تحریف، تهدید و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته، اما حضور مردم در صحنه‌های مختلف حاکی از آن است که جامعه ایرانی نشان می‌دهد به هیچ یک از این تهدیدات و تبلیغات اعتنایی ندارند و کاملا آگاهانه مسئولیت خود را انجام می‌دهند. 
 
همگان می‌دانند که قبل از انتخابات بسیاری از رسانه‌های وابسته به غرب پیشبینی می‌کردند که مشارکت مردم در انتخابات بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود، ولی دیدیم که حضور مردم به مراتب بیش از آن بود که پیشبینی می‌شد. مردم در انتخابات مشارکتی بیش از ۴۰ درصد داشتند که در مقیاس انتخابات دیگر کشور‌های دنیا رقم بالایی است و این میزان مشارکت در حالی صورت گرفت دشمنان در داخل و خارج به هر اقدامی دست زدند تا حضور مردم را کمرنگ کنند.
 
مردم به هر تقدیردر اشکال مختلف صریحا حضور و وفاداری خود را نشان می‌دهند و طبیعتا انتظار دارند که مسئولان هم واقعا به همین ترتیب عمل کنند و آن‌ها هم درد جامعه را به معنای واقعی کلمه درک کنند و توجه به چنین کار مهمی را تنها به ایام انتخابات و شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی محدود نکنند. 
 
تردیدی نیست که بخشی از مردم ایران به لحاظ اقتصادی در تنگنا بسر می‌برند و انتظار این است که مسئولان هم باید همین شرایط را تجربه کنند و از درآمدها، هزینه‌ها ورفاهیات خود به نفع طبقات محروم بکاهند. نمونه‌های فراوانی از این سبک رفتار اجتماعی در زندگی الگو‌های دینی ما مثل پیامبر و ائمه اطهار به وفور وجود داشته و بنابراین مسئولان ما در این زمینه‌ها باید به این روش زندگی توجه کنند.
 
نکته دیگر آنکه دشمنان ما در تحلیل این انتخابات واقعا به بن بست خوردند و نمی‌دانند این موضوع را چگونه ارزیابی کنند. این در حالی است که فشار‌های بسیار زیادی از سوی معاندان به مردم ایران وارد شده و افراد جامعه در بسیاری از نقاط کشور با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی با هم به شعب اخذ رای رفتند و آرای خود را به صندوق‌ها ریختند. 
 
چندی پیش بود که مردم در سالگرد ۲۲ بهمن هم به خیابان‌ها آمدند و شاهد بودیم جمعیتی فراوان در شهر‌ها و روستا‌ها به صحنه آمدند و تصاویر این حضور حماسی در سراسر دنیا پخش شد. تردیدی نیست که در فردای روز پیروزی انقلاب و روز انتخابات، مراکز سیاسی، امنیتی و نظامی قدرت‌های سلطه گر به دقت اخبار و تحولات مردم به ایران را بویژه بعد از این دو اتفاق بزرگ تجزیه و تحلیل می‌کنند و براساس این شواهد برنامه‌ها و اقدامات آتی خود را تنظیم می‌کنند. طبعا وظیفه مردم و مسئولان این است که متوجه این توطئه‌ها باشند.
 
با توجه به این حضور حماسی از این پس این وظیفه نمایندگان مجلس است که قدم‌های بزرگتر و سریعتری را برای تغییر وضعیت موجود به نفع مردم بردارند. امیدوارم که مجلس آینده به مسائل زیرساختی و بنیادی کشور و همچنین مساله فرهنگ و حاکمیت قانون را مورد توجه جدی قرار دهد تا میزان بهره وری و وجدان کاری در کشور ارتقا پیدا کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها