«مرد رویاها» اثر سیدمهدی شجاعی در چاپ نهم به بازار کتاب عرضه شده است

دیدار نهم با «مرد رویاها»

چاپ نهم کتاب«مرد رویاها» اثرسیدمهدی شجاعی‌ که درقالب فیلمنامه یک سریال ۱۳‌قسمتی‌ درباره شهیدچمران نوشته شده، ازسوی نشرنیستان منتشر و وارد بازارکتاب شد.
کد خبر: ۱۴۴۶۸۹۹
 
نوشتن درباره افرادی که امروز در میان ما زندگی نمی‌کنند و در عین حال به‌دلیل موقعیت اجتماعی خود بسیار در معرض دید جامعه پیرامون خود بوده‌اند، کار ساده‌ای نیست؛ چون به‌طور قطع کثرت منابع و آثار تولیدشده درباره چنین افرادی، راه را برخلق اثری جذاب و بکرمی‌بندد وبه احتمال زیاد هرآنچه در مورد او می‌بایست بیان می‌شده تا پیش از این گفته شده است.شهید مصطفی چمران، ازجمله چنین افرادی درزمانه ماست که به‌طور عمده در ایران به‌دلیل نوع حضورش درسال‌های دفاع‌مقدس در جبهه‌های غرب ونیز اطلاعاتی مختصر ازحضورش درلبنان شناخته شده است اما سیدمهدی شجاعی در این اثر خود که در قالب فیلمنامه یک سریال ۱۳قسمتی ودرباره اونوشته شده،به سراغ نیمه پنهان زندگی چمران رفته وبه‌راحتی تمامی مصائب موجود پیرامون نوشتن از چنین افرادی را پشت سرگذاشته است.به عبارت ساده‌تر «مرد رویاها» که امروز پیش ازتصویری‌شدن، خوانده شده، داستانی است اززندگی شهید چمران درآمریکا، لبنان و مصر که تا پیش از این کمتر درباره آن صحبتی به میان آمده است.
شجاعی در«مرد رویاها» با درک اقتضای تحمل مخاطب، نه به سوی خلق یک اثر اکشن وپرکشش و زدوخورد رفته و نه به سراغ خلق یک ملودرام عاشقانه از زندگی یک مجاهد و شهید ملی. او در«مرد رویاها» سعی کرده به دور از احساسات، پیش از هرچیز به یک ساختار واقعی و رئال از شخصیت مردی رویایی دست پیدا کند. فردی که در عین عمل‌گرایی و فعالیت بر اساس اصول و شیوه‌های مبارزه سیاسی و نظامی چریکی، عاشق‌پیشه نیز هست و روابط عاطفی زندگی را نیز فراموش نمی‌کند.به عبارت دیگر چمران از نگاه شجاعی فردی به‌شدت معتدل است و این اعتدال یعنی رعایت همه جوانب و ظواهر زندگی فردی و اجتماعی توأم با هم، مبارزه و گسیختن از دنیا در عین وابستگی‌های عاطفی و زمینی.مرد رویاها با روایت پرکشش وکمتر شنیده‌شده ازآشنایی شهید چمران با همسرش در آمریکا آغاز می‌شود و روایت جذاب و در عین حال عفیف از ابراز علاقه همسر چمران به وی را به تصویر می‌کشد. داستان اما درادامه به ماجرای اعتراض شهید چمران و برخی همفکرانش در آمریکا به جنایات ساواک وزندان‌های رژیم پهلوی درسازمان ملل بازمی‌گردد.تحصن چمران در معبد مجاور با سازمان ملل و نیز اعتراض وی و دوستانش در مقابل سفارت ایران در آمریکا و ماجرای ورود جسورانه آنها به سفارت یا ماجرای ساماندهی راهپیمایی ۵۰مایلی جوانان ایرانی درآمریکا دراعتراض به شاه و واکنش آمریکایی‌ها به آن و نیز چگونگی تلاش چمران برای لغو اعطای مدرک دکترای افتخاری به شاه درآمریکا از بخش‌های جذاب تاریخی این متن است که تا پیش ازاین کمتر درمورد آن سخنی به میان آمده است.این روایت زمانی جذاب می‌شود که درلابه‌لای آن شجاعی نقبی نیزبه گذشته‌های چمران و دوران نوجوانی او می‌زند و خاطراتی جذاب از آن دوران رادرقالب گفت‌وگوی او باهمسرش پروانه، پیش چشم مخاطبانش تصویر می‌کند.
بخش دوم داستان نیز به ماجرای حضور چمران درمصر دردوران زمامداری جمال عبدالناصر وحضور دردفتر وی ودریافت کمک‌های نظامی از او برای آموزش نیروهای چریکی ونیز آشنایی با امام موسی صدر ومهیاشدن حضورچمران درلبنان اختصاص دارد.حساسیت شجاعی دربیان جزئیات وحضور بدون پرده بسیاری ازچهره‌های تاریخی فعال درمبارزات ضدرژیم پهلوی درخارج از کشور (به دور ازدسته‌بندی‌های سیاسی آنها درسال‌های پس ازپیروزی انقلاب)ونیزاستفاده ازادبیاتی صمیمی وعامیانه برای نوشتن دیالوگ‌های این اثر نیز ازمهم‌ترین مواردی است که برجذابیت این متن افزوده است.مرد رویاها در ۳۸۸صفحه رقعی وبا بهای پشت جلد ۳۸۰هزار تومان در بازار کتاب موجود بوده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

سیدمهدی شجاعی را می‌شناسید؟
سیدمهدی شجاعی درسال۱۳۳۹ درتهران به دنیا آمد و۱۷سال بعد با دیپلم ریاضی برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد. او در بدو ورود به دانشکده، گرایش کارگردانی تئاتر را برگزید و حدود سه سال نیز با همین گرایش پیش رفت و عموم واحدهای کارگردانی را پشت سر گذاشت. در این زمان که به ۲۰سالگی رسیده‌ بود، ازمیان مسیرهای مختلف پیش‌رو، نویسندگی را به‌عنوان حرفه برگزید. به همین جهت ازرشته کارگردانی به نمایشنامه‌نویسی و ادبیات دراماتیک تغییر جهت داد و همچنین با اعلام انصراف از ادامه تحصیل همزمان در رشته علوم سیاسی، با وجود گذراندن عموم واحدهای مهم و اساسی، تمرکز خود را به‌طور ویژه در حوزه داستان‌نویسی قرار داد. حوالی سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹یعنی حدود ۲۰سالگی، اولین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب کتاب منتشر شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها