«جام‌جم» جزئیات واردات کالاهای اساسی به کشور را بررسی می‌کند

کاهش واردات کالاهای اساسی در سال رشد تولید

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که واردات کالاهای اساسی در ۱۱ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱.۳ درصد افزایش و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۹۹
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
بر اساس این گزارش، ذرت با سه میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با دو میلیارد و ۲۸۲میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با دو میلیارد و ۴۷ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۲۱۰میلیون دلار وگندم با یک میلیارد دلار پنج قلم اول کالاهای اساسی وارداتی را به خود اختصاص دادند. ۲۲میلیون و۸۸۱هزارتن کالاهای اساسی به ارزش ۱۷میلیاردو ۸۲۶ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه وارد کشور شد.

در بین پنج قلم اول کالاهای اساسی در مدت 
یاد شده به لحاظ ارزش ذرت ۱۶درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۰.۳۲درصد و انواع دانه‌های روغنی ۵ درصد افزایش و برنج و گندم به ترتیب ۴۵ و ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
واردات ذرت و دانه‌های روغنی
ذرت وبرخی دانه‌های روغنی همچون سویابه عنوان یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نهاده‌های دامی در کشور محسوب می‌شوند که سهم زیادی در تولیدات پروتئینی کشور ایفا می‌کنند.به‌طوری که نهاده دامی یکی ازاصلی‌ترین عوامل تأثیر‌گذار درقیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ،شیر وسایر لبنیات محسوب می‌شودکه هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی تا پایان دی ماه نسبت به همین بازه زمانی درسال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده است.
 
کاهش واردات برنج و گندم با افزایش تولید داخل
به همین دلیل این امر نشان دهنده آن است که کاهش حدود ۴۰ درصدی واردات گندم ناشی از حمایت از کشاورزان در قالب سیاست حمایتی خرید تضمینی گندم و نزدیک شدن کشورمان به خودکفایی در این محصول اساسی است.آمارهای منتشر شده تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته که در شهریور سال جاری به پایان رسید نشان می‌دهد تولید گندم در کشورمان از مرز ۵/۱۳ میلیون تن گذشت و دولت نیز توانست از این میزان ۱۰میلیون و ۴۰۰هزار تن را با پرداخت ۱۵۶هزار میلیارد تومان به کشاورزان خریداری کند تا کشورمان دیگر نیاز کمتری به واردات داشته باشد.از طرف دیگر به نظر می‌رسد در سال زراعی جاری که از مهرماه آغاز شد باید شاهد خودکفایی کامل کشورمان در تولید گندم باشیم که این امر می‌تواند ایران را به طور کلی از واردات این کالای اساسی بی‌نیاز کند.گزارش گمرک همچنین گویای آن است که واردات برنج با ۴۵ درصد کاهش روبه‌رو بوده که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی این محصول در سال گذشته بود که رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.به همین دلیل در سال جاری بازار برنج با وفور عرضه روبه‌رو شد چون تولید داخلی برنج نیز از مرز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن گذشت و برنج سال گذشته شالیکاران نیز در انبارهای آنان مانده بود، به همین دلیل پرواضح است که نیاز بازارها به برنج در سال جاری به شدت کاهش یابد. علاوه بر این سیاست دولت این بود که با ممنوعیت واردات این محصول در نیمه دوم سال جاری از شالیکاران حمایت کند تا آنها نسبت به کشت این محصول در سالیان آتی دلسرد نشوند. همچنین گزارش گمرک در خصوص بیشترین کاهش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی در۱۱ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو به ترتیب بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص دادند. در ۱۱ ماه سال جاری، واردات گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی برخوردار بودند.

واردات و عرضه انبوه گوشت قرمز در بازار
در این بین گوشت قرمز یکی از محصولاتی است که بیشترین افزایش واردات را به خود اختصاص داده به طوری که رقم واردات این کالای اساسی از مرز۱۰۰هزارتن گذشته که برای این میزان واردات حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.یکی از دلایل این امر این است که دولت قصد داشت جلوی هر گونه نوسان قیمت این محصول را در بازار بگیرد به طوری که این محصول یکی از کالاهایی است که در زمستان سال گذشته و ایام نوروز با جهش قیمتی فراوانی روبه‌رو شد. بنابراین به نظر می‌رسد دولت با عرضه انبوه گوشت قرمز در بازار توانسته تا حدودی نوسان قیمت این کالای اساسی را کنترل کند تا جایی که هم اکنون گوشت قرمز گرم تنظیم بازاری به قیمت هرکیلوگرم۲۹۰تا۳۱۰هزارتومان و گوشت منجمد تنظیم بازاری با قیمت ۲۳۰هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد تا امنیت غذایی دهک‌های پایین و متوسط جامعه به خطر نیفتد و آنها نیز بتوانند این محصول را سر سفره خود داشته باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها