«جام جم» از پشت صحنه تولید فصل تازه مجموعه طنز شبکه یک گزارش میدهد

«نون‌خ» دل به جاده زد

پا درگل نرم فرومی‌رود. باید قدم‌هایت را شمرده برداری و چشمت به جای عوامل سریال که کمی دورتر درحال ضبط سکانس هستند، به قدم‌های پیش پایت باشد تا نیفتی ومثل آنها آسیب نبینی.فصل تازه«نون‌خ» دردامنه یکی ازارتفاعات شرق تهران و سرمای تیز اوایل اسفند پیش می‌رود.​​​​​​​آن‌طور که تهیه‌کننده سریال می‌گوید، ۹۰‌درصد کار تصویربرداری شده و تنها ۱۰‌درصد کار باقی مانده است. ۹۰‌درصدی که خیلی از بازیگران را مصدوم کرده است.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۱۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

بازدید رئیس رسانه‌ملی، فرصتی برای تماشای بخشی از پشت صحنه کار است تا قدری مثل بازیگران نون‌خ، با سرما و سختی مسیر همراه شویم و از سختی‌های ضبط بشنویم. حوالی ۱۰ صبح است و گروه مشغول تصویربرداری سکانسی در داخل غار هستند و عوامل تولید برف را به شکل ریز از بالای دهانه غار به سمت زمین می‌ریزند تا یکی از همان سکانس‌های تماشایی نون‌خ را ضبط کنند که لابد قرار است با یک موسیقی اصیل کردی همراه شود. در فاصله میان ضبط، اجازه بازدید از داخل غار را می‌دهند. زمینی با شیب تند در ورود غار است و آن‌قدر فاصله ورودی کم است که باید شانه‌هایت را کمی خم کنی تا بتوانی بدون آسیب به دیوار و خودت، وارد شوی. قبل از ظهر، تیزی سوز هوا زیادتر است و برخی‌ بازیگران را کنار آتش کشانده است. بیشترشان با گویش کردی با هم صحبت می‌کنند. عمه‌های آقای نون‌خ یک طرف نشسته‌اند و با لبخند میزبان‌مان می‌شوند و عموها (کیوان،‌کاووس و ادریس)هم طرف دیگری هستند تا با آن گریم و لباس مخصوص خودشان، یادآور سکانس‌های شیرین و خاطره‌انگیز نون‌خ باشند. انگار همگی خانواده‌ای هستند که حالا یک کار گروهی را با هم جلو می‌برند. عمو ادریس و عمو کیوان کنار آتش نشسته‌اند و خوش و بش می‌کنند. برخی بازیگران تازه رسیده‌اند. شیر گرم محلی توزیع می‌شود تا شاید قدری از سختی و تیزی سرما کم کند. میان بخار شیر داغ که با هوای سرد آمیخته و چشم را تار کرده، تصویر مردی لنگان لنگان از دور پیداست. کمی که می‌گذرد، چهره کاراکتر سلطانی از دور پیدا می‌شود. دو نفر زیر بغل او را گرفته‌اند و از شیب دامنه کوه بالا می‌آورند. اول این‌طور به نظر می‌رسد که یکی از سکانس‌های سریال را ضبط می‌کنند اما با احوال‌پرسی عوامل، مشخص می‌شود که پای سلطانی (علی اخوان)شکسته و امروز هم برای بازدید رئیس رسانه‌ملی، به اینجا آمده است. یکی از عوامل تولید توضیح می‌دهد که ضبط این فصل، حوادث بسیاری داشته. از شکستن دست و پا تا آسیب‌های دیگر. انگار همان‌طور که بعدتر، سعید آقاخانی کارگردان نون‌خ توضیح می‌دهد، این سریال جزو اولین‌ مجموعه‌های جاده‌ای است و لوکیشن مشخصی نداشته. استان‌های مختلفی را سر‌زده‌اند تا درست مثل فصل‌های قبل، فرهنگ و میراث آن استان‌ها به مخاطبان معرفی شوند.   با ورود رئیس رسانه‌ملی و هیات همراه، برخی بازیگران به همراه تهیه‌کننده و کارگردان، در فضای سرپوشیده فراهم شده، به گپ و گفت و تماشای برخی سکانس‌های فصل تازه مشغول می‌شوند. سکانس‌هایی که گاهی باعث خنده خود عوامل هم می‌شود. هر بار که در یک سکانس، بازیگری تکه‌کلام یا بیان طنزی را می‌گوید، بقیه به او که دور میز نشسته، نگاه می‌کنند و لبخند می‌زنند. 
   
احتمال سفر نون‌خ به نقاط دیگر ایران
سعید آقاخانی، کارگردان و بازیگر سریال نون خ، بعد از بازدید رئیس رسانه‌ملی و در گفت‌وگویی که با خبرنگاران داشت، این‌طور بیان کرد: خاطرم نیست پیش از این در تلویزیون سریال جاده‌ای تولید و پخش شده باشد. این فصل از سریال، اولین کار جاده‌ای است که لوکیشن ثابت ندارد. لوکیشن اصلی ما یک مینی‌بوس است که با آن از کردستان به‌سمت جنوب کشور حرکت می‌کنیم و وقتی برمی‌گردیم هم کار در دل کوه فیلم‌برداری می‌شود. کارگردان سریال نون خ درباره نگاه رئیس رسانه‌ملی مبنی‌ بر ادامه‌یافتن نون خ با تولید فصل‌های بعدی گفت: دوست داریم ادامه دهیم و به استان‌های دیگر برویم و هم خودمان با فرهنگ اقوام دیگر آشنا شویم و هم جلوه‌های متنوع آن را به مردم بشناسانیم. امیدوارم این اتفاق ادامه یابد.
   
پایان تصویربرداری ۹۰‌درصد کار 
مهدی فرجی، تهیه‌کننده سریال نون خ هم به دائم‌السفر بودن عوامل در این فصل اشاره کرد و گفت: محاسبه تعداد لوکیشن‌های فصل پنجم سریال به ‌لحاظ تعدد و تنوع آن، در مقایسه با فصل‌های قبل، بسیار دشوار است. دلیل آن این است که قصه در جاده می‌گذرد و دائم در سفر و در حال عبور از شهرهای مختلفیم. روند کار بسیار دشوار ودر نوع خودش درتلویزیون کم‌نظیر بوده است. همچنین، از محتوا و مضامین بسیار خوبی برخوردار است و ان‌شاءا...مردم ازتماشای آن لذت خواهندبرد. فرجی از پیشرفت ۹۰درصدی فیلمبرداری نون خ خبر داد و افزود: درفصل جدید به کرمان و سیستان‌وبلوچستان رفتیم و در ادامه، دوباره به روستای اهالی کردستان بازگشتیم. بازیگران جدیدی ازاهالی سیستان وچابهار به کار پیوستند و از ظرفیت‌های هنری بازیگران توانای منطقه در این فصل از نون خ استفاده کردیم. برخی از عوامل این سریال عبارتنداز: مهدی فرجی(تهیه‌کننده)، سعید آقاخانی(کارگردان)، امیروفایی(نویسنده)، داودجمشیدی(مدیرتولید)، پوریا نوری(عکاس) و... .

«نون خ» موفق در ترویج فرهنگ اقوام ایرانی 
رئیس رسانه‌ملی بعد از بازدید از روند تولید سریال نون‌ خ، با اشاره به شرایط سخت و پیچیده تولید فصل پنجم سریال نون خ و جذابیت‌های بصری ویژه‌ آن گفت: یکی از نکات درخور توجه این مجموعه نمایشی، قرارگرفتن قوم کرد در جایگاه محور وحدت اقوام ایرانی است که رابطه میان اقوام، پاره‌فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اقوام ایرانی با محوریت قوم کرد را برجسته می‌کند.پیمان جبلی که به همراه جمعی از مدیران رسانه‌ملی به بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال نون خ رفته بود، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبان از تماشای فصل جدید سریال که در شرایط اقلیمی متنوعی تصویربرداری شده و داستان خوبی دارد، لذت ببرند. وی افزود: نون خ ضمن برخورداری از جذابیت‌های طنز و کمدی، روایت لطیف و زیبای برخی مسائل اجتماعی را نیز در دل خود دارد که از محاسن آن است. جبلی یکی از نکات درخور توجه این مجموعه نمایشی را قرارگرفتن قوم‌کرد در جایگاه محور وحدت اقوام ایرانی دانست و گفت: این از امتیازات بزرگ نون خ است و در همین راستا، در گفت‌وگو با آقای آقاخانی مطرح شد باتوجه ‌به برخورداری کشور عزیزمان، ایران، از اقوام متنوع و متعدد، در فصل‌های بعدی سریال هم این تنیدگی بین اقوام در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود. رئیس رسانه‌ملی خاطرنشان کرد: این سریال با همت و عزم عوامل تولیدِ مقابل و پشت دوربین به این مرحله رسیده و به‌یقین، مثل فصول قبلی موردتوجه قرار خواهد گرفت و مخاطبان عزیز رسانه‌ملی از آن لذت خواهند برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها