انتشار ۴۰۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال جاری
معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در غرفه جام جم:

انتشار ۴۰۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال جاری

مدیر کل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس:

سوژه یابی بسیاری از فیلم‌های سینمایی از رسانه‌ها بوده است

مدیر کل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه گفت: خوراک اولیه و سوژه یابی اصلی خیلی از فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس که نمونه آن را در جشنواره فجر امسال و سال‌های قبل مثل احمد، غریب و حمله به اچ ۳ دیدیم، رسانه بوده است.
کد خبر: ۱۴۴۶۱۰۹

حسین ذکریایی عزیزی، مدیر کل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت با حضور در غرفه جام جم در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمنامه نویسان دفاع مقدس برای فیلمسازی گپ و گفت و مشاوره‌ای با این مجموعه انجام داده اند یا خیر، گفت: خوراک اولیه و سوژه یابی اصلی خیلی از فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس که نمونه آن را در جشنواره فجر امسال و سال‌های قبل مثل احمد، غریب و حمله به اچ ۳ دیدیم، رسانه بوده است. 

او ادامه داد: رسانه این اتفاق را رقم زد که موضوعی را از درون مصاحبه با امیر خلبان میقانی که در زمان فرماندهی ارتش بود، تبدیل به خوراک اصلی سریالی شود که برای شهید بابایی ساخته شد. این تلنگر را رسانه می‌زند و بسیاری از فیلمسازان امروز دفاع مقدس ما هم با خبرنگاری کارشان را شروع کردند و با این دوستان فیلمنامه نویس و فیلمساز برای اینکه بتوانیم درباره شخصیت‌های دفاع مقدس صحبت کنیم، در ارتباطیم. 

ذکریایی عزیزی درباره فیلم‌های فجر امسال نیز عنوان کرد: هرچقدر از دوران دفاع مقدس دور می‌شویم، هم خوراک فیلمنامه‌ها و فیلم‌های ما به واقعیت نزدیکتر می‌شوند. در گذشته در فیلم‌ها نشان می‌دادند که یک ایرانی با یک اسلحه کلاش ۵۰ نفر عراقی را می‌کشت و شیوه بازنمایی این طیف‌ها خیلی ماورایی و غیر واقعی بود. به نظرم ما چندسالی فیلم خوب دفاع مقدس نداشتیم و انگشت شمار بودند، اما اخیرا کار‌های خوبی با این موضوع و مرتبط با مردان بزرگ دفاع مقدس ساخته شده است. 

او با بیان اینکه ما در همین جشنواره امسال فیلم، کارگردان روزنامه نگار داشتیم، افزود: در این جلسات موضوع سوژه یابی برای ما خیلی اهمیت دارد و سعی می‌کنیم از دل جلسات ما سوژه‌های فیلم و کتاب در بیاید. سوژه‌های دفاع مقدس همیشه زنده هستند و قابلیت پرداختن دارند. من با امیر خلبان جلالیان معاون عملیات مصاحبه کردم که در صحبت‌های ایشان شهید حسین خلعتبری که نحوه شهادت و خاکسپاری او شباهت زیادی به سیدالشهدا (ع) دارد، کشف شد و الان هم شنیدم درباره ایشان که تمام نفتکش‌های عراقی را معدوم می‌کرد، فیلم و سریالی می‌سازند. 

مدیر کل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت درباره اینکه از نویسندگان و خبرنگاران حوزه دفاع مقدس چه حمایت‌هایی صورت گرفته، گفت: ما مجمع خبرنگاران دفاع مقدس را در مرداد ۱۳۸۳ راه اندازی کردیم تا با تشکیل چنین مجمعی در خدمت خبرنگاران و نویسندگان مطبوعاتی باشیم. 

او ادامه داد: اگر فضای مجازی امروز را آن زمان داشتیم، با انبوهی از گزارش‌ها و یادداشت‌ها و مصاحبه‌های خاص دفاع مقدس مواجه بودیم، چون هر چقدر از دفاع مقدس دور شویم، حافظه پاسخ نمی‌دهد. 

ذکریایی عزیزی افزود: سعی کردیم تشکیلاتی داشته باشیم که هم از لحاظ محتوایی، معنوی و مادی بتوانیم به خبرنگاران کمک کنیم و این موجب شد اتفاقات بهتری را برای همکارانمان در حوزه دفاع مقدس رقم بزنیم و رابط بین دولت و مسئولان و متولیان فرهنگ کشور با خبرنگاران و نویسندگان باشیم؛ چون اکثر نویسندگان دفاع مقدس مانند سعید علامیان و مرتضی سرهنگی روزنامه نگار بودند و این‌ها به مرور از حوزه خبرنگاری به نویسندگی کتاب دفاع مقدس روی آوردند و به مرور نویسندگان را شامل این موضوع کردیم. 

او در پایان گفت: ما بیش از ۱۳ جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس برگزار کردیم و از خبرنگارانی که در طول سال فعال بودند، تجلیل کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها