«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی ۱۶۲ گزارش می‌دهد

انعکاس طوفان‌

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اثرگذاری سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در جوامع به دلیل ایجاد حس همذات‌پنداری مخاطبان بسیار بالاست؛ همین نکته در واقع تیغ دولبه‌ای است که می‌تواند سطح دانش فرهنگی مخاطب را به سمت صعودی شدن یا به دره تباهی هدایت کند.
کد خبر: ۱۴۴۳۳۸۸
 
به گزارش تسنیم قدرت اثرگذاری آثارهنری درافکار، عقاید وحتی سبک زندگی مخاطبان آنچنان بالاست که درطول تاریخ استفاده از آثار هنری به خصوص فیلم سریال به دلیل ایجاد حس همذات‌پنداری مخاطبان ازسوی بسیاری از سیاستمداران مورد استفاده قرارگرفته و پروژه‌های مختلف ابرقهرمان‌سازی یا حتی القای تفکری خاص در یک منطقه به کار گرفته شده است.به عنوان مثال،درطول جنگ جهانی دوم، هیتلرواستالین ازفیلم‌های مختلفی برای تبلیغ اهداف ودیدگاه خوداستفاده کردند و گروه‌های بزرگی از جوامع هدف خود را تحت تاثیرقراردادند وبه قول معروف همراه خود کردند.به‌هرحال آنچه تاکنون مشخص شده، این است که سینما یا همان هنر هفتم خودمان به راحتی می‌تواند نظرات و دیدگاه مردم را نسبت به زندگی تغییر داده و حتی در برخی موارد خطوط فکری آنها را نیز تحت تاثیر قراردهد و همین نکته به عقیده برخی کارشناسان تیغ دولبه‌ای است که می‌توان از آثار سینمایی یا حتی برخی سریال‌ها برای رسیدن به اهدافی خاص استفاده ابزاری کرد.با توجه به این‌که هدف اصلی سریال‌ها و آثار سینمایی دقیقا تأثیرگذاری و انتقال پیام است، تسهیل سطح دسترسی مخاطبان در قرن حاضر به این گونه محتواها به نوعی باعث شده که اتاق‌های فکر در گوشه و کنار دهکده جهانی تشکیل و با ایجاد یک سناریوی هدفمند و تولید اثری سینمایی یا سریال‌های دنباله‌دار، مخاطبان گوشه دیگری از جهان را تحت تاثیر قراردهند‌که البته در بسیاری از موارد این اهداف یا در راستای منطقی جلوه دادن سیاست‌های نفوذی درمنطقه بوده یا ایجادهمفکری وهمسویی دیگران برای رسیدن به اهدافی خاص.اما به راستی اثرگذاری آثار سینمایی و سریال‌های دنباله‌دار در زندگی شخصی و اجتماعی مخاطبان‌شان چیست و چطور با دیدن سکانس‌ها یاقسمت‌های مختلف این آثار ناخواسته رنگ وبوی تازه‌ای در رفتار وکردار مخاطبان ایجاد می‌شود؟
   
گسترش دانش ما از تاریخ و فرهنگ
در‌نگاه اول یکی ازابتدایی‌ترین تاثیراتی که آثار سینمایی وسریال‌ها برمخاطبان‌شان دارند، گسترش دانش آنها از تاریخ و فرهنگ است. در‌واقع برخی‌ فیلم‌ها مانند درس‌های تاریخ برای بینندگان هستند،زیرا آنها رویدادهای گذشته زندگی را نشان می‌دهند.نمونه آن برنده جایزه اسکار بهترین فیلم درسال۲۰۰۱«گلادیاتور»است؛ برنده پنج جایزه اسکار ونامزد هفت جایزه دیگر. زندگی گلادیاتورها، وضعیت سیاسی رُم درآن زمان و وضعیت کلی جهان رانشان می‌دهد.افرادی که ‌گلادیاتور‌ را دیده‌اند، مطمئنا اطلاعاتی ازفیلم به‌دست آورده‌اند ودرک کنونی خود راازفرهنگ رومی گسترش داده‌اند.فیلم‌ها همچنین فرهنگ‌های مختلف درسراسر جهان را توصیف وکشف می‌کنند، اما نکته اینجاست که نویسنده و کارگردان فیلم اصولا می‌تواند اهداف، عقاید و دیدگاه خود را آن‌قدر زیرپوستی درمیان این قاب جذاب تصاویر درضمیر ناخودآگاه مخاطبان ثبت کند که فقط و فقط از بروز بیرونی و تغییر رفتارمخاطبان طی دوره‌های میان‌مدت وکوتاه‌مدت پس ازدیدن اثرمی‌توان آن پیام زیر متنی رادریافت که چه بوده است؟
   
تاثیر تماشای فیلم بر سلامتی جسم و روح
اما دومین نکته این است که فیلم‌هاهمچنین می‌توانندسلامت افراد رابهبودبخشند یا از بین ببرند. مطالعات نشان می‌دهد که معتادان آدرنالین عاشق تماشای به فیلم‌های ترسناک هستند، زیرا ترسیدن به آنها لذت واقعی می‌دهد. با این حال، اکثر آنها نمی‌دانند که ترسیدن هنگام تماشای یک فیلم ترسناک ضربان قلب و فشارخون را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به حمله قلبی و حتی مرگ شود.به عنوان مثال، زنی هنگام تماشای یکی از تئاتر‌های معروف بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست داد. بله، این یک مثال بسیار خاص است، اما این اصل در مقیاس کوچک‌تر نیز اعمال می‌شود‌ اما مطمئنا فیلم‌ها می‌توانند برای سلامتی نیز مفید باشند. کمدی‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کنند و می‌توانند رگ‌های خونی را گشاد کنند. مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد ۱۵ دقیقه خندیدن شدید در حین تماشای فیلم، همان تأثیر ورزش بر سیستم قلبی -عروقی را دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها