داده‌نمای مخاطب و فروش سینمای دفاع‌مقدس

سنگرنشینان گیشه

شکستن رکورد فروش ۱۰۰۰میلیارد تومان تا ابتدای بهمن۱۴۰۲،واکنش‌های متفاوتی را درمیان کارشناسان و متخصصان سینمایی به‌وجود آورده است. ازطرفی دیگر، دلایل متعدد و مختلفی برای این میزان استقابل از فیلم‌ها و فروش گیشه عنوان شده است. اواخر دی بود که «مدیرعامل مؤسسه سینماشهر» خبر داد که «فروش سینمای ایران از هزار میلیارد تومان گذشت».
کد خبر: ۱۴۴۲۶۴۷
معمای اکران 1000میلیاردی
 
این میزان فروش گرچه رکورد قابل‌توجهی محسوب می‌شود و پاسخی است به کسانی که سینمای ایران را ورشکسته و فیلم‌های ایرانی را فاقد تماشاگر خوانده‌اند، واکنش‌های ضد و نقیضی را در میان متخصصان فرهنگی و هنری به‌وجود آورد. موافقان این رخداد، علاقه جامعه را به کمدی‌ها و تمهیداتی که برای تماشای فیلم‌ها ازقبیل سئانس‌های رایگان، نیمه‌بها و حضور دانش‌آموزان در ساعات کم‌تردد در‌نظر گرفته شد، عامل مهمی برای جذب مخاطب خواندند و ازماهیت سینما دفاع کرده و فروش ۱۰۰۰میلیاردی سینماها در سال۱۴۰۲ را تاریخی ومنحصر به فردعنوان می‌کنند ازسویی، مخالفانی هم درعرصه فروش میلیاردی فیلم‌ها وجود دارد که بر این باورند که این‌گونه ریل‌گذاری‌ها و سیاست‌ها شاید در کوتاه‌مدت دوای درد سینما باشد اما در بلندمدت راهگشا نخواهد‌بود. این متخصصان از کیفیت نازل فیلم‌های کمدی انتقاد می‌کنند و فروش‌های فیلم‌هایی مثل «فسیل» و «هتل» را اتفاقی و به نوعی حباب می‌دانند که در درازمدت نمی‌توان به این گونه فیلم‌ها امید بست. از طرفی دیگر و فارغ از مسائل زیبایی‌شناسی هنری، انتقادهایی به محتوای نازل و سخیف این گونه کمدی‌ها وارد شده که تداوم اپیدمی کمدی‌های بفروش با الگوهای مشابه را مخالف سلامت جامعه و صلاح خانواده‌ها عنوان کرده‌اند.در ادامه ۲۰ فیلم پرفروش سال ۱۴۰۲ که تا اول بهمن فروش‌شان به‌روزرسانی شده، بر مبنای ژانر سینمایی مورد مقایسه قرار گرفته و در بخش‌های آتی دلایل فروش ۱۰۰۰ میلیاردی سینمای ایران با مقایسه موردی فیلم‌ها و گونه‌های پرفروش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است:

1- افزایش قیمت بلیت سینماها: بدون شک افزایش۲۰ تا ۵۰ درصدی بهای بلیت در سال ۱۴۰۲، یکی از عوامل تعیین‌کننده برای رسیدن به رکورد ۱۰۰۰ میلیارد تومان فروش بوده، گرچه این تنها دلیل نیست. سال گذشته بلیت سینماها تا ۴۵ هزار تومان افزایش داشت حال آن‌که در سال‌جاری با اجرای طرح شناوری بهای بلیت، قیمت در پردیس‌های سینمایی درجه یک تا ۸۰ هزار تومان نیز رسیده است. در هرحال، آنچه در ارتباط با رونق سینماها باید مد‌نظر قرار داد نه فقط میزان فروش بلیت بلکه افزایش تعداد مخاطب سینماهاست که در سال‌جاری به ۲۳ میلیون نفر رسیده است.‌

2- تعدد و تکثر کمدی‌ها:
 بررسی آماری فیلم‌های پر‌فروش فیلم‌های ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بیش از نیمی از فروش (بیش از۵۰۰ میلیارد تومان) به دو کمدی اول این فهرست یعنی «فسیل» و «هتل» اختصاص داشته است. تمایل زاید‌الوصف ایرانی‌ها به فیلم‌های کمدی که نمود آن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی ظهور و بروز داشت، موضوع مهمی است که به ابعاد جامعه‌شناسی و روان‌شناسی مردم ایران مربوط می‌شود.

3- ارزان‌ بودن سینما نسبت به دیگر تفریحات:هزینه‌های‌جانبی تفریحات‌دیگربه‌مراتب ازسینمارفتن بیشتراست، ازاین‌رو به‌صرفه‌تر این است که در شرایط تورمی و اقتصادی امسال، مردم سینما را برای تفریح و وقت‌گذرانی خود انتخاب کنند.

4- اکران انیمیشن و فعالیت نظام آموزشی: امسال انیمیشن جذاب و پرهزینه «بچه زرنگ» از‌جمله تولیداتی بود که مورد توجه و استقبال مخاطبان زیادی از سینما از‌جمله کودکان و نوجوانان قرار گرفت به‌نحوی‌که بیش از ۵۰ میلیارد تومان فروش کرده و اکنون در رتبه ششم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار دارد. از سوی دیگر ماهیت اکران انیمیشن‌ها این‌گونه است که برای رفتن به سینما، حداقل پدر یا مادر کودک یا نوجوان بایدحضور داشته باشند(اگرازطرف مدرسه نرود)، دراین صورت هزینه پرداخت شده و تعداد مخاطب سینما دو یا سه برابرمی‌شود واین فرآیند نه درایران بلکه درهمه جهان وجود دارد، به‌همین دلیل، رونق انیمیشن‌های جذاب، خوش‌آب‌ورنگ وقصه‌دارمی‌تواند یکی‌ازراهکارهای کاربردی برای رونق سینماها درسال‌های آتی نیز باشد.

۵. افزایش سالن‌ها و تقویت بهره‌برداری پردیس‌ها:
 اهتمام دولت برای بهینه‌کردن وافزایش سالن‌های سینمایی باعث شد که تا‌کنون بیش از ۸۰۰ سالن سینمایی در کشور فعال و آماده خدمت‌رسانی به مردم باشد. اقداماتی که به‌نظر می‌رسد با برنامه‌های در دست اجرا به رکورد ۱۰۰۰ سالن در کشور برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها