چگونه به تحقق آرمان‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی کمک کنیم؟

مطالبه‌گری بدون مخرج مشترک با دشمن

از ابتدای جنگ غزه و شروع جنایات رژیم صهیونیستی که به‌شهادت بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ فلسطینی منجر شده، مردم کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیر‌اسلامی در سراسر جهان، سنگ‌تمام گذاشته‌اند و با برگزاری تجمعات گسترده و بعضا بی‌سابقه، از مردم فلسطین حمایت و جنایات صهیونیست‌ها را محکوم کرده‌اند و از دولتمردان خود خواسته‌اند که برای توقف جنایات صهیونیست‌ها اقدام عملی انجام دهند.
کد خبر: ۱۴۴۲۳۹۰
نویسنده سیامک باقری/ تحلیلگر مسائل بین‌الملل

 
با این وجود به جز چند کشور، شاهد اقدام عملی در‌خور‌توجهی از سوی دولت‌ها نبوده‌ایم. در این میان تکلیف دولت‌های غربی که روشن است و عملا به حمایت از صهیونیست‌ها و زمینه‌سازی برای جنایات بیشتر از سوی آنها مشغول‌اند اما نکته اینجاست که کشورهای اسلامی هم به جزکشورهایی که در دایره محور مقاومت می‌گنجند، فراتر از مواضع لفظی نرفته‌اند و اگر از میانجیگری‌های قطر برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس صرف‌نظر کنیم، اقدام قابل اهمیت دیگری مشاهده نکرده‌ایم و مقامات کشورها بیشتر سعی کرده‌اند با موضعگیری‌های سیاسی، همراهی خود را با مردم کشورشان نشان دهند و از زیر بار فشار افکار عمومی رهایی یابند. این در حالی است که کشورهای اسلامی با ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارند اگر اراده کنند می‌توانند رژیم صهیونیستی را به شدت تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور به توقف جنایات خود در غزه کنند. 
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بیاناتی که دیروز داشتند از این مساله به «قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی» تعبیر کردند و فرمودند: «کشورهای اسلامی باید ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و به این رژیم کمک نکنند.»
درهمین زمینه باید گفت درحال حاضر که خیزش بزرگی درحمایت از مردم فلسطین شکل گرفته‌است، باید این خیزش به تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی تبدیل شده و به گفتمان تبدیل شود و در این زمینه نقش دولت‌های اسلامی بسیار قابل اهمیت است.البته ملت‌ها نیز باید با مطالبه‌گری، دولت‌های خود را تحت فشار بگذارند به گونه‌ای که بر دولت‌ها تاثیر بگذارند‌ و دولتمردان بدانند اگر متناسب با خواسته‌های مردم خود موضع درستی نگیرند، اعتبار خود را از دست خواهند داد.
جنایات رژیم اشغالگر، ضد حقوق بشری و نسل‌کشی است؛ بنابراین نیاز به یک نوع همگرایی ویژه و خاص دولت‌های اسلامی است. حدود۵۶کشوراسلامی‌داریم‌واین‌کشورهامی‌توانند باپیگیری موضوع درسازمان‌های بین‌المللی فشارهارابر رژیم‌صهیونیستی افزایش دهند و بمباران کور و بی‌هدف این رژیم جنایتکار را متوقف کنند.البته اگر بخواهیم از حیث حقوق بین‌الملل اقدام درستی انجام شود، از شورای امنیت کاری ساخته نیست؛ چرا که آمریکا در مدت ۱۰۰روز گذشته نشان داده که هر طرحی در مخالفت با رژیم صهیونیستی وارد شورای امنیت شود را وتو می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان امیدی به شورای امنیت داشت اما می‌توان از طریق سایر نهادهای سازمان ملل از جمله مجمع عمومی سازمان ملل و دادگاه لاهه بهره گرفت و ملاحظه می‌کنیم که تا‌کنون اقدامات مثبتی هم در این زمینه انجام شده است. همچنین نهادهای حقوق بشری سازمان ملل نیز باید بیش از این فعال شوند که متاسفانه اقدام قابل ذکری تا‌کنون انجام نداده‌اند. اقدامات رسانه‌ای،از دیگر راهکارهای تحت فشار قرار دادن صهیونیست‌هاست. اگرچه صهیونیست‌ها رسانه‌های زیادی در دنیا دارند اما باز هم دیگر رسانه‌های دنیا این قابلیت را دارند که علیه اسرائیل فشار روانی ایجاد کنند که در این زمینه نیاز به راهبرد رسانه‌ای است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها