غار قوری قلعه به عنوان بزرگترین غار آبی خاورمیانه این روزها حال و روز خوشی ندارد.
کد خبر: ۱۴۴۲۲۵۸

جام جم آنلاین؛ غاری که از سایر غارهای کشور بسیار برتر است اما در سایه بی توجهی، هیچ رسیدگی به آن نمی‌شود.

مقایسه قوری قلعه به عنوان بزرگترین غار آبی خاورمیانه با قدمت ۶۵ میلیون سال با غارهای همجوار مانند علیصدر، آه از نهاد هر کرمانشاه دوستی بلند می کند.

در اطراف سایر غارهایی که در کشور وجود دارد خدمات و امکانات زیرساختی و رفاهی فراوانی در نظر گرفته شده و هر روز میزبان صدها گردشگر است ، اما قوری قلعه از ابتدایی ترین زیرساخت ها محروم بوده و طی سال های اخیر هیچ توسعه ای در آن رخ نداده است.

شرایط نامناسب غار قوری قلعه آن هم در حالیکه در محور اورامانات به عنوان یکی از پرگردشگرترین محورهای استان واقع شده، باعث شده است میلیاردها تومان درآمدزایی از دست ما برود.

مشکل اصلی از زمانی آغاز شد که این غار که به عنوان یک اثر طبیعی و مربوط به محیط زیست است در سنوات گذشته به شرکتی به نام شرکت توسعه گردشگری واگذار شد و حالا اختلافات و مشکلات این دو بخش باعث وضعیت نامناسب غار شده است.

جلسات و پیگیری های مکرر درباره وضعیت این غار نیز تا کنون به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: رایزنی برای تعیین تکلیف این غار در حال انجام است.

احد جلیلیان به خبرنگار طلوع گفت:این غار در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شد بر همین اساس مدیریت غار بر عهده محیط زیست است، اما صرفا محدوده خود غار شامل می شود.

وی افزود: محیط زیست مدیریتی بر محوطه غار ندارد و در سالیان گذشته مدیریت این غار به شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه سپرده شد.

*به گفته این مسئول، در حال حاضر مدیریت غار با اداره کل محیط زیست نبوده و در اختیار شرکت توسعه گردشگری است و این اداره در محدوده غار اتاقی دارد که در آنجا فعالیت نظارتی خود را پیش می‌برد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه شرکت توسعه گردشگری هزینه‌هایی را در محوطه غار انجام داده و آن را به درآمدزایی رسانده، خاطرنشان کرد: اکنون شرکت توسعه گردشگری تاکید دارد اگر قرار باشد مدیریت غار به محیط زیست سپرده شود، باید هزینه‌هایی که در آنجا انجام داده، پرداخت شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف این غار، افزود: اکنون رایزنی در سطح مقامات ارشد سازمان محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی درباره مشخص شدن وضعیت مدیریت غار در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی در ادامه از آمادگی اداره کل محیط زیست برای اینکه مدیریت غار را بر عهده بگیرد خبر داد و خاطرنشان کرد: مخالفتی با اجرای طرح‌های گردشگری که سازگار با محیط زیست و در چارچوب قوانین محیط زیستی باشد نداریم و از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم.

وی گفت: اما امکان توسعه خود غار به جهت آسیبی که به این اثر طبیعی وارد می‌شود وجود ندارد.

وی از ارزش‌های زیست محیطی غار قوری قلعه هم یاد کرد که زیستگاه محل زندگی گونه منحصر به فرد سمندر خال زرد است و افزود: این غار هم بلحاظ کیفیت و قابل شرب بودن آب جاری در آن و هم تنوع گونه‌های زیستی و وجود گونه‌های خاص و نادر قابل توجه است.

جلیلیان اضافه کرد: در گذشته خفاش نعل اسبی و خفاش موش موشی نیز در این غار وجود داشتند که مدت‌هاست مشاهده نشده اند و این نگرانی وجود دارد که دچار آسیب شده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها