ورامین از جمله شهرهای جنوب‌شرقی استان تهران است که براساس جدیدترین اخبار دارای مترو شهری و خطوط ریلی متصل به پایتخت می‌شود.
ورامین از جمله شهرهای جنوب‌شرقی استان تهران است که براساس جدیدترین اخبار دارای مترو شهری و خطوط ریلی متصل به پایتخت می‌شود.
کد خبر: ۱۴۴۰۵۴۸

یکی از راهکارهای بسیار موثر برای از میان برداشتن حجم ترافیک میان شهرها، ایجاد مسیرهای ریلی و قطار شهری به‌شمار می‌رود. مترو ورامین همانند مترو پرند از جمله متروهای اقماری نقشه مترو خواهد بود که هم‌اکنون در دست احداث است.

ساخت خط مترو تهران - ورامین آغاز شد

 

نکته جالب توجه در مورد شهرهای اقماری این است که تقریبا در اکثر نقاط جهان وجود دارد. بزرگترین شهر اقماری در دنیا، یوکوهاما در ژاپن است که در حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر دارای سیستم ریلی گسترده با دو خط و 42 ایستگاه است. یوکاهاما پس از توکیو دومین شهر بزرگ ژاپن است که بسیاری از گردشگران پس از بازدید از توکیو و کیوتو در این شهر، اقدام به رزرو هتل و اقامت می‌کنند.

چنانچه اکثر مسافرت‌هایی که توسط شبکه مترو انجام می‌شود، توسط ساکنان شهرهای اقماری است و با تکمیل و اتصال مترو این شهرها شبکه مترو تهران کارکرد بهتر و بیشتری قطعا خواهد داشت. این مسیر جدید با عنوان خط 11 مترو تهران در حدود 32 کیلومتر خواهد بود که با تعداد 21 پایانه در قسمت‌های مختلف از جمله خطوط طولانی مترو به‌شمار می‌رود.

ساخت خط مترو تهران - ورامین آغاز شد

 

این خط مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب در خط یک مترو تهران آغاز شده و با طی کردن 26 کیلومتر به ایستگاه قرچک می‌رسد. در نهایت این خط با طی شدن 10 کیلومتر دیگر از قرچک به ایستگاه شهر ورامین می‌رسد. مسیر ریلی مترو تهران_ ورامین در طول مسیر خود با شش خط مترو تهران پایانه و ایستگاه تبادلی و تقاطع خواهد داشت.

 

ساخت خط مترو تهران - ورامین آغاز شد

از جمله خطوطی که با این مسیر ریلی دارای تقاطع می‌شوند می‌توان از خط مترو تجریش_کهریزک، آزادگان_ قائم، شهدای دولت آباد_ کوهسار، صادقیه_ شهید قاسم سلیمانی و مترو پرند اشاره کرد. نکته جالب توجه در مورد این خط تازه تاسیس این است که مناطق جنوب و غرب تهران را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. از جمله  مناطقی که این مسیر ریلی از آن‌ها عبور می‌کند می‌توان به مناطق 18، 19، 20، 21 و 22 اشاره کرد.

لازم به ذکر است که خط 11 مترو تهران از مرز مناطق 16 و 17 نیز عبور می‌کند. با توجه به آغاز به‌کار و ساخت خط تهران_ ورامین، انتظار می‌رود که فاز نخست آن به طول شش کیلومتر و با چهار ایستگاه در سال 1406 به بهره‌برداری برسد.

ساخت و راه‌اندازی مترو ورامین در یک سال گذشته همزمان با تکمیل مترو پرند، همواره مبحث بسیار مهم و اساسی در مجلس دولت بوده است. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پروژه در حال انجام کار است.

جالب است بدانید که اجرا و برنامه‌ریزی طرح و ساخت متروهای اقماری مانند ورامین و یا پرند از 22 سال پیش و به سال 1380 باز می‌گردد. براساس این نشست‌ها شهرهایی مانند: پرند، پردیس، ورامین، پاکدشت، پیشوا و اسلامشهر برای اتصال به متروی شهری تهران مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به راه‌اندازی مترو پرند و آغاز ساخت مترو ورامین، از میان این سه خط اقماری، پروژه تهران_ پیشوا_ ورامین دارای اهمیت و اولویت بیشتری بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها