پنتاگون مدعی شد که با شلیک ۱۰۰ موشک، به ۶۰ هدف از جمله مکان‌های ذخیره پهپاد و پایگاه‌های آموزشی انصارالله یمن حمله کرده است.
کد خبر: ۱۴۴۰۳۸۲

سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد: گزارشی از حادثه ای در نود مایلی از سواحل یمن دریافت کردیم.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا شب گذشته از روی تخت بیمارستان دستور حمله به ده‌ها مرکز مرتبط با انصارالله یمن را صادر کرد.

آستین روز یک ژانویه در ارتباط با عوارض جراحی سرطان پروستات در بیمارستان بستری شد. او بستری شدنش در بیمارستان را به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره اطلاع نداد.

رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن: به آمریکا و انگلیس ثابت خواهیم کرد که یمن گورستان مهاجمان است. 

محمدعلی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن در جمع تظاهرکنندگان در صنعا:

ملت یمن همواره یاور و پشتیبان ملت فلسطین باقی خواهد ماند.

آمریکا دشمن ملتها و خود تروریسم است.

سخنان رهبر انقلاب یمن را به خوبی بخوانید تا بدانید پاسخ جمهوری یمن در راه است.

آمریکا می گوید که از خود دفاع می کند، آیا ما به جزایر و سواحل آمریکا حمله کرده ایم یا این آمریکاست که به کشور ما حمله کرده است.

از تمام کسانی که تجاوز آمریکایی انگلیسی به یمن را محکوم کردند، تشکر می کنیم.

 

جنبش النجبا عراق:

آمریکا و کشورهایی که دنباله رو آن هستند، بدانند که در تیررس مقاومت اسلامی قرار دارند.

منافع آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی از امروز دیگر در امان نخواهند بود.

ما در مقاومت اسلامی، دست در دست برادرانمان در جنبش انصارالله، در کمین کشورهای ائتلاف آمریکایی نشسته ایم.

وزارت خارجۀ عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور عملیات نظامی صورت‌گرفته در دریای سرخ و حملات به پایگاه‌هایی در یمن را با نگرانی دنبال می‌کند. 

دولت عمان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسقط از حملۀ آمریکایی-انگلیسی به یمن ابراز انزجار می‌کند.

وزارت خارجه عراق: 

تجاوز به یمن و حاکمیت آن را محکوم می کنیم و بر ضرورت حفظ آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی تاکید داریم.

گسترش دامنه هدف‌گیری (جنگ) راه‌حلی برای مشکل نیست بلکه منجر به گسترش دامنه جنگ خواهد شد.

راه حل این است که شورای امنیت سازمان ملل به وظایف و مسئولیت خود عمل کند و قطعنامه‌ای برای توقف جنگ وحشیانه علیه فلسطینیان در غزه صادر کند.

وزارت خارجه کویت به حمله آمریکا و انگلیس به یمن واکنش نشان داد و بر اهمیت کاهش تنش به شکل فوری و توجه به ندای عقل به منظور ممانعت از خطراتی که آزادی کشتیرانی در منطقه را تهدید می کند، تاکید کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه امروز (جمعه) حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه پایگاه‌های ارتش و نیروهای مسلح یمن را محکوم کرد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت که قطعنامه‌ای که بامداد پنجشنبه در شورای امنیت به پیشنهاد آمریکا تصویب شد، هیچ حقی برای انجام اینگونه حملات علیه یمن ارائه نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما آنها (حملات آمریکا و انگلیس) را محکوم می‌کنیم. ما به آن قطعنامه رأی ممتنع دادیم. کشورهایی که این حملات را انجام دادند، سعی داشتند از آن به‌عنوان مبنای قانونی استفاده کنند».

سخنگوی کرملین ادامه داد: «این اقدام ناموفق است زیرا قطعنامه تصویب شده هیچ حق قانونی برای حمله نمی‌دهد. از نظر قوانین بین‌المللی، این حملات غیرقانونی هستند. موضع ما نیز همین است».

طبق این گزارش، پسکوف همچنین ضمن اشتباه خواندن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، افزود: «ما بارها از حوثی‌ها خواسته‌ایم که این اقدامات را متوقف کنند».

«دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس  در مصاحبه با شبکه «العربیه» گفت: «ما آماده هستیم که اقدامات بیشتری برای دفاع از خود علیه حوثی‌ها انجام بدهیم. حوثی‌ها مسئول تنش‌های فعلی در دریای سرخ هستند».

پیش از این، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در غرب آسیا ادعا کرد که بامداد امروز در همکاری با انگلیس، با بیش از ۱۰۰ موشک هدایت‌شونده از هوا و دریا به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه نظامی در یمن حمله کردند.

وزارت دفاع انگلیس نیز طی بیانیه‌ای گفت که با چهار جنگنده «تایفون» و بمب‌های هدایت‌شونده، در حملات به اهدافی از ارتش و نیروهای مسلح یمن مشارکت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لندن مدعی است که در این حملات یک پایگاه هوایی هواپیماهای بدون سرنشین و یک فرودگاه نظامی در یمن را هدف قرار داده است.

تعداد بازدید : 41

رئیس جمهور ترکیه: این اقدامات آمریکا نامتوازن و بی‌تناسب است و آمریکا آن کاری را در قبال یمن انجام داد که اسرائیل در قبال غزه در حال انجام دادن آن است.

آمریکایی‌ها با حمله به یمن دریای سرخ را به دریای خون تبدیل می‌کنند.

از منابع مختلف شنیدیم که یمنی‌ها به حمله آمریکا و انگلیس پاسخ موفقیت‌آمیزی داده‌اند.

تعداد بازدید : 24

کارشناسان معتقدند بیش از دوازده درصد تردد کشتی های حمل کالا های نفتی و غیر نفتی از تنگه باب المندب انجام می شود که با حمله به یمن تجارت جهانی دریایی  دچار مشکل خواهد شد.

تعداد بازدید : 10
تعداد بازدید : 8

شورای عالی سیاسی یمن: همه منافع آمریکا و انگلیس اهداف قانونی برای نیروهای مسلح یمن در پاسخ به این تجاوز به شمار می‌آیند.

ساعات اولیه بامداد جمعه (۲۲ دی) ارتش آمریکا و انگلیس حملات هوایی و موشکی خود را به اهدافی در یمن آغاز کردند. پنتاگون اعلام کرده «۱۰ هدف مربوط به انصارالله یمن را مورد حمله قرار داده است» پس از آغاز حملات آمریکا و انگلیس یک مقام ارشد انصارالله نیز از آغاز حملات یمن علیه ناوهای آمریکا خبر داد.

تعداد بازدید : 14

در چندین استان دیگر یمن هم امروز در محکومیت اقدام متجاوزان، تظاهرات برگزار می شود.

تعداد بازدید : 14

حزب‌ الله لبنان: حملۀ امروز نشان داد آمریکا شریک تمامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله به یمن عزیز و ارتش ملی و مردم قهرمان و رهبری بزرگوارش درود می‌فرستد و در کنار آن‌هاست.

حماس: حمله به یمن تروریستی است و موجب شعله‌ورترشدنِ منطقه خواهد شد. واشنگتن و لندن باید تبعات کار خود را بپذیرند. موضع یمن عزیز را ارج می‌نهیم.

جهاد اسلامی: حملۀ بامداد امروز به یمن، پوشش نظامی استعمار غربی برای گماشتۀ نظامی خود در فلسطین بود. موضع شرافتمندانۀ یمن را قدر می‌دانیم و تمامی مواضع ذلیلانه عربی را محکوم می‌کنیم. در کنار برادران یمنی خود هستیم.

کتائب سیدالشهدای عراق: رژیم صهیونیستی و آمریکا دو عامل مهم ناامنی در غرب آسیا هستند و تا ریشه‌های آن‌ها زده نشود، منطقه روی آرامش نخواهد دید. ما در کنار یمن ایستاده‌ایم.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما متوسل شدن کشورهای دوست به اقدام نظامی در سایه ادامه جنگ ظالمانه اسرائیل را محکوم می‌کنیم. ما نسبت به گسترش دایره نزاع در منطقه به دلیل تجاوز اسرائیل به اراضی فلسطین هشدار می‌دهیم.

در این بیانیه آمده است: ما به شدت نگران حملات آمریکا و انگلیس به شهرهای یمن هستیم.


جنبش جهاد اسلامی فلسطین: تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم می‌کنیم و به موضع یمن درود می‌فرستیم و مواضع ناامید کننده اعراب را محکوم می‌کنیم.

 دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: مشکلات آمریکایی‌ها در اوکراین همانند یک هیولا، فراروی آنها است، آنها برای مدت طولانی فریاد زدند که رهبران اوکراین یک دلار هم دزدی نکردند اما پیدا شدن یک نوع مسلسل در منطقه‌ای در افغانستان گویای آن است که وجوه هنگفتی از کمک‌های مالی اختصاص داده شده به اوکراین را اختلاس می‌کنند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه با استناد به گزارشی از نیویورک تایمز افزود: پنتاگون بر تسلیحات ارائه شده به اوکراین نظارت نداشته است و تسلیحات به ارزش یک میلیارد دلار ناپدید شده اند.

وی آمار سلاح‌های ناپدیدشده را حدود ۴۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت: از آن جمله، برخی پهپادها و دستگاه‌های دید در شب ناپدید شده اند.

مدودوف خاطرنشان کرد: حالا آمریکایی‌ها می‌ترسند که ممکن است که این سلاح‌ها توسط عوامل مورد حمایتشان در کی‌یف یا توسط غارت‌کنندگان به سرقت رفته و به قاچاقچیان داده شده باشند.

نخست‌ وزیر هلند با این ادعا که حمله به یمن براساس قوانین بین‌المللی انجام شده اعلام کرد که این اقدام مورد حمایت کامل کشورش قرار دارد.

مجاهدان یمنی مستقر در ساحل غربی در پیامی مکتوب، با رهبر جنبش انصار الله یمن سید بدر الدین الحوثی درباره ادامه جهاد در راه خدا و مقابله با طغیانگران و مستکبران تجدید بیعت کردند.

مجاهدان یمنی در پیام خود خطاب به رهبر جنبش انصار الله و ملت یمن ضمن تأکید بر وفای به عهد و دفاع از ملت صبور و نستوه یمن و ملت های مستضعف و ستمدیده، اعلام کردند: در مسیر نبرد موعود و جهاد مقدس با خداوند و شما، بار دیگر عهد می بندیم که شمشیری در دستان شما باشیم و بر سر ظالمان و مستکبران فرود آییم و فرشتگان و نمایندگان مهر و لطف خداوند بر سر بندگان مستضعفش باشیم. عهد می بندیم که با رزم و رشادت خود، شاهدی بر نعمت وافر خداوند و فضل و احسان جمیل او میان بندگان مؤمن و مظلوم خدا باشیم. ما با ملت مؤمن و مجاهد و نستوه یمن پیمان وفاداری می بندیم.

تعداد بازدید : 9

دبیرکل جنبش انصارا... یمن گفت: یمن همچنان در حمایت از غزه کَشتی های رژیم صهیونیستی و کشتی هایی را که به طرف بنادر فلسطین اشغالی حرکت می کنند، هدف قرار می دهد. 

پاسخ به تجاوزگری ها علیه یمن این بار در سطحی بالاتر انجام خواهد شد .

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ادعایی متناقض با حملات اخیر کشورش به یمن گفت واشنگتن و متحدانش در غرب آسیا آماده تلاش برای صلح هستند!

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بامداد جمعه از حملات مشترک هوایی-دریایی به اهدافی در یمن خبر دادند.

بایدن گفته هلند، استرالیا، کانادا و بحرین هم در حملات به یمن، به آمریکا و انگلیس کمک کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بلینکن امروز جمعه به دنبال این حملات در اشاره به سفر اخیرش به چند کشور حوزه غرب آسیا مدعی شد در جریان این سفر با سران کشورهای منطقه که مایل به کار در جهت برقراری صلح هستند دیدار کرده و واشنگتن مایل به استفاده از دیپلماسی برای حل بحران است.

بلینکن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من به تازگی سفری که شامل ۱۰ توقفگاه از ترکیه گرفته تا یونان،‌ اردن، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اسرائیل، کرانه باختری، بحرین و مصر بود را به پایان رساندم. من در سراسر این منطقه با رهبرانی دیدار کردم که آماده اتخاذ گام‌ها و دادن تعهدات لازم هم برای آینده غزه و هم برای صلح و امنیت بلند مدت منطقه بودند – مسیری که امنیت اسرائیل را تضمین می‌کند و شامل کشور مستقل فلسطین می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ویدیویی از صحبتهایش که منتشر کرد ادعا کرد، کشورهای منطقه غرب آسیا مسیری را می‌بینند که «به اسرائیل امنیتی را که لازم دارد می‌دهد»، به فلسطین کشور خودش را می‌دهد و همچنین منطقه را متحد ساخته و ایران و متحدانش را منزوی می‌کند.

فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا موسوم به «سنتکام» روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، «حوثی‌ها» (انصارالله) از ۱۹ نوامبر تاکنون ۲۷ بار به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

ارتش یمن پیش از این برنامه خود را برای حمله به کشتی‌های متعلق به شرکت‌های رژیم صهیونیستی یا عازم بنادر این رژیم در دریای سرخ و دریای عرب تا زمانی که حملات جنایتکارانه رژیم به نوار غزه متوقف نشود، اعلام کرده بود.

نیروی هوایی آمریکا نیز از حملات هوایی این کشور به چندین هدف در ۱۶ محل مختلف در یمن خبر داد.

تعداد بازدید : 15

«بن رودز» معاون سابق مشاور امنیت ملی دولت اوباما: وقتی با کمپین‌های نظامی چندین ساله نتوانستید حوثی‌ها را حذف کنید، انتظار نداشته باشید با ۴ حمله هوایی کاری کنید.

تعداد بازدید : 11

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در محکومیت حمله آمریکا و انگلیس به مردم یمن در اطلاعیه‌ای از مردم مردم نمازگزار خواست تا در نمازهای جمعه خشم و انزجار خویش را از حامیان رژیم صهیونیستی فریاد زنند.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

اقدام خود سرانه و حماقت آمیز آمریکا و انگلیس به یمن باعث دامن زدن به ناامنی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه بوده، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل و حمایت مستقیم از استمرار جنایت‌های رژیم جلاد صهیونیستی و تلاش برای انحراف افکار جهانیان از نسل کشی در غزه می‌باشد.

بی‌تردید اینگونه رفتارها آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور کرده و پیامدی جز ناکامی و شکست و افزایش انزجار جهانی و محکومیت آن از سوی افکار عمومی مردم دنیا ثمر دیگری نخواهد داشت و جبهه مقاومت را در مقابله با رژیم دیوسیرت و کودک کش صهیونیستی و حامیان آن مصمم‌تر می‌سازد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای این گونه اقدامات برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و لزوم واکنش‌های مسوولانه مجامع جهانی از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه، اعلام کرد مردم فهیم و قهرمان کشور با حضور در نمازهای جمعه، این حرکت خیره سرانه آمریکا و انگلستان را محکوم کرده، خشم و انزجار خویش را از حامیان رژیم صهیونیستی فریاد زده و حمایت کامل خود را از یمن قهرمان و انصار الله دلاور در برابر قلدران و زورگویان بین‌المللی به سرکردگی آمریکای جنایتکار به نمایش خواهند گذاشت.»

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک شخص نزدیک به انصارالله گزارش داد، نیروهای انصارالله پیش از حملات بامداد امروز آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از یک شخص نزدیک به این جنبش مدعی شد، ارتش یمن موشک‌های خود را در پناهگاه‌های مستحکمی که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور اسبق یمن در شهر صنعا ساخته، انبار کرده‌اند.

مقام‌های استانی یمن به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند، آمریکا و انگلیس شب گذشته ۲۳ حمله هوایی را در چهار استان یمن شامل صنعا، الحدیده، صعده و تعز اجرا کردند.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده و انگلیس با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملاتی را علیه برخی اهداف در یمن انجام دادند. 

مقام‌های آمریکا و انگلیس با تایید این حملات هوایی مدعی شدند، مواضع و تاسیسات نظامی «حوثی‌ها» (انصارالله) را در پاسخ به حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هدف حمله قرار داده و به مراکز جمعیت غیرنظامی حمله نکرده‌اند.

ارتش یمن در پاسخ اعلام کرده، حملاتی را به پایگاه‌ها و مواضع نظامی آمریکا و انگلیس انجام می‌دهد و هشدار داد، واشنگتن و لندن از بابت این حمله گسترده «هزینه بالایی» پرداخت خواهند کرد.

سرتیپ یحیی سریع  -سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: این تجاوز وحشیانه یمن را از موضع حمایتی خود در قبال ظلم به مردم فلسطین منصرف نمی کند و نیروهای مسلح یمن تأیید می کنند که به جلوگیری از تردد کشتی های اسرائیلی یا بندرهای فلسطین اشغالی در بحرین عربی و سرخ ادامه خواهند داد.

تعداد بازدید : 11

حملات دشمن آمریکایی - انگلیسی منجر به شهادت ۵ نفر و مجروحیت ۶ نفر از نیروهای مسلح ما شد. 

نیروهای مسلح یمن در هدف قرار دادن منابع تهدید و تمامی اهداف متخاصم در خشکی و دریا تردید نخواهند کرد. ما از تردد کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند جلوگیری می‌کنیم. 

برخی اعضای کنگره آمریکا از حمله بدون مجوز کاخ سفید به یمن اعتراض کرده و درباره تبعات این اقدام هشدار دادند.

«رو خانا» یکی از نمایندگان کنگره آمریکا از حزب دموکرات گفت: لازم بود «جو بایدن» رئیس جمهوری قبل از حمله به یمن و درگیر کردن ما با یک جنگ دیگر در جنوب غرب آسیا، موضوع را با کنگره مطرح می‌کرد. هماهنگی با کنگره در چنین موضوعاتی، ماده اول قانون اساسی آمریکاست.

«وال هویل» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه حمله به یمن، مجوز کنگره را ندارد، گفت: قانون روشن است؛ کنگره تنها نهادی است که می تواند مجوز دخالت نظامی در آن سوی مرزها را صادر کند. هر رئیس جمهوری فارغ از اینکه از کدام حزب باشد باید ابتدا به کنگره بیاید و در اینباره مجوز بگیرد.

«جیسون کرو» یک عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات اعلام کرد: من از کشیده شدن آمریکا به سمت یک جنگ گسترده تر حمایت نمی کنم.

«مارک پوکان» یک عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات نیز گفت: دولت آمریکا نمی تواند بدون مجوز کنگره، در دام یک درگیری دهها ساله دیگر بیافتد. کاخ سفید لازم است قبل از ادامه دادن به این حملات، با کنگره هماهنگ کند.

«گریگوری میکس» نماینده دموکرات کنگره آمریکا در واکنش به حمله این کشور به یمن گفت: من از دولت بایدن می خواهم تا به تلاش های دپلماتیک برای جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه ادامه دهد.

شورای امنیت سازمان ملل امروز عصر دو نشست جداگانه درباره تحوات مربوط به غزه و همچنین حملات آمریکا و انگلیس به یمن برگزار خواهد کرد. 

به گفته دفتر نماینده دائم روسیه در سازمان ملل؛ نشست اول ساعت 3 بعد از ظهر به وقت نیویورک درباره شرایط در غرب آسیا از جمله مساله فلسطین و آوارگان غزه برگزار خواهد شد.

دفتر واسیلی نبنزیا در کانال تلگرامی خود همچنین از نشست توجیهی دوم شورا درباره آنچه که حملات مشترک آمریکا و انگلیس به مواضع یمن خوانده خبر داد. 

شورای امنیت روز پنج شنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره حملات نیروهای مسلح یمن به کشیتهای مرتبط با رژیم صهیونیستی را با رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رساند. 

طبق گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، در این قطعنامه، حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی محکوم و بر ضرورت حفاظت از امنیت ناوبری دریایی در دریای سرخ و تنگه باب المندب تاکید شد.

اعضای شورای امنیت همچنین از یمن خواستند که کشتی «گلکسی لیدر» و خدمه آن را که ۱۹ نوامبر توقیف کرده بود، آزاد کند.

به دنبال تصویب این قطعنامه آمریکا و انگلیس بامداد جمعه حملاتی را به مواضع یمن انجام دادند.

یکی از مقام های ارشد انصارالله در لحظات اول حمله به الجزیره گفت که در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انفجار گزارش شده است. 

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که حملات آمریکا و انگلیس در یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شده است. 

همچنین به گفته مقامات آمریکایی، استرالیا، کانادا، هلند و بحرین هم در حمله به یمن به آمریکا و انگلیس کمک کرده اند. 

بعد از حملات آمریکا و انگلیس منابع بین‌المللی گزارش دادند نیروهای انصارالله یمن در حال شلیک موشک‌های بالیستیک به سمت مواضعی در دریای سرخ هستند. 

یک مقام انصارالله هم به الجزیره گفت که نیروهای این جنبش در حال پاسخ دادن به حملات آمریکا و انگلیس در دریای سرخ هستند. 

وزیر دفاع استرالیا ضمن تایید مشارکت کشورش در تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن اعلام کرد که ارتش این کشور پشتیبانی پرسنلی از این حملات داشته است. 

«ریچادر مارلز» در یک نشست خبری درباره این مساله گفت: حمایت استرالیا از این اقدامات به صورت پرسنل در ستاد عملیاتی بود.

وی تاکید کرد که استرالیا به حمایت خود از این اقدامات که به ادعای او نظم مبتنی بر قوانین جهانی را تایید می‌کند ادامه خواهد داد.

آمریکا و انگلیس بامداد جمعه از حمله به بیش از ۱۲ نقطه در یمن خبر دادند.  

 یکی از مقامهای ارشد انصارالله در لحظات اول حمله به الجزیره گفت که در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انفجار گزارش شده است. 

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد حملات آمریکا و انگلیس در یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شد. 

بعد از این حملات یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که حملات هوایی علیه یمن پایان یافته‌اند. او با وجود این مدعی شد: «ما در صورت ادامه تهدیدها حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

طبق بیانیه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این حملات کشورهایی مثل هلند، استرالیا، بحرین و کانادا نیز مشارکت داشتند. 

طبق گزارش شبکه سی ان ان، سایت‌های راداری، موشک‌های بالیستیک، موشک‌های کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفتند. 

به نوشته سی‌ان‌ان، در این حملات از جنگنده، کشتی‌ های جنگی و زیردریایی و موشک های تام‌ هاوک استفاده شد. 

دولت‌های استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، جمهوری کره، انگلیس و آمریکا: هدف از این حملات هدفمند تضعیف توانمندی‌های یمنی‌ها برای تهدید تجارت جهانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان بوده است.

این ۱۰ کشور مدعی شده‌اند هدف از حملات در یمن کاستن از تنش‌ها و احیای ثبات در دریای سرخ بوده است. 

«واشنگتن و لندن به‌زودی متوجه خواهند شد که تجاوز مستقیم به یمن بزرگترین حماقت آن‌ها در تاریخ بوده است» این هشدار محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن بود. 

عضو دیگر دفتر سیاسی انصارالله، فضل ابوطالب، ضمن تاکید بر پاسخ به این حملۀ آمریکایی-انگلیسی خاطرنشان کرد که این تجاوز هیچ دستاوردی برای واشنگتن و لندن نداشت؛ حتی باعث دلسردی مردم فلسطین نشد و «یمنی‌ها به مسیر خود ادامه خواهند داد». 

در سایۀ تشدید تنش‌ها و انتظارها برای پاسخ صنعا، رسانه‌های جهان و منطقه درحال بازنشر تصاویری از توان موشکی یمن و اهداف در دسترس آن‌ها هستند و می‌نویسند که «آن‌ها به راحتی می‌توانند نیروهای آمریکایی را در بیشتر مناطق خاورمیانه هدف قرار دهند، از جمله پایگاه‌هایی در سوریه و عراق».

روسیه به دنبال حمله آمریکا و انگلیس به یمن خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت شد و لندن و واشنگتن را به تشدید ویرانگری پس از حمله به یمن متهم کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که حمله به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی انگلوساکسون و نادیده گرفتن قانون بین المللی در راستای تشدید اوضاع در منطقه برای تحقق اهداف ویرانگرشان است.

از سوی دیگر کانال تلگرامی نمایندگی دائم روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت در ۱۲ ژانویه درباره حمله آمریکا و انگلیس به یمن شد.

«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی وزارت دفاع عربستان اعلام کرد آنچه در مورد ورود نیروهای خارجی به پایگاه هوایی ملک فهد در استان طائف منتشر می‌شود، عاری از صحت است.

در بیانیه جنبش حماس آمده است: تجاوز آشکار آمریکا و انگلیس و حمله هوایی و دریایی به یمن را به‌شدت محکوم می‌کنیم. ما این تجاوز را نقض آشکار حاکمیت یمن و تهدید برای امنیت منطقه‌ای می‌دانیم که شاهد نظامی‌گری آمریکا و انگلیس است.

جنبش حماس در ادامه بیانیه خود افزود: هدف آمریکا و انگلیس از نظامی کردن دریای سرخ، حمایت از رژیم نازی صهیونیستی و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های آن علیه ملت فلسطین و کل منطقه عربی است.

این جنبش تأکید کرد: تجاوز وحشیانه به یمن اقدامی تروریستی است که تحت تأثیر خواست و اراده رژیم اشغالگر صهیونیستی و سران افراطی و نازی آن انجام می‌شود. تجاوز به یمن نتیجه‌ای جز شعله‌ور ساختن و تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه ندارد و واشنگتن و لندن مسؤول عواقب آن هستند.

جنبش حماس در پایان بیانیه خود اعلام کرد: موضع کشور برادر یمن و ملت قهرمان آن را در حمایت از ملت فلسطین در جریان نبرد طوفان الاقصی بسیار ارزشمند می‌دانیم.

نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا با هماهنگی بریتانیا و پشتیبانی استرالیا، کانادا، هلند و بحرین، شب گذشته حملات مشترکی را به یمن انجام دادند.

تعداد بازدید : 25

 

عبدالسلام جحاف عضو کمیسیون دفاع و امنیت یمن با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آیا آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها انتظار دارند هرگونه اقدام خصمانه علیه یمن ما را از دفاع از غزه منصرف کند؟

به خدا قسم اگر ذرات معلق در هوا شویم هم غزه را رها نخواهیم کرد و به هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیست‌ها و کشتی‌هایی که به سمت آنان می‌روند، ادامه خواهیم داد. مقابل آمریکا خواهیم ایستاد و آن را به زانو در می‌آوریم. ناوچه ها، همه پایگاه هایش و هرکه را که با آن همکاری می‌کند، به آتش می‌کشیم. به هیچ قیمتی غزه را رها نخواهیم کرد.

به خانواده ها، برادران، فرزندان و پدرانمان در غزه می‌گوییم ما با شما هستیم. شما تنها نیستید. خون ما به خاطر شما ریخته می‌شود و با تا آخرین نفس کنارتان هستیم.

خدا نکند تسلیم شویم، زیر بار ذلت برویم و خونتان بر زمین ریخته شود. آنگاه روزی که به ملاقات خدا میرویم، خدا به ما چه خواهد گفت؟ غزه را رها کردید. به خدا قسم این گونه نیست.

جهان آماده شنیدن خبر شکست آمریکا باشد. آمریکا را زیر پایمان له خواهیم کرد و هرکس ما را نشناخته است، میادین جنگ او را با قدرت ما آشنا خواهد کرد.

ساعاتی پس از تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از دولت بایدن انتقاد کردند.

تلویزیون فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد که «قانونگذاران دموکرات از دولت بایدن به غلت دور زدن کنگره در حمله به حوثی‌ها انتقاد کردند».

قانونگذاران دموکرات کنگره آمریکا همچنین اعلام کردند که «این اقدام بایدن می‌تواند آمریکا را وارد درگیری‌هایی کند».

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گفت: نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها در یمن انجام داد.

وی افزود: عملیات ما حملاتی ضروری، محدود و متناسب برای دفاع از خودمان بود.

نخست وزیر انگلیس خاطرنشان کرد: از حوثی‌ها می‌خواهیم حملات خود را متوقف کنند و برای کاهش تنش گام‌هایی بردارند.

حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به تجاوز ائتلاف آمریکا و انگلیس به این کشور گفت: واشنگتن و لندن آماده باشند که تاوان سنگینی بدهند.

معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن خاطرنشان کرد: کشورمان هدف حمله تجاوزگرانه وسیع کشتی‌ها، زیردریایی و بمب‌افکن‌های آمریکایی و انگلیسی قرار گرفت.

العزی تأکید کرد: بی‌تردید آن‌ها باید آمادگی داشته باشند که هزینه سنگین این کار را بپردازند.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت آمریکا و انگلیس در حمله به یمن حماقت برزگی را مرتکب شدند و از تجارب گذشته خود درس نگرفتند. از سوی دیگر «فضل ابوطالب» عضو دیگر دفتر سیاسی جنبش انصارارلله نیز آمریکا و انگلیس را تهدید کرد و گفت که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و کشور‌های متجاوز پیامد‌ها آن را خواهند دید. همچنین حسن العزی معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن گفت واشنگتن و لندن آماده تاوان سنگینی باشند.

وزارت امور خارجه عربستان نیز در واکنش به آخرین تحولات منطقه اعلام کرد با نگرانی فزاینده عملیات نظامی را در منطقه دریای سرخ و حملات به پایگاه‌های یمن پیگیری می‌کند.

رشیده طلیب، نماینده کنگره آمریکا، در واکنش به حملات نظامی علیه یمن گفت بایدن، بدون دستیابی به موافقت کنگره، دستور حمله را به یمن صادر کرد که این کار نقض ماده یک قانون اساسی آمریکاست.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به سران منطقه درباره اقدام نظامی علیه یمن خبر داده بود.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در گزارشی نوشت: آمریکا با حمله هوایی به یمن، در سایه جنگ غزه دست به قمار زده است.

سلیمان احمد خبرنگار در حساب ایکس خود نوشت که وزیر خارجه عربستان در بیانیه‌ای در خصوص حمله به یمن اعلام کرد:  ما با نگرانی عملیات نظامی در منطقه دریای سرخ و حملات به مکان‌هایی در یمن را دنبال می‌کنیم. ما بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید می‌کنیم و خواهان خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش هستیم.

گلوبال آی نیوز به نقل از مقامات عمانی در حساب ایکس خود نوشت: عمان به هیچ هواپیمای نظامی اجازه نخواهد داد که برای حمله به یمن از حریم هوایی عمان عبور کند.

حزب الله لبنان اعلام کرد: ما تجاوز آشکار آمریکایی -انگلیسی علیه کشور برادر یمن ، امنیت و حاکمیت آن و مردم آزاده و شریف آن را به شدت محکوم می کنیم.

تجاوزات آمریکا بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که این کشور شریک کامل در فجایع و کشتارهای دشمن صهیونیستی در غزه است.

آمریکا به حمایت از دشمن صهیونیستی ادامه می دهد و در این مسیر رژیم صهیونیستی را با ماشین کشتار و  سرپوش گذاشتن بر جنایاتش یاری می کند و به کسانی که در کنار مردم فلسطین ایستاده اند؛ حمله می کند.

ما به کشور عزیز یمن، ارتش ملی آن ، و مردم سرافراز و مقامات شریف این کشور درود می‌فرستیم و تاکید می کنیم این تجاوز هرگز باعث نخواهد شد که مردم یمن از حمایتهای خود (از آرمان فلسطین) دست بکشند.

تعداد بازدید : 16

خبرنگار العالم در استان صعده یمن گفت آمریکا و انگلیس مواضع زیادی را در یمن هدف حملات خود قرار دادند.

خبرنگار العالم حملات ائتلاف آمریکایی- انگلیسی علیه اهدافی در یمن را که بامداد امروز انجام شد، «جنون آمیز» توصیف کرد.

تعداد بازدید : 11

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: به دستور من نیرو‌های نظامی ایالات متحده همراه با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.

وی افزود: ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.

بایدن خاطرنشان کرد: حملات انجام‌ شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آن‌ها برای تهدید آزادی تردد دریایی استفاده می‌کند. 

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد: حملات علیه انصارالله یمن در صورت نیاز ادامه خواهد داشت و این پیام واضحی است.

در بیانیه گردان سید الشهدای عراق آمده است:

دیگر جای تردیدی درباره خوی سلطه جویی و قلدری آمریکا و اعتیاد این کشور به ظلم به ملتها و جنایت علیه آنها باقی نمی ماند. آمریکا ائتلاقی شیطانی را علیه ملت عزیز یمن و برادران ما در مقاومت یمن رهبری می کند.

رژیم جعلی صهیونیستی و اشغالگران آمریکایی ثبات و امنیت خاورمیانه را به خطر انداخته اند، بنابراین باید با تمام توان و ابزارهای موجود تلاش کنیم آنها را از منطقه بیرون کنیم.

تا وقتی که این دو غده سرطانی در منطقه و در پیکر امت اسلامی باشند، نقض حاکمیت کشورها و ریختن خون بی گناهان به بهانه دفاع از امنیت رژیم جعلی صهیونیستی ادامه خواهد داشت و هیچ راه حلی جز بیرون انداختن آنها وجود ندارد.

یمن سرسخت و استوار در برابر ظالمان و طغیانگران خواهد ایستاد و حمله امروز به این کشور فقط باعث افزایش همبستگی ملت ها با محور مقاومت و حقانیت آرمان مقدس آنها و ایستادگی در برابر ظلم و طغیان و ادامه حمایت از غزه خواهد شد.

 

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در حساب ایکس خود با اشاره به وضعیت خاورمیانه (غرب آسیا) از جمله مسئله فلسطین، نوشت: امروز به درخواست روسیه، شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن تشکیل جلسه خواهد داد.

بر اساس این توییت، زمان این نشست ساعت ۳ پیش از ظهر به وقت آمریکا خواهد بود.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از اصابت موشک زمین به زمین ارتش یمن به یک هدف آمریکایی در دریای سرخ، علی القحلوم، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت که نیرو‌های مسلح این کشور با قدرت در حال پاسخ تلافی‌جویانه به ناو‌ها و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ است.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در غرب آسیا: ما با بیش از ۱۰۰ موشک هدایت‌ شونده از هوا و دریا به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه شبه‌نظامیان حوثی حمله کردیم.

این حملات، مراکز فرماندهی و انبارهای مهمات و سامانه‌های پرتابی را هدف قرار دادند.

وزارت امور خارجه چین: ما نگران تشدید تنش ها در دریای سرخ هستیم و از همه طرف های درگیر می خواهیم خویشتنداری کنند. ما آماده ادامه تماس ها با همه طرف ها برای آرام کردن اوضاع در دریای سرخ هستیم.

سخنگوی رسمی انصار الله یمن:  تا پایان حمله به غزه، به حمله به اسرائیل و کشتی هایی که به مقصد فلسطین اشغالی در حرکتند ادامه می دهیم. /فلسطین الیوم

به گزارش جام جم آنلاین، آمریکا و انگلیس بامداد جمعه از حمله به بیش از ۱۰ نقطه در یمن خبر دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها