وضعیت اقلیمی ایران سال پرشگفتی را تجربه می‌کند. این وضعیت البته که با بی‌شمار پیش‌بینی‌های نادرست سازمان هواشناسی سوررئال‌تر از گذشته هم شده‌است.
کد خبر: ۱۴۴۰۳۳۹
 
آخرین این پیش‌بینی‌ها هشدار به پایتخت‌نشین‌ها برای بروز یخبندان بود که خب با آفتاب بهاری چهارشنبه این پیش‌بینی‌ هم نقش بر آب شده‌است. گرچه درادامه این وضعیت حالا پیش‌بینی بارش برف و باران برای تهران شده‌است اما این پیش‌بینی‌ها نافی وضعیت ناگوار اقلیمی ایران در زمستان جاری نیست. آن‌قدر ناگوار که حالا شاید تعریف ما را از فصل‌ها بر هم زند وگرنه حداقل طی دو دهه گذشته کمتر به یاد دارید پاییز و زمستان را در حالی سپری کرده باشیم که چشم‌مان به جمال سپید برف روشن نشده باشد. نگاهی به وضعیت سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز در ایران نشان از این دارد که باید در انتظار تابستانی گرم در سال آینده باشیم، چرا که تاثیرات و پیامدهای این ذخیره برفی بیش از همه در فصل گرم سال هویدا خواهد شد. بررسی آمار ذخایر برف در سال‌های اخیر به نسبت میانگین ۱۵ساله از عدم‌انباشت مستمر ذخایر برفی کشور در برخی حوضه‌های آبریز حکایت دارد.  تصاویر ماهواره‌ای از حوضه‌های آبریز کشور نشان می‌دهد وسعت برف در کوه‌های ایران در مقایسه با سال قبل نصف یا کمتر شده‌است. سیستم‌های پر فشار که از شمال وارد کشور و باعث بارش برف در البرز، نیمه‌شمالی زاگرس و آذربایجان می‌شد به‌دلیل تغییر الگوی بارش این مناطق به باران تبدیل شد. این وضعیت یک هشدار مهم را پیش روی ما می‌گذارد و این هشدار معطوف به تغییر الگوی مصرف آب است. وضعیت ذخیره سدهای کشور هم تا امروز که در روزهای آخر اولین ماه زمستان به سر می‌بریم چندان خوب نیست و نزدیکم به۶۰ درصد ذخیره سدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. سال گذشته هم قطعی‌های مکرر آب در سطح شهر تهران باعث نارضایتی‌های بسیاری شده بود و حالا می‌دانیم اگر شرایط به همین منوال بماند وضعیت ما نسبت به تابستان گذشته نزدیک به ۶۰درصد بدتر است. 
در استان‌های پربارش هم وضعیت همین‌گونه است. به عنوان مثال روند کاهش مساحت مناطق پوشیده از برف در ارتفاعات مازندران از چند سال پیش آغاز شده و اکنون به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده‌است. برای درک بهتر میزان افت ذخایر برفی مازندران کافی است نگاهی به آمارها و خبرهای منتشر شده سال‌های قبل داشته باشیم. به استناد آمارهای منتشر شده در خبرها، زمستان ۱۳۹۵ مساحت مناطق پوشیده از برف در ارتفاعات مازندران یا به‌عبارتی وسعت ذخایر برفی مازندران حدود ۱۳‌هزار کیلومترمربع بود. این رقم در حال حاضر طبق آمارهای موجود به شدت کاهش یافته است به این معنا که حالا این مقدار به حدود ۷۶۳ کیلومتر‌مربع رسیده‌است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها