مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛

۴ مکان تاریخی کرمانشاه به مزایده می‌رود

شفافیت آراء نمایندگان موجب دلگرمی مردم و حضور و مشارکت بیشتر در انتخابات می‌شود ‌و در لیست تازه منتشر شده از دید سامانه شفافیت آراء نمایندگان مجلس، از بین نمایندگان استان کرمانشاه نام دکتر محمد رشیدی نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان ۱۰ نماینده فعال در مجلس دیده می شود.
کد خبر: ۱۴۴۰۱۹۰

جام جم آنلاین؛ طرح شفافیت آرای نمایندگان نخستین بار در ۱۴ شهریور سال ۹۷ در جلسه علنی مجلس دهم به رأی گذاشته شد؛ اما نمایندگان با ۵۹ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس وقت با آن مخالفت کردند.

پس از بررسی‌های متعدد طرح شفافیت مجلس جامع‌تر شد و تحت عنوان «طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۱ در صحن مجلس اعلام وصول شد و در اردیبهشت ماه سال گذشته کلیات این طرح با ۱۸۳ رأی موافق به تصویب رسید و چندین ماه بررسی جزئیات این طرح در مجلس به طول انجامید.

طرح شفافیت آرا یکی از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم تدوین و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد.

شفافیت آرا در واقع به یک مطالبه مردمی تبدیل شده و علاوه‌بر اطلاع مردم از عملکرد نمایندگان خود، موجب شفافیت در آشکارشدن تصمیم‌گیری، کاهش فاصله دولت و ملت و ارتقای کارآمدی می شود و در نهایت موجب می شود تا نمایندگان نسبت به رأی خود پاسخگو باشند.

شفافیت آراء نمایندگان نه تنها موجب دلگرمی مردم می شود بلکه حضور و مشارکت مردم در انتخابات را به همراه دارد.

سامانه شفافیت آراء نمایندگان از ۲۱ اسفند سال گذشته آغاز به فعالیت کرد و نمایندگانی که تمایل دارند آراء آن‌ها درباره طرح‌ها و لوایح به صورت شفاف اعلام شود، در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس اعلام آمادگی کردند و لذا آراء آنها به صورت شفاف در این سامانه درج می‌شود.

اکنون در لیست تازه منتشر شده از دید سامانه شفافیت آراء نمایندگان مجلس، از بین نمایندگان استان کرمانشاه، نام دکتر محمد رشیدی نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان فعالترین نماینده دیده می شود.

نام ایشان به عنوان‌۱۰نماینده فعال مجلس در این لیست جای گرفته که براساس میزان فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، تعداد مشارکت در رای گیری ها، ارائه پیشنهادات و نیز حضور در مشروح مذاکرات مجلس محاسبه شده است، و به عنوان شاخص فعالیت ایشان در نظر گرفته شده است.

طرح شفافیت آراء از جمله طرح هایی است که بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از جمله برخی از نمایندگان استان کرمانشاه بر آن در انتخابات ۹۸ مانور داده اند و اکنون باید پرسید که چرا نام دیگر نمایندگان استان در جایگاه های نخست این لیست وجود ندارد؟

در این سالها اخبار بدست آمده از مجلس نیز گویای این بوده که دکتر رشیدی در تصمیم گیری برای سرنوشت طرح‌ها و لوایح مهمی که به صورت مستقیم با زندگی مردم در ارتباط بوده بی تفاوت نبوده و مشارکت قابل ملاحظه ای داشته است.

تا پیش از این نیز دکتر رشیدی از جمله نمایندگانی بوده که داوطلبانه به استقبال طرح شفافیت رفته‌است و بر اجرایی شدن آن‌پافشاری کرده است.

باتوجه به در پیش بودن انتخابات، بدیهی است عملکرد و حضور نمایندگان در لحظات حساس مجلس از دید‌ مردم پنهان نمی ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها