رئیس رسانه‌ملی در برنامه «ساعت به وقت قدس»:

شهروندان غزه به هزاران رسانه تبدیل شده‌اند

 رئیس سازمان صداوسیمایکی ازابعاد مهم رسانه‌ای طوفان‌الاقصی را تبدیل‌شدن شهروندان غزه به هزاران رسانه دانست که باثبت صحنه‌های عاطفی، احساسی و جنایات رژیم‌صهیونیستی، دل هرانسانی را به درد می‌آورند. او همچنین از تلاش هالیوود و نتفلیکس برای تبدیل حق به باطل با آثاری که می‌سازند سخن گفت.
کد خبر: ۱۴۳۹۴۵۹
 
به گزارش «جام‌جم»، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما با حضور در برنامه «ساعت به وقت قدس» درباره ارزیابی خود از نقش رسانه‌های نوپدید در مقابله با روایتگری انحصاری رسانه‌های صهیونیستی در قضیه فلسطین و به‌ویژه طوفان‌الاقصی گفت: وظیفه خود می‌دانم در ابتدای صحبت‌هایم از برنامه وزین شما تشکر کنم که نزدیک به یک‌سال است برای ‌این برنامه زحمت می‌کشید.‌ این برنامه فضای بسیار مناسبی را در افکار عمومی ‌مخاطبان رسانه‌ملی و ملت ‌ایران‌ ایجاد کرد و زمینه‌ساز پذیرش حماسه بزرگ طوفان‌الاقصی بود. قبل از عملیات طوفان‌الاقصی و مسائل غزه برنامه را شروع و مردم را با فضای فلسطین و قدس شریف آشنا کردید. ‌این موضوع مهم توسط برنامه شما وارد زندگی مردم شد. جای تقدیر و تشکر دارد و ملت ‌ایران قدردان تلاش‌های شما و همکاران‌تان هستند.
 
تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی تحت تاثیر رسانه‌های آنها آشکار نمی‌شد
جبلی افزود: فضای حاکم بر رسانه‌های جهانی در سال‌های گذشته و در فرازهایی که در موضوع فلسطین پشت‌سر گذاشتیم، تجاوزهای مکرررژیم‌صهیونیستی به‌غزه ومناطق‌مختلف‌کرانه درطول‌دهه‌های‌اخیر،جنگ‌های‌غزه‌وتجاوزهای رژیم‌صهیونیستی به اطراف خود و کشورهای دیگر تحت تاثیر رسانه‌های جهانی که تحت کنترل صهیونیست‌ها، اربابان صهیونیست‌ها و کشورهای متحد با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی بودند تحت‌الشعاع قرارمی‌گرفت و شاید به آن شکلی که باید ابعاد ‌این قضایا مشخص نمی‌شد.
 
وارد مرحله جدیدی از عملیات رسانه‌ای در غزه شدیم
رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: در عملیات طوفان‌الاقصی و در ماجرای تجاوز وحشیانه رژیم‌صهیونیستی در طول ‌این هفته‌ها و ماه‌های اخیر به غزه، شاهد پدیده‌ای جدید در حوزه رسانه هستیم. یک ‌این‌که، مقاومت در کنار فعالیت جهادی و مقاومتی خود به همان اندازه به موضوع رسانه اهمیت داده و به ابعاد مختلف کار حرفه‌ای رسانه‌ای توجه کرده‌است. شاید اگر بعدها فرصت شود و بتوانیم به ساختار مقاومت در غزه دسترسی پیدا کنیم حتما متوجه می‌شویم یکی از یگان‌های اصلی مقاومت در غزه، یگان‌های رسانه‌ای است که در کنار یگان‌های جهادی عملیات می‌کنند.
جبلی تاکید کرد: جنبه اول تاثیر رسانه‌ای عملیات طوفان‌الاقصی را در عملیات رسانه‌ای که خود مقاومین و مجاهدین فلسطینی انجام دادند، می‌توانیم ببینیم. چه فردی که سلاح در دست دارد و دوربین روی سرش است و از عملیاتی که خودش انجام می‌دهد تصویربرداری می‌کند، چه مجاهد و مقاوم دیگری که به جای سلاح، دوربین دستش است و در فاصله چندمتری تانک‌های دشمن و نفرات دشمن از عملیات مقاومت تصویربرداری می‌کند.
رئیس رسانه‌ملی با بیان ‌این‌که در قدم بعدی تدوین حرفه‌ای، بسیار زیبا و جذابی که مقاومت با کمترین امکانات، در زیرزمین و در تونل‌ها انجام می‌دهد‌ این عملیات رسانه‌ای را تکمیل می‌کند، تاکید کرد: سپس ‌این تصویرها را درسطح دنیا منتشر می‌کند.‌ این یک بُعداست وبُعد دیگرتبدیل شدن تک‌تک شهروندان مظلوم غزه به رسانه است؛ با دوربین‌هایی که در اختیارشان هست ازصحنه‌های عاطفی، احساسی وجنایات رژیم‌صهیونیستی که دل هرانسانی رابه درد می‌آورد، فیلم تهیه می‌کنند.
وی اضافه کرد: شهروندان غزه به هزاران انسان ــ رسانه تصویربردار و فعال در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند و ‌این یکی از ابعاد مهم رسانه‌ای طوفان‌الاقصی است.‌ اینجا به جای خبرنگار رسمی ‌که در دانشگاه دوره خبرنگاری دیده است و تجربه کار خبرنگاری دارد با هزاران نفر روبه‌رو بودیم که تک‌تک آنها به یک خبرنگار تبدیل شده‌اند. با دوربین‌های خودشان و با شرایط سخت تصاویر را به بیرون منتقل کردند؛ فضای داخلی در غزه را اعم از فضای مقاومتی، حماسی و اعتقادی که مردم به مقاومت دارند و در کنار آن ‌ایستاده‌اند را به دنیا منتقل می‌کنند. «حَسْبُنَا ا... وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» به یک شعار جهانی برای تمام مقاومین دنیا تبدیل شده‌است. صحنه‌های عاطفی و احساسی که یک مادر در کنار فرزند و پدر مادر شهیدش ‌ایستاده و دیگر صحنه‌هایی که دل هر انسانی را به درد می‌آورد از صحنه‌هایی بوده که به دستان هزاران لشکر رسانه‌ای که مردم غزه هستند به دنیا نشان داده شده‌است.
 
تکنولوژی‌های رسانه‌ای اسرائیلی‌ها علیه خودشان استفاده شد
او تاکید کرد: بنابراین ‌این بار شاهد آگاهی مردم دنیا از حوادث غزه و فلسطین در کشورهای غربی و اروپایی بوده‌ایم؛ بعد از گذشت ۸۷ روز از طوفان‌الاقصی یک روز نبوده است که یک پایتخت غربی و اروپایی از مردمی‌ که برای دفاع از مردم غزه به میدان آمده‌اند خالی باشد. ‌این به نظرم معجزه مقاومت، فناوری‌های نوین رسانه‌ای است. بهترین افشاگر جنایات رژیم‌صهیونیستی و کشورهای غربی که حامیان این رژیم هستند، فناوری‌های نوینی بوده که خودشان ‌ایجاد کرده‌اند و بلای جان خودشان شده‌است.
 
با وضعیت مطلوب فاصله داریم
جبلی همچنین درباره لزوم تولید برنامه‌هایی در صداوسیما با تمرکز بر به شماره افتادن نفس‎های رژیم غاصب اسرائیل، گفت: در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در صداوسیما و همکاران‌مان در حوزه سینما، اقداماتی انجام داده‌ایم اما در مقایسه با عظمت ‌این رویداد و‌ این اتفاق تاریخی که ۷۵سال است مردم منطقه باآن درگیر هستند، قطعا اندک وکم است. تلاش می‌کنیم با همکاری گروه‌های مستندسازی، برنامه‌سازی و حتی گروه‌های تولیدی نمایشی در داخل فلسطین و غزه در همین شرایط جنگ کارهای فاخری اعم از مستند، برنامه‌های نمایشی وگونه‌های دیگر تولید کنیم ومی‌کوشیم در منطقه یک جریان رسانه‌ای تولید محتوا در ارتباط با موضوعات فلسطین اتفاق بیفتد اما‌ این به نظرم با وضعیت مطلوبی که باید داشته باشیم فاصله دارد.
 هالیوود و نتفلیکس تلاش می‌کنند حقیقت را مخفی کنند
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تحریف واقعیات توسط دشمن، در این خصوص توضیح داد: دشمن با برنامه‌هایی که در هالیوود و نتفلیکس می‌سازد عملا تلاش می‌کند یک موضوع حق را به باطل تبدیل کرده و واقعیت را در مقابل چشم جهانیان تحریف کند. وظیفه ما بسیار سنگین است. شاید توانایی‌های فنی ما با کشورهای غربی برابری نکند اما حرف حقی که ما، مردم فلسطین ومردم منطقه می‌زنند قطعا بر فناوری غلبه پیدا می‌کند؛ همان‌طورکه در ماجرای اخیر طوفان‌الاقصی و ماجرای غزه می‌بینیم. باید ما و همکاران‌مان تلاش کنیم تابه حد مطلوبی که باید انجام بدهیم نزدیک شویم، چون هنوز نتوانسته‌ایم برای مخاطبان خود واقعیت را روشن کنیم.
جبلی در پایان خطاب به مجری برنامه ابراز امیدواری کرد: امیدواریم ‌این برنامه پیام همراهی و همدلی مردم‌ ایران با مردم مظلوم فلسطین باشد که توسط شما منتقل شود.ساعت به وقت قدس به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک، پنجشنبه ۱۴ دی روی آنتن شبکه یک سیما رفت. 

تولید فیلم و سریال درباره فلسطین
پیمان جبلی در برنامه ساعت به وقت قدس خاطرنشان کرد: با ابزار فیلم و سریال‌سازی می‌توانیم ‌این منطق را به مردم منتقل کنیم که زوال اسرائیل نزدیک است. ازهمین‌جا ازهمه تهیه‌کنندگان، برنامه‌سازان وهمکاران‌مان درداخل سازمان و چه مجموعه گسترده تهیه‌کنندگان تلویزیون و سینما درخواست واعلام می‌کنم، صداوسیما پذیرای طرح‌های آنها در زمینه تولید فیلم و سریال است. باید به‌سرعت عقب‌ماندگی خود راجبران کنیم. نباید روزی فرابرسد که شاهد آزادی فلسطین باشیم و ما به‌عنوان رسانه کاری در شأن آن روز کاری انجام نداده باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها