«جام‌جم» جایگاه صادراتی ایران را براساس گزارش فائو بررسی می‌کند

روزهای سبز صادرات ایران

گزارشی از سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) از میزان صادرات محصولات کشاورزی منتشر شده که حاکی از رشد وضعیت کشورمان در بحث صادرات این محصولات است. آن‌طور که فائو گزارش داده صادراتی که افزایش داشته از محل رشد تولید اتفاق افتاده که ماحصل تدوین برنامه‌ریزی‌های منظم از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده و ایران توانسته رتبه‌های خوبی را در این حوزه کسب‌کند. در این گزارش به میزان صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به سایر کشورها می‌پردازیم و رتبه صادراتی این محصولات را بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۳۹۲۵۸
نویسنده محمدحسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
حوزه کشاورزی طی سال‌های گذشته با بی‌مهری گسترده‌ای از سوی مسئولان ذی‌ربط روبه‌رو بود اما پس از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، وضعیت مطلوب‌تری پیدا کرد. این تغییرات به‌گونه‌ای بودند که موجب شد، مسأله امنیت غذایی در بخش کشاورزی هویت‌دار شده و وزارت جهاد کشاورزی با جدیت بیشتری به تدوین برنامه‌های این وزارتخانه بپردازد.یکی از اقدامات مهمی که باید در این بخش به آن توجه شود، تولید محصولات کشاورزی است. با افزایش تولید و عبور از مرز خودکفایی محصولات استراتژیک، نه‌فقط مشکلات عمده بازار داخل این محصولات حل خواهند شد، بلکه با صادرات این محصولات ارزآوری صورت خواهد گرفت. ماحصل این اتفاقات رشد اقتصادی و بی‌نیازی کشور به امر واردات در راستای تامین نیاز کشور خواهد بود.بر همین اساس نگاهی به آمارهای سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل نشان می‌دهد که نقش‌آفرینی دولت سیزدهم در بخش تولید محصولات کشاورزی اثرگذار بوده است. طبق این آمارها، کشورمان ازجایگاه محسوسی در تأمین مواد غذایی جهان برخوردار بوده و توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در بین صادرکنندگان محصولات غذایی به‌دست آورد. این گزارش حاکی است که ایران درسال۲۰۲۲ در صادرات ۱۱محصول کشاورزی جزو ۱۰کشور نخست جهان قرار داشته و رتبه‌هایی بین یک تا ۱۰ را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
 
رتبه‌های محصولات ایرانی در صادرات
 بر‌اساس گزارش منتشر شده از سوی فائو، ایران در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر در جهان بوده و توانسته است با تولید ۱۲‌هزار تن انجیر جایگاه اول در صادرات این محصول را از آن خود کند. پس از کشورمان، دو کشور اتریش و ازبکستان به ترتیب با تولید ۷.۷ و ۷.۱هزار تن انجیر، جایگاه دوم و سوم را کسب کرده‌اند. ایران رتبه دوم صادرات دو محصول پسته و خرما را در کارنامه خود دارد. بر‌اساس این گزارش، کشورمان پس از آمریکا با تولید ۴۵‌هزار تن پسته و همچنین پس از عراق با تولید ۲۶۹‌هزار تن خرما در سال، دومین رتبه صادرات این محصولات را کسب کرده‌است. جایگاه سوم صادرات محصولات کشاورزی به هندوانه اختصاص دارد. کشورمان توانسته به میزان ۳۷۵‌هزار تن هندوانه صادر کند که پس از کشورهای مکزیک و اسپانیا که به ترتیب صادرات ۶۹۶ و ۶۸۰‌هزار تنی دارند، در جایگاه سوم صادرات این محصول قرار می‌گیرد.محصول دیگری که کشورمان توانسته رتبه چهارم صادرات آن را کسب کند، بادمجان است. اسپانیا در سال گذشته میلادی بیش از  ۱۵۰‌هزار تن بادمجان صادر کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته می‌شود. مکزیک و هلند نیز در رتبه‌های دوم و سوم صادرات این محصول قرار گرفته و پس از آنها، ایران با صادرات ۳۷‌هزار تن بادمجان در سال ۲۰۲۲، چهارمین صادرکننده بادمجان شناخته شده‌است.محصول صادراتی بعدی کشمش بوده که کشورمان در سال گذشته میلادی توانسته است ۶۳‌هزار تن از این محصول را صادر کند. از نظر صادرات این محصول ترکیه با صادرات ۲۷۸‌هزار تن در رتبه نخست صادرات کشمش قرار گرفته و ازبکستان و آمریکا جایگاه دوم و سوم را  از آن خود کرده‌اند. همچنین کشورمان توانسته با صادرات ۷۳‌هزار تن کیوی رتبه ششم صادرات این محصول را به خود اختصاص دهد.کلم یکی دیگر از محصولاتی بوده که کشورمان در صادرات آن، حرفی برای گفتن دارد. براساس این گزارش، ایران در سال گذشته میلادی بیش از ۹۴‌هزار تن کلم صادر کرده و رتبه هفتم صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است. رتبه نخست صادرات این مسئول توسط چین با میزان صادرات ۷۳۶‌هزار تن کسب شده‌است. همچنین کشورمان توانسته رتبه نهم صادرات هویج و فلفل را به ترتیب با میزان ۱۰۱ و ۷۱‌هزار تن نیز از آن خود کند. البته چین در صادرات هویج نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. کدو نیز از دیگر محصولات صادراتی کشاورزی است که کشورمان رتبه دهم صادرات آن را با میزان ۳۶‌هزار تن برای خود به ثبت رسانده‌است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها