کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل جنگ غزه ادامه دارد

دموکرات‌ها در تله بایدن

در گفتگو با یک صاحبنظر مسائل بین‌الملل مطرح شد

ترامپ و پوتین، بازیگران اصلی تحولات ۲۰۲۴

یک صاحبنظر مسائل بین‌الملل به تحلیل تحولات سال جدید میلادی پرداخت.
یک صاحبنظر مسائل بین‌الملل به تحلیل تحولات سال جدید میلادی پرداخت.
کد خبر: ۱۴۳۸۷۹۹

محسن پاک آئین در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص روند تحولات منطقه و جهان در سال ۲۰۲۴ گفت: در سال ۲۰۲۴ جهان شاهد تحولات تاثیرگذار در نظام بین‌الملل خواهد بود از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روسیه، ادامه تحولات عملیات طوفان الاقصی، جنگ اوکراین و تحولات قفقاز.

وی ادامه داد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید گفت با توجه به کاهش محبوبیت روزافزون بایدن به دلیل اشتباهات داخلی، کهولت سن و به ویژه اشتباهاتش در جنگ غزه و حمایت بی‌دریغش از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به احتمال قوی حزب دموکرات ترجیح خواهد داد فرد دیگری را جایگزین بایدن کند که این موضوع نیز شانس بایدن را برای پیروزی کاهش خواهد داد.

پاک آئین افزود: یک دوره‌ای شدن رئیس جمهور معمولاً نکته مثبتی برای حزبی که رئیس جمهوری از آن حزب به قدرت رسیده نخواهد بود در چنین وضعیتی احتمالا شانس جمهوریخواهان بیشتر شود و اگر ترامپ بتواند مشکلات حقوقی و داخلی خود را حل و فصل کند ممکن است وی پیروز انتخابات شود و در این صورت توجه راهبردی به به مهار چین افزایش خواهد یافت.

این کارشناس ارشد حوزه روابط بین الملل مسائل افزود: به همین دلیل توجه آمریکا به غرب آسیا به خصوص حوادث مرتبط با رژیم صهیونیستی کاهش خواهد و به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات نتانیاهو از حمایت ترامپ منتفع نشود.

پاک آیین همچنین درباره روند تحولات جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴ گفت: در مورد این جنگ نیز باید گفت اگر ترامپ روی کار آید سعی می‌کند روابطش را با روسیه بهبود بخشد و این امتیازی برای پوتین است که پیش‌بینی می‌شود دوباره به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه اگر ترامپ روی کار آید مواضع روسیه در جنگ اوکراین تقویت خواهد شد و به نظر می‌رسد مسیر گفتگوی سازش آمیز و استقرار صلح در ۲۰۲۴ آغاز شود، تصریح کرد: در این میان انزوای اروپا بیشتر خواهد شد، زیرا بازنده اصلی جنگ اوکراین اروپاییان هستند و مشکلات اقتصادی اروپا بیشتر می‌شود.

پاک آیین اظهار کرد: در مورد جنگ غزه نیز باید گفت سال ۲۰۲۴ سال پایان عمر سیاسی نتانیاهو خواهد بود، احتمالاً بعد از آتش بس که احتمالاً در ماه‌های اولیه این سال رقم خواهد خورد نتانیاهو در داخل کشور محاکمه و ممکن است در دادگاه‌های خارجی نیز محاکمه شود، همچنین عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی به حاشیه خواهد رفت.

وی ادامه داد: احتمالاً طرح دو دولتی که آمریکا و اروپا مطرح کرده‌اند از دستور کار خارج خواهد شد به همین دلیل طرح ایران مبنی بر انجام همه پرسی چنانچه دستگاه دیپلماسی کشورمان آن را اولویت اول برای حل مسئله فلسطین در نظر گیرد می‌تواند در سطح جهانی جای خود را باز کند.

پاک آئین گفت: در مورد تحولات قفقاز نیز باید گفت به نظر می‌رسد روند صلح بین آذربایجان و ارمنستان تسریع یابد و سند صلح امضا شود و احتمالاً در نشست ۳ + ۳ که در ترکیه برگزار خواهد شد طرفین با رویکرد دوستانه و همکاری در آن شرکت کنند و به این ترتیب سایه جنگ از منطقه قفقاز جنوبی کم خواهد شد و توجه به همکاری‌ها تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: به لحاظ مسائل کریدوری نیز نقش ایران با توجه به تکمیل خط آهن رشت-انزلی و تداوم این مسیر به آستارا با مشارکت روسیه افزایش خواهد یافت و این موضوع افزایش نقش ژئوپولیتیک ایران را در پی خواهد داشت، در عین حال از شرق به غرب اتصال آذربایجان به نخجوان به وسیله ریل از مسیر ایران نقش ایران را افزایش خواهد داد و اگر خط آهن زاهدان به چابهار کشیده شود شاهد گام‌های بلندی برای تکمیل کریدور شمال به جنوب باشیم.

این دیپلمات پیشین گفت: می‌توان پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۴ همکاری‌های اعضای شانگهای و بریکس برای جایگزینی پول ملی به جای دلار افزایش خواهد یافت و احتمالاً شاهد تضعیف دلار در این منطقه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها