به بهانه پخش مجموعه‌ای تازه از شبکه تماشا

طلای انگلیسی در سریالی تعلیقی

ژانر درام‌های دلهره‌آور و تعلیقی همیشه جذابیت بسیار زیادی برای عموم تماشاگران تلویزیونی داشته است و اگر موضوع سرقت هم به آن اضافه شود، می‌توان امیدوار به خلق مجموعه‌ای بود که موفقیت بالایی در بین بینندگان قاب کوچک کسب خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۳۸۴۲۳
نویسنده مهکامه درودی - مترجم
 
مجموعه «طلا» محصول برنامه‌سازان انگلیسی با بهره‌گیری ازاین فرمول موفق، به‌دنبال تاثیرگذاری بالا بر تماشاگران خود بود وبه گفته تحلیلگران‌ومنتقدان تلویزیونی،توانست دراین زمینه با موفقیت عمل کرده وانبوهی ازتماشاگران رادرگیر ماجراجویی‌های خود کند. نیل فورست، خالق این سریال یکی از برنامه‌سازان موفق و قدیمی قاب کوچک است که به نوعی رگ خواب تماشاگران را می‌شناسد و می‌داند باید چه مجموعه‌هایی‌راتولید کندکه بتواند موفقیت فراوانی روی آنتن داشته‌باشد. او این‌بار برای کارگردانی اثر تازه‌اش، آنیل کاریا، کارگردان آسیایی‌تبار تلویزیون انگلستان را انتخاب کرده که با وجود جوان‌بودن، ایده‌های خوب و جذابی برای خلق داستانی پرشور داشته و دارد. به گفته منتقدان، کاریا به‌خوبی توانسته فیلمنامه تعلیقی و ماجراجویانه‌ای را که فورست برای شرکت فیلمسازی خود پارادایز  پیکچرز نوشته، به شکلی تصویری ارائه دهد. البته لارنس گوف، دیگر کارگردان انگلیسی هم به‌عنوان همکار کارگردان با کاریا در ساخت سریال همراه بوده است.

یک سرقت بزرگ
داستان سریال در دهه ۸۰ میلادی و در سال۱۹۸۳ اتفاق می‌افتد و برگرفته از ماجرایی واقعی است. دراین سال حادثه «سرقت بزرگ برینکس مت» رخ داد که توجهات بسبار زیادی را به خود جلب کرد و تا مدت‌ها در صدر خبرهای روز بود. در جریان این سرقت، قرار بود یک شمش طلا دزدیده شود. این شمش طلا در آن زمان ۲۶میلیون یورو (که در سال۲۰۲۱ ارزش آن به ۹۳میلیون یورو افزایش یافته بود) قیمت داشت. سارقان موفق شدند این قطعه گران‌قیمت را از مکانی در نزدیکی فرودگاه هیترو، با موفقیت به سرقت برند. این سرقت تا چند دهه بعد، تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خودش را بر زندگی مردم گذاشت. به نوشته اهل فن، این سرقت در آن زمان لقب بزرگ‌ترین سرقت تاریخ را به خود اختصاص داد. نتیجه سرقت این بود که تعدادی از تحقیق‌کنندگان و ماموران عالی‌رتبه پلیس بین‌المللی را درگیر خود کرد.بازیگران سریال که در خود انگلستان چهره‌هایی شناخته‌شده هستند، چندان برای تماشاگران خارجی معروف و نام‌آشنا نیستند؛ اما آنچه سریال را برای تماشاگران خارجی جذاب می‌کند، که داستان تعلیقی و پرپیچ‌وخمی است که برای لحظه‌ای گریبان بیننده‌اش را رها نمی‌کند و همچنان او را درگیر خود می‌نماید و نه بازیگران آن. بحث تولید طلا از اوایل آوریل۲۰۲۲ مطرح شد و درپایان همان ماه جلوی دوربین رفت. کل صحنه‌های مجموعه در انگلستان و اسپانیا فیلمبرداری شد. کار گروه سازنده در جولای همین سال در حالی به پایان رسید که رسما اعلام شد طلا در یک فصل شش‌اپیزودی روی آنتن خواهد رفت. استقبال بالای تماشاگران از طلا باعث شد تا سازندگانش دست به تولید فصل دوم آن هم بزنند. نوامبر ۲۰۲۳ رسما کار فیلمبرداری فصل دوم شروع شد و تا پایان ژانویه ۲۰۲۴ ادامه دارد. تمام بازیگران فصل اول، با دومین فصل آن هم همکاری دارند. 
 
درامی جنایتکارانه
منتقد نشریه تایمز، از طلا به‌عنوان اثری باشکوه نام می‌برد که توانسته لقب یکی از بهترین درام‌های جنایتکارانه چند دهه اخیر را به خود اختصاص دهد. ساندی‌ تایمز هم به واقع‌گرایانه بودن داستان و حال‌وهوای سریال اشاره و تعریف زیادی از آن کرده است. رادیو تایمز هم نوشته داستان سریال ازجمله موضوعات و مواردی است که جامعه انگلستان با آن سروکار داشته و سازندگانش توانسته‌اند رقابت بسیار خوبی با تولیدات موفق تلویزیونی آمریکا بکنند؛ اما نظر منتقد نشریه معتبر گاردین بسیار بهتر از نظرهای دیگر است که در رابطه با طلا داده شده. به نوشته این نشریه: «تماشای طلا مثل یک سواری بسیار لذت‌بخش و تمام‌نشدنی است. هر منتقدی به‌راحتی امتیازی چهارستاره‌ به آن می‌دهد. سازندگان سریال توانسته‌اند قطعه‌ای درخشان و دیدنی از ماجرایی هولناک و غیرقابل‌باور را به شکلی صمیمی، صادقانه، ساده و سرراست ارائه دهند. در لحظه‌لحظه این سریال، بیننده با بیم و امیدهای زیادی دست به گریبان است و مدام از خود می‌پرسد که تا دقایقی دیگر، چه اتفاقی قرار است بیفتد و ماجراها به کدام سمت خواهد رفت. نیل فورست با کار تازه‌اش، سریال‌سازی را به سطح بالاتری سوق داده است.» بااین‌حال، نحوه ترسیم چهره کاراکترهای داستان با انتقادهایی هم روبه‌رو شد. برخی از خانواده‌های افرادی که در این سرقت بزرگ دخیل بودند، نسبت به نوع ترسیم چهره و رفتار بستگان خود اعتراض‌هایی داشتند که رسانه‌ها به انعکاس آنها نیز پرداختند. با وجود این، این انتقادها و اعتراضات نتوانست مانع از موفقیت کلان طلا در بین تماشاگران شود. نکته جالب این‌که بعد از موفقیت بالای سریال، نیل فورست با همکاری تامس ترنر دست به نگارش کتابی در رابطه با داستان سریال به نام «طلا: داستان واقعی پشت پرده برینکز مت، بزرگ‌ترین سرقت انگلیسی» زد. انتشاراتی معتبر پنگوئن این کتاب را منتشر کرد. فورست در این کتاب برای اولین‌بار دست به مصاحبه‌هایی جذاب و طولانی با تعدادی از افرادی زد که به نوعی درگیر این سرقت بزرگ بودند و می‌توانستند اطلاعات و خاطرات خوبی از این ماجرا نقل کنند. او درمصاحبه‌ای چنین گفت: «نمی‌خواستم ماجرا را به‌صورت سیاه‌وسفید در داستان سریال مطرح و دنبال کنم. بیشتردنبال حقیقت ماجرا بودم و به‌همین‌دلیل، آدم‌های مجموعه شبیه جنایتکارانی نیستند که شما در یک دنیای جنایتکارانه می‌بینید. می‌خواستم درون این کاراکترها را بشکافم تا بفهمیم چرا دست به این کار زدند. آنها هم زندگی وخانواده‌های خودرا داشتند وحق‌شان بود که نگاه بی‌طرفانه‌ای به آنها و کارشان داشته باشیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها