بازیابی هویت اصیل ایرانی اسلامی با توجه به ظرفیت‌های بانوان
رئیس رسانه ملی بر رسالت خطیر صداوسیما تأکید کرد:

بازیابی هویت اصیل ایرانی اسلامی با توجه به ظرفیت‌های بانوان

پیمان جبلی در دیدار مستند سازان با اشاره به سند تحول در رسانه ملی خواستار شد

وحدت فرماندهی،یکپارچگی و کار قرار گاهی

رئیس رسانه ملی عصر روز گذشته دیدار صمیمانه‌ای با جمعی از مستندسازان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما داشت و پای صحبت‌ها و درد‌دل‌های آنان نشست. در این نشست سلیم غفوری، قائم مقام معاونت سیما و حسین زارع‌زاده، مدیر شبکه مستند هم حضور داشتند.
کد خبر: ۱۴۳۸۰۶۶
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
 
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در ابتدا از حضور مستندسازان تشکر کرد و این جلسات را کمک‌کننده دانست. وی بر ضرورت هم‌افزایی و کمک برای به ثمر نشستن تحول در رسانه ملی تأکید کرد و افزود: نیازمند خلق فرهنگ تحول در بدنه سازمان و جامعه نخبگانی هستیم. سندتحول یک ایده بدیع اما منطقی است. لازم است برای بهتر دیده شدن تولیدات و حرکت به سمت چشم‌انداز ترسیم شده تلاش بیشتری به کار بسته شود. وی ادامه داد: اینکه تحول در رسانه ملی هم نقد می‌شود و هم محل توجه است، بسیار ارزشمند است. تحول، آرزوی همه ما از سال‌های دور تا‌کنون بوده و به مثابه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر از دوسال گذشته به این سو و پس از تأیید از سوی رهبر معظم انقلاب به اجرا درآمده است. رئیس رسانه ملی با بیان اینکه تحول طی دو سه سال اخیر نه‌تنها در سازمان صداوسیما بلکه در همه دستگاه‌ها و اجزای مهم حاکمیت فرهنگی اهمیت یافته و مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد هم سند تحول خواسته‌اند و از گام دوم انقلاب به این سو، خواستار تحول در ساختارهای فرهنگ بوده‌اند، عنوان کرد: یکی از دلایلی که مجموعه حاکمیت و نظام را به این نقطه رسانده که باید کاری کارستان و نو انجام دهیم، ارزیابی وضعیت فرهنگی جامعه است که مطلوب هیچ‌کس با هرگرایشی نیست. جبلی در ادامه به دو سرفصل دوره تحول یعنی هویت‌محوری و عدالت‌گستری اشاره و عنوان کرد: دو سرفصل هویت و عدالت دو مفهوم شناخته شده هستند؛ هویت طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود و عدالت هم عامل بقا و دوام است. بخش عمده‌ای از سندتحول که برگرفته از اندیشه‌ها، تفکرات و کارهای کارشناسی بود که قبل از این دوره انجام شده و محتوایی خلق‌الساعه نبود. وی بر ضرورت هم‌افزایی و کمک برای به ثمر نشستن تحول معهود در رسانه ملی تأکید کرد و گفت: نیازمند خلق فرهنگ تحول در بدنه سازمان و جامعه نخبگانی هستیم. سندتحول یک ایده بدیع اما منطقی است. لازم است برای بهتر دیده شدن تولیدات و حرکت به سمت چشم‌انداز ترسیم شده تلاش بیشتری به کار بسته شود. رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: مسیر سختی پیش رو داریم و عموم دستگاه‌های فرهنگی راه طولانی ۴۰ساله‌ای طی کرده‌اند و برای ادامه راه باید ریل‌گذاری جدید ایجاد و حرکت با درنظر گرفتن این نکته که یک‌شبه نمی‌توانیم به سر منزل مقصود برسیم، آغاز شود. وی با اشاره به اینکه باید وحدت فرماندهی، یکپارچگی و کار قرارگاهی درحوزه مستند نیز حاکم شود، عنوان کرد: بایدتفکرواحدی برای استانداردکردن ضوابط وجود داشته باشد. جبلی در پایان از آمادگی سازمان برای حمایت از ساخت مستندهای فاخر نیز خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم برای سال آینده بر توان مالی حوزه مستند بیفزاییم. امروز زبان مدیران سازمان با مستندسازان نزدیک‌تر از هرزمان دیگری است و به بهترین شکل می‌توان برای حل مشکلات چاره‌اندیشی کرد.
 
ارائه حداکثر کیفیت
حسین زارع‌زاده، مدیر شبکه مستند نیز با بیان اینکه مستندسازها مخلص‌ترین و مظلوم‌ترین هنرمندان‌ هستند و بسیار کم‌توقع‌اند، گفت: آنها با بضاعتی که دارند حداکثر کیفیت را ارائه می‌دهند. در برخی مواقع مسائل مالی دست ما را در همکاری می‌بندد که امیدوارم مرتفع شود. در ادامه سلیم غفوری، قائم مقام معاون سیما نیز گفت: نکاتی که دوستان مستندساز بیان کردند، بسیار متنوع و نکات ساختاری بود. وی درباره کنداکتور طلایی برخی شبکه‌ها در حوزه مستند گفت و این‌که سازمان جایی است که متولی این امر است. در این نشست، مستندسازان به بیان دغدغه‌ها، مشکلات، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که ازجمله آنها می‌توان به: محورهایی چون مشکلات و چالش‌های برآوردی و مالی مستندسازی در تلویزیون، فرآیندهای اداری، افزایش حمایت از ساخت مستندها در برخی ژانرها چون اجتماعی، تمرکز ساخت مستند در شبکه تخصصی مستند، تعریف مستندهای الف ویژه، عدم همکاری با نیروهای متخصص در این حوزه، چالش‌های مالیات و بیمه، تبلیغات مناسب تلویزیونی در شبکه‌های مختلف، ساماندهی آرشیو و توجه بیشتر به مستندها در کنداکتور پخش شبکه‌ها اشاره کرد. ضمن این‌که عده‌ای از آنها مستند را گونه جذابی برای مخاطبان تلویزیون دانستند. از طرفی تحقیق و پژوهش را در مستند، امر مهمی دانسته و خواستار بودجه‌ای برای این کار شدند. آنها همچنین خواستار رسیدگی به مشکلات آرشیو شدند. درنهایت این‌که همگی شبکه مستند را تنها مرکز و مرجعی برای ورود مستندسازان دانسته و خواستار این نگاه در شبکه‌های دیگر هم شدند.

اختصاص بودجه 
رئیس رسانه ملی  درباره ارزیابی‌اش از این نشست و حمایت از مستندهای فاخر گفت: جلسه بسیار مفید، کاری و صمیمانه‌ای با تعداد قابل‌توجهی از مستندسازان با تجربه بود. آنها از دغدغه‌های‌شان گفتند و ما هم از کمک‌هایی که رسانه ملی می‌تواند در جهت ارتقای صنعت مستندسازی در کشور داشته باشد، بحث‌های بسیار خوبی داشتیم. امیدوارم این جلسات ادامه داشته و بتوانیم از این نظرات استفاده کنیم. وی در پاسخ به سوال «جام‌جم» درباره اختصاص یافتن بودجه به کارهای مستند هم بیان کرد: جزو اهداف ماست که بودجه‌ای را که برای سریال‌ها اختصاص می‌دهیم، به حوزه مستند هم اختصاص بدهیم. یعنی جهش در حمایت جدی از بودجه مستند داشته باشیم و این بودجه به همه حوزه‌های مستندسازی اختصاص پیدا می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها