نشانه‌های ناکامی جبهه غربی ــ عبری در مقابل محور مقاومت را بررسی کرده‌ایم

روایت هشتاد روز مقاومت

جنگ فعلی را می‌توان نقطه عطفی در حیات محور مقاومت دانست که با راهبرد چندلایه و استراتژی وحدت میادین، توانسته به‌خوبی صهیونیست‌ها را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام بگذارد. محور مقاومت براساس عملکرد خود و به‌ویژه در دو محور لبنان و یمن در طول هفته‌های گذشته تحولات میدانی را به‌طور کامل تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۳۷۷۳۲
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

صهیونیست‌ها از یک‌سو در جبهه شمالی با حزب‌ا... لبنان درگیر هستند و بخش عمده‌ای از توان خود را برای مقابله با حملات مقاومت لبنان اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر یمنی‌ها در جنگ اخیر غزه به‌عنوان بازوی قدرتمند مقاومت در حال نمایش توانمندی‌های خود هستند و صهیونیست‌ها و متحدان غربی این رژیم را به چالشی همه‌جانبه کشیده‌اند. 

از ابتدای جنگ غزه، صهیونیست‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی با حزب‌ا... لبنان درگیر هستند و در این درگیری‌ها خسارات فراوانی متحمل شده‌اند؛ اما صهیونیست‌ها برای جلوگیری از گسترده‌شدن جبهه جنگ از درگیری مستقیم با حزب‌ا... پرهیز دارند، در روز‌های اخیر خبر‌هایی منتشر شد که رئیس‌جمهور آمریکا نیز به نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی درباره چنین جنگی هشدار داده است. در رابطه با ورود حزب‌ا... به جنگ و رویکرد صهیونیست‌ها در این زمینه باید به چند نکته مهم اشاره کرد: 

۱- صهیونیست‌ها معتقدند که با ورود حزب‌ا... به جنگ، کل صحنه میدانی تغییر خواهد کرد. این بحث حتی دررابطه با انصارا... نیز وجود دارد، اما صهیونیست‌ها معتقدند که تاثیرگذاری انصارا... بیشتر بر موضوعات اقتصادی است، اما تاثیرگذاری حزب‌ا... همه‌جانبه است و تمام ابعاد نظامی، امنیتی و اقتصادی را در بر می‌گیرد. دوم این‌که حزب‌ا... در مرز با سرزمین‌های اشغالی است و هر اقدامی را می‌تواند انجام دهد.

۲- تهدید‌های حزب‌ا... به‌دلیل نزدیکی به مرز‌های اشغالی و همچنین توانمندی‌های مختلف در زمینه‌های نظامی به‌مراتب بیشتر از سایر گروه‌ها برای این رژیم است. به همین دلیل است که اسرائیل همواره بر تهدید علیه حزب‌ا... اصرار دارد و برخی کشور‌ها همچون فرانسه را به‌عنوان میانجی در این قضیه انتخاب کرده است.

۳- اسرائیل پرهیز دارد که با حزب‌ا... وارد جنگ تمام‌عیار شود. به همین دلیل است که به فرانسه پیشنهاد داده که در جنوب لبنان به‌جای حزب‌ا...، ارتش لبنان مستقر شود و طرح استقرار نیرو‌های ارتش آمریکا را در مناطق جنوبی در کنار ارتش لبنان و در جهت عدم بروز جنگ پیشنهاد داده است. یعنی اسرائیل بدین گونه عمل کرده که ابتدا نیرو‌های ارتش لبنان در جنوب این کشور مستقر شوند و چنانچه این امر امکان‌پذیر نباشد، یک نیروی ثالث در این مناطق مستقر شود. نیرو‌های ثالثی که به‌طور تمام‌عیار از اسرائیل حمایت می‌کنند.

۴- بعد از جنگ غزه، اسرائیل همواره بر قطعنامه ۱۷۰۱ تکیه می‌کند و بار‌ها اعلام کرده که حزب‌ا... براساس این قطعنامه به پشت رودخانه لیتانی منتقل شود. این درحالی‌است که در پیشنهاد جدید خود موافقت کرده که بخشی از نیرو‌های حزب‌ا... در مرز مستقر باشند. این امر به معنای عقب‌نشینی کامل اسرائیل از مواضع و راهبرد‌های خود است.

۵- اسرائیل به‌دنبال آن است که به‌هیچ‌وجه حزب‌ا... وارد جنگ فعلی نشود. این در راستای همان جنگ چندجبهه‌ای است که صهیونیست‌ها از آن ترس دارند. در مقطع فعلی نیز و در بحث تمرکز نیرویی چند لشکر این رژیم در مرز‌های شمالی با لبنان حضور دارند و این امر نشان می‌دهد که اسرائیل همچنان از اقدامات حزب‌ا... نگرانی و ترس دارد؛ بنابراین می‌توان این‌گونه عنوان کرد که استراتژی اصلی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در بحث حزب‌ا... دردو اصل مهم خلاصه می‌شود: اول؛ عدم ورود حزب‌ا... به جنگ و دوم؛ مدیریت‌کردن حزب‌ا... با عدم تشدید تنش با بازیگری بازیگرانی همچون فرانسه.
 
ضربات اقتصادی یمن به اسرائیل

یکی از اقداماتی که یمنی‌ها در راستای حمایت از مردم غزه و مقابله با رژیم‌صهیونیستی انجام داده‌اند، بحث ممانعت از عبور هر نوع کشتی به مقصد سرزمین‌های اشغالی است که این امر منجر به این شده که ۸۵ درصد از منابع مالی بندر ایلات کاهش پیدا کند و علنا تعطیل شود. اگرچه صهیونیست‌ها تلاش دارند اهمیت حملات یمنی‌ها را مخفی کنند، اما بندر ایلات که از سوی یمنی‌ها مورد حملات پی‌درپی قرار گرفته به لحاظ اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برای رژیم‌صهیونیستی برخوردار است:

۱- بندر ایلات بعد از حیفا، مهم‌ترین بندر برای صهیونیست‌ها بود که کار انتقال کالا و مواد مصرفی برای سرزمین‌های اشغالی را انجام می‌داد. این بندر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی از اهمیت خاصی در بحث انرژی نیز برای این رژیم برخوردار بود و بیشتر کالا‌هایی که طول عمر آن‌ها کم بود و به‌اصطلاح فاسدپذیر بودند از این بندر وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شدند.

۲- بندر ایلات دروازه کالای جنوبی و تنها دروازه آن برای تجارت با کشور‌های خاور دور و استرالیا بدون نیاز به عبور از کانال سوئز محسوب شد. فعالیت آن عمدتا با صادرات کالا‌هایی مانند پتاس و مواد معدنی به چین، هند و سایر کشور‌های شرق، واردات گاو از استرالیا و واردات خودرو از خاور دور به‌ویژه از چین، کره‌جنوبی و ژاپن بود. واردات خودرو از کشور‌های شرق فعال‌ترین صنعت در بندر جنوب محسوب می‌شد و حدود ۷۵درصد از کل فعالیت‌هایی آن را به خود اختصاص داد.

۳- با بسته‌شدن این بندر و عدم ورود کشتی‌ها به آن، مسیر‌های جایگزین برای ورود به سرزمین‌های اشغالی، بندر حیفا و تنگه جبل‌الطارق است. بندر حیفا نیز به‌دلیل محدودیت دسترسی برخی کشور‌ها امکان ورود هر نوع کالایی را ندارد و طول مسیر ورود کشتی‌ها از تنگه جبل‌الطارق به سرزمین‌های اشغالی ۲۰ روز بیشتر از مسیر دریای سرخ خواهد بود و این مسأله برای تجار یک هزینه گزاف است.

۴- برخلاف تهدید‌های آمریکا مبنی بر تشکیل یک ائتلاف دریایی یا گروه ضربت دریایی و همچنین تهدید‌های اسرائیل مبنی بر حمله به یمن یا فرستادن ناوچه موشک‌انداز سنگین کلاس ساعر ۶، یمنی‌ها همچنان اقدامات خود را انجام می‌دهند و حتی در مقابل تهدیدات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اقدام به تهدید می‌کنند.

۵- فلج‌شدن اقتصاد اسرائیل در جنوب به مثابه بیکار شدن قشر وسیعی از کارگران و کارخانه‌ها در سرزمین‌های اشغالی است که امروزه آمار بیکاری در کل سرزمین‌های اشغالی روندی صعودی به خود گرفته است و همین امر عامل بروز اعتراض‌هایی در آینده جنگ خواهد شد. حال این اقدام یمنی‌ها منجر به این شده که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نسبت به آن موضع‌گیری و راهبرد‌های مختلفی نسبت به مقابله با آن مطرح کنند.
 
 مخفی‌کاری آمریکا

جنگ غزه امروزه برای آمریکا و اسرائیل به یک جنگ موجودیتی و حیثیتی تبدیل شده است و با توجه به عدم رسیدن اسرائیل به دستاورد قابل‌ملاحظه در این زمینه، آمریکایی‌ها به‌دنبال مبراکردن خود از این جنگ و نتایج آن هستند. به همین دلیل است که برخی خبرگزاری‌ها خبر‌هایی را بر اولتیماتوم آمریکا برای پایان جنگ به اسرائیل منتشر کردند که تا اوایل سال آینده میلادی به جنگ خاتمه دهد. البته این مسائل بیشتر بازی آمریکایی‌ها برای توجیه افکارعمومی است و واقعیت برخلاف آن چیزی است که در نهان وجود دارد و آن نیز حمایت همه‌جانبه از اسرائیل در این جنگ است.

گام‌های محدود آمریکا در مقابل یمن

برحسب این مواضع می‌توان راهبرد‌های آمریکا و ائتلاف غربی ــ عبری را در برابر یمنی‌ها این‌گونه تشریح کرد:

الف) تشدید فشار‌های اقتصادی بر انصارا...: آمریکایی‌ها در اوایل ورود انصارا... به جنگ، در پیشنهاد‌هایی به این جنبش اعلام کرده بودند که در ازای عدم ورود به جنگ مشوق‌های اقتصادی همچون لغو محاصره و تحریم‌های یمن را انجام خواهند داد. امروزه با افزایش اقدامات انصارا... در دریای‌سرخ آمریکایی‌ها به‌دنبال آن هستند که تحریم‌های اقتصادی را علیه یمن گسترش دهند. به گونه‌ای که بلینکن اعلام کرده تحریم‌هایی را برای تضعیف منابع مالی انصارا... اعمال خواهیم کرد. این درحالی‌است که یمن از سال ۱۳۹۴ تحت شدیدترین تحریم‌ها‌ست و اعمال تحریم در این زمینه گزاره جدیدی نیست.

ب) حمله نظامی به یمن: گمانه‌زنی درباره احتمال حمله به یمن در حالی انجام می‌شود که، اما و اگر‌های فراوانی در این زمینه مطرح است. بر همین اساس است که سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد در صورت عدم اقدام مناسب از سوی جامعه جهانی در برابر اقدامات انصارا... این رژیم خود اقدام به پاسخگویی خواهد کرد؛ بنابراین ممکن است اسرائیل هرچند محدود به برخی مناطق یمن حمله کند که این حملات جنبه بازدارندگی خواهد داشت. از سوی دیگر باید به تشکیل گروه ضربت دریایی در دریای‌سرخ متشکل از آمریکا، اسرائیل و برخی هم‌پیمانان منطقه‌ا‌ی آن‌ها اشاره کرد. هرچند بسیاری تشکیل این گروه را در بحث اسکورت کشتی‌ها اعلام کرده‌اند، اما ماهیت این گروه احتمالا تشکیل یک ائتلاف دریایی است. با وجود این بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که نباید اقدامی علیه انصارا... انجام شود، زیرا انصارا... تهدید کرده که به هر نوع حمله پاسخ متقابل خواهد داد و در آن صورت علاوه‌بر کشتی‌های صهیونیستی همه کشتی‌های وابسته به این کشور‌ها نیز به‌عنوان یک هدف شناخته خواهند شد و امنیت کشتیرانی در دریای‌سرخ از بین خواهد رفت. 

ج) درگیرکردن انصارا... در جبهه جنوبی: یکی از گزاره‌هایی که غربی‌ها روی آن تاکید دارند، درگیرکردن انصارا... در جنوب یمن توسط گروه‌های تروریستی در این مناطق است که برخی نشانه‌ها نیز حکایت از تحرکات این گروه‌ها به‌ویژه شورای انتقالی جنوب دارد که از این طریق یک جبهه جدید علیه انصارا... باز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها