تحلیل «جام‌جم» از ابتکار ایران در برپایی کنفرانس بین‌المللی تهران

طنین صدای فلسطین در تهران

رویکرد حمایت از فلسطین و تأکید بر نابودی رژیم جعلی اسرائیل، یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۵ سال است که از همان ابتدا از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و می‌توان آن را حرکت در مسیر واقعیات کنونی جهان دانست که منافع ملی و منطقه‌ای متنوعی را برای ما فراهم کرده است؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به کسب استقلال و پرهیز از وادادگی در مقابل آمریکا و صهیونیست‌ها اشاره کرد.
رویکرد حمایت از فلسطین و تأکید بر نابودی رژیم جعلی اسرائیل، یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۵ سال است که از همان ابتدا از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و می‌توان آن را حرکت در مسیر واقعیات کنونی جهان دانست که منافع ملی و منطقه‌ای متنوعی را برای ما فراهم کرده است؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به کسب استقلال و پرهیز از وادادگی در مقابل آمریکا و صهیونیست‌ها اشاره کرد.
کد خبر: ۱۴۳۷۵۶۷

این سیاست در ۸۰ روز گذشته که غزه مورد تهاجم همه‌جانبه صهیونیست‌ها و متحدان غربی آن قرار دارد، همچنان دنبال می‌شود و جمهوری اسلامی ایران با به‌کارگیری همه ابزار‌های دیپلماتیک و راه‌حل‌های سیاسی سعی بر این داشته تا شرایط را مهیای توقف جنایات و آتش‌بس، ممانعت از کوچ اجباری، امدادرسانی و کمک به مردم غزه و بازسازی ویرانی‌های ناشی از تهاجم صهیونیست‌ها کند و از سوی دیگر از ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای پیگیری حقوقی و کیفری جنایات جنگی بهره‌مند شود و در همین راستا، اقدام به برپایی کنفرانس بین‌المللی «تهران با موضوع فلسطین» کرد تا با گردهمایی اندیشمندان و سیاستمداران کشور‌های اسلامی، عربی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بر منافع پایدار مردم ستم‌دیده فلسطین تاکید و راهکار‌هایی را به منظور احقاق حقوق مسلم آنان در عرصه دیپلماسی و میدان اتخاذ کنند.

در جریان عملیات طوفان‌ الاقصی که نقش پررنگی در فروپاشی هیمنه رژیم غاصب قدس داشت، این رژیم کوشید با ارائه روایت‌های یک‌سویه، واقعیت‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی را وارونه جلوه داده و به این صورت افکار عمومی بخشی از کشور‌های جهان را با خود همراه کند. از همین رو ژست مظلوم‌نمایی گرفت و با انتشار برخی تصاویر، ویدئو و اخبار جعلی، مترصد این بود که تهاجم به مردم بی‌دفاع غزه را نوعی دفاع از خود جا بزند، اما با گذشت زمان و انتشار روایت‌های متفاوت از واقعیت‌های غزه و بمباران مراکز آموزشی و درمانی به همگان نشان داد که رژیم اشغالگر در طول این ۷۵ سال از هیچ جنایتی فروگذار نبوده است و مخابره اخبار و تصاویر مستند از غزه، بخش کوچکی از اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها علیه مردم غزه است. وقوع این شرایط و فعال شدن شبکه‌های اجتماعی در انتشار واقعیت‌های موجود در باریکه غزه، باعث تغییر رویکرد‌های جهانی نسبت به اسرائیل شد و غاصبان قدس به‌عینه دریافتند که این بار در جنگ روایت‌ها شکست خورده‌اند و باید منتظر تبعات منفی ناشی از آن باشند.
 
واقعیت پوشالی صهیونیست‌ ها

شرایط ایجادشده پس از عملیات طوفان‌الاقصی، علاوه‌بر این‌که واقعیت پوشالی صهیونیست‌ها را به نمایش گذاشت، هزینه‌های سنگینی را نیز متوجه آمریکا کرده است. حمایت بی‌قید و شرط بایدن از سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو، هزینه‌های مادی و روانی زیادی روی دست آمریکایی‌ها گذاشته است که نتایج آن قطعا در انتخابات ریاست جمهوری آتی، هویدا خواهد شد.

وتوی مکرر قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی آمریکا، اعتبار سیاسی این دولت را به خطر انداخته و بر اختلافات آمریکا و صهیونیست‌ها دامن زده، زیرا تداوم جنگ غزه تعارض منافعی را بین این دو دولت جنگ‌افروز ایجاد کرده است. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که واشنگتن قصد داشت با حمایت از رژیم صهیونیستی شرایط را برای جمهوری اسلامی تنگ کرده و با حربه تحریم و انزوای ایران در منطقه، رهبری راهبردی را عهده‌دار شود که ضمن آن موجودیت اسرائیل تثبیت شده و آمریکا به منافعی دست می‌یابد، حتی پا را فراتر از این گذاشته بود و با پروژه عادی‌سازی، قصد داشت بر متحدان منطقه‌ای خود بیفزاید و حلقه محاصره را برای ایران تنگ کند، اما اشتباهات محاسباتی شرایط را وارونه کرد، طوری که جمهوری اسلامی ایران با اقتدار میزبان کشور‌های حامی فلسطین می‌شود تا از این رهگذر از تداوم جنگ در غزه جلوگیری کند و فضا را به سمت مطالبه‌گری از نهاد‌های بین‌المللی ببرد و در آن‌سو اشغالگران قدس آن‌قدر آشفته شده‌اند که نه‌تن‌ها در تعیین سرنوشت جنگ غزه و هدف قرار دادن مواضع حماس ناتوان هستند، بلکه برای چندمین بار با شلیک اشتباهی، نظامیان خود را مورد هدف قرار دادند. بدون تردید برقراری امنیت در منطقه ژئوپلیتیک غرب آسیا، از اقدامات مهمی است که باید از سوی دولت‌های حاکم بر این منطقه تامین شود. جمهوری اسلامی ایران نیز با تدابیر مختلف به دنبال ایجاد یک نظم امنیتی در منطقه با مشارکت کشور‌ها و گروه‌های حامی مقاومت است و برای تحقق این دستاورد بزرگ از هیچ اقدامی فروگذار نیست و اقناع افکار عمومی و بهره‌مندی از امکانات رسانه‌ای، یکی از این ابزارهاست که در کنفرانس یک‌روزه تهران با موضوع فلسطین مورد توجه قرار گرفت و نتایج مثبت آن به صلح پایدار در منطقه کمک می‌کند.

تعیین روز جهانی همبستگی با فلسطین 

 تعیین روز جهانی همبستگی با فلسطین ازجمله این اقدامات بی‌سابقه بود که باعث شد توجه جامعه بین‌المللی معطوف به واقعیت‌های غزه و جنایت‌های صهیونیست‌ها شود که بیش از ۲۰هزار نفر را به شهادت رسانده‌اند، حساسیت افکار عمومی به مقوله فلسطین می‌تواند زمینه اجرایی شدن اقداماتی نظیر حق تعیین سرنوشت بدون دخالت نیرو‌های خارجی، دستیابی به استقلال و حاکمیت ملی و حق بازگشت به سرزمین مادری را برای مردم فلسطین فراهم کند. وقوع تحرکات ضدصهیونیستی در قالب تجمعات اعتراضی، تظاهرات‌هاوکمپین‌های تحریم محصولات صهیونیستی درسراسر جهان به‌ویژه کشور‌های اروپایی، موضوع فلسطین را به راس اخبار برگرداند و سیاستمداران به تبع فشار‌های ناشی از افکارعمومی، خواستار توقف جنگ و آتش‌بس شدند و رژیم صهیونیستی به انزوا رفت. برپایی کنفرانس بین‌المللی «تهران با موضوع فلسطین» به همت وزارت خارجه نیز در راستای تکمیل این حرکت اعتراضی است تا کمک کند که صدای مردم فلسطین، رساتر شده و مجمع عمومی سازمان ملل را وادار کند که اقدامات بازدارنده‌ای را برای توقف ماشین جنگی صهیونیست‌ها اتخاذ کند.

حضور نمایندگان ۵۰ کشور جهان در این کنفرانس، نوید این را می‌دهد که فشار‌ها بر رژیم صهیونیستی تشدید، همبستگی کشور‌های حامی مقاومت و مردم فلسطین تقویت و دستیابی به آتش‌بس پایدار به عنوان یک مطالبه عمومی به نهاد‌های قانونی و بین‌المللی ـ که وظیفه ذاتی آن‌ها ایجاد صلح است، اما با مماشات از کنار این مهم می‌گذرند، اعلام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها