محققان در مقاله جدید خود بررسی کردند که هوش مصنوعی توانایی پیش بینی رویداد‌های زندگی افراد را دارد.
کد خبر: ۱۴۳۷۲۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، هوش مصنوعی می‌تواند رویداد‌های زندگی افراد را پیش بینی کند.

دانشمندان نشان دادند هوش مصنوعی توسعه یافته برای مدل سازی زبان نوشتاری می‌تواند برای پیش بینی رویداد‌های زندگی افراد مورد استفاده قرار گیرد. یک پروژه تحقیقاتی از دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه نورت‌ایسترن آمریکا نشان می‌دهد که اگر در مدل‌های ترنسفورمر از مقادیر زیادی داده در مورد زندگی افراد استفاده کنید و آن آموزش دهید، (مانند ChatGPT) آن‌ها می‌توانند به طور سیستماتیک داده‌ها را سازماندهی و پیش بینی کنند که در زندگی یک فرد چه اتفاقی می‌افتد و حتی زمان مرگ را تخمین بزنند.

در مقاله جدیدی با عنوان «استفاده از توالی رویداد‌های زندگی برای پیش‌بینی زندگی انسان‌ها» که در Nature Computational Science منتشر شده، محققان داده‌های سلامت و دلبستگی به بازار کار را برای ۶ میلیون دانمارکی در مدلی با نام life۲vec تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

پس از اینکه مدل در مرحله اولیه آموزش دید، یعنی الگو‌های موجود در داده‌ها را آموخت، نشان داده شد که عملکرد بهتری از دیگر شبکه‌های عصبی پیشرفته دارد.

پیش‌بینی‌های Life۲vec پاسخی است به سؤالات کلی مانند: آیا مرگ فرد در ۵ سال آینده اتفاق میافتد؟ هنگامی که محققان پاسخ‌های مدل را تجزیه و تحلیل کردند، نتایج با یافته‌های موجود در علوم اجتماعی سازگار بود.

البتهمحققان هشدار دادند که چالش‌هایی مانند محافظت از داده‌های حساس، حریم خصوصی و نقش سوگیری در داده‌ها باید قبل از استفاده از این مدل، عمیق‌تر درک شوند.

امروزه در شرکت‌های فناوری موارد مشابهی برای پیش‌بینی رویداد‌های زندگی و رفتار انسان استفاده می‌شوند که برای مثال، رفتار ما را در شبکه‌های اجتماعی ردیابی و از آن برای پیش بینی رفتار و تأثیرگذاری بر ما استفاده میکند.

به گفته محققان، گام بعدی ترکیب انواع دیگری از اطلاعات، مانند متن و تصاویر یا اطلاعات مربوط به ارتباطات اجتماعی ما خواهد بود. این استفاده از داده‌ها یک تعامل کاملاً جدید بین علوم اجتماعی و بهداشت را باز می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها