دیدار اخیرحسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ژنو ودر حاشیه نشست مجمع عمومی پناهندگان از وجود اراده جدی بین دو کشور اسلامی ایران وعربستان برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه اهالی غزه وجود دارد.
دیدار اخیرحسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ژنو ودر حاشیه نشست مجمع عمومی پناهندگان از وجود اراده جدی بین دو کشور اسلامی ایران وعربستان برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه اهالی غزه وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۳۵۹۴۸
نویسنده حسن هانی‌ زاده - کارشناس مسائل غرب آسیا

در جریان این دیدار فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که عربستان در خصوص ایجاد اتش بس فوری وارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه با ایران دیدگاه مشترکی داردوتلاش خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی از ابتدای عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر گذشته «۱۵ مهر ماه» تمام تلاش خود را برای پایان دادن به کشتار اهالی غزه به کار گرفت واین تلاش‌ها به تغییر رویکرد برخی کشور‌های اسلامی نسبت به اسرائیل منجر شد.

حضور تاثیر گذار ایت الله دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض وسخنرانی کوبنده ایشان در این نشست در ایجاد همگرائی کشور‌های اسلامی در رابطه با محکومیت رژیم اسرائیل کاملا موثر بود.

از سوی دیگر سفر‌های دوره‌ای وزیر خارجه جمهوری اسلامی به کشور‌های عرب منطقه موجب شد تا یک جبهه کاملا وسیع اسلامی -عربی علیه رژیم صهیونیستی ودر حمایت از مردم بی دفاع غزه تشکیل شود.

طبیعی است فشار افکار عمومی وتظاهرات گسترده مردمی در سراسر جهان در تغییر نگاه کشور‌های غربی عموما و کشور‌های اسلامی وعربی خصوصا نسبت به اسرائیل بی تاثیر نیست، اما نقش وجایگاه جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی ملت فلسطین برای شکل گیری چنین جبهه وسیعی علیه رژیم صهیونیستی بسیار پر رنگ است.

از سوی دیگر عربستان که قبل از عملیات طوفان الاقصی قصد داشت مناسبات خود را با اسرائیل علنی کند اکنون در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفته وتلاش دارد تا با کمک کشور‌های اسلامی فشار‌ها را بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به کشتار مردم غزه تشدید کند.

در چنین فضائی کشور‌های اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های خود با محوریت ایران وعربستان ساز وکار‌های لازم را برای تحت فشار قرار دادن رژیم اسرائیل وبازیگران اصلی بحران غزه مانند امریکا وکشور‌های اروپائی تعریف خواهند کرد.

عربستان به عنوان یکی از کشور‌های مهم صادر کننده نفت می‌تواند از این اهرم فشار برای تغییر نگاه امریکا وکشور‌های اروپائی، نسبت به اسرائیل استفاده کند تا این رژیم را وادار کنند کشتار مردم غزه را متوقف سازد.

 ایران بار‌ها از کشور‌های اسلامی خواسته تا صادرات نفت وگاز خود را به رژیم صهیونیستی وحامیان این رژیم متوقف کنند زیراپشتیبانی غرب از جنایات اسرائیل علیه مردم غزه در حقیقت نوعی مشارکت کشور‌های غربی در کشتار مردم غزه تلقی می‌شود؛ لذا با توجه به نزدیکی دیدگاه عربستان وایران در خصوص بحران غزه وهمراهی اکثر کشور‌های اسلامی با دیدگاه تهران وریاض به نظر می‌رسد مناسبات کشور‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی در اینده به سردی می‌گراید وحتی ممکن است به قطع مناسبات با «تل اویو» نیز منجر شود.

قطعا نزدیکی دیدگاه ایران وعربستان برای حل بحران‌های منطقه‌ای می‌تواند به شکل گیری یک جبهه اسلامی گسترده اسلامی برای تقابل با رژیم صهیونیستی و انزوای بیشتر این رژیم در اینده کمک کند.

در واقع هرچه زمان می‌گذرد ریاض به حسن نیت جمهوری اسلامی برای همگرائی با کشور‌های اسلامی وعرب منطقه پی خواهد برد واین امر می‌تواند فضای تعامل دلپذیر تری بین ایران و کشور‌های اسلامی ایجاد کند.

نقش تاثیر گذار عربستان در اتحادیه عرب و نفوذ جمهوری اسلامی در میان کشور‌های اسلامی می‌تواند به بومی سازی یک سیاست مشترک اسلامی به دور از نفوذ امریکا وغرب ودر راستای کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه منجر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها