برای «سلمان ما» نوشته رضا کاشانی‌اسدی

​​​​​​​منتظر جلددوم باشیم؟!

دکتر ناصر پروانی در برنامه «جلد دوم»:

خانواده، محور اصلی کتاب «مهربان‌تر از مرگ» است

برنامه گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور دکتر ناصر پروانی، شاعر و نویسنده کتاب «مهربان‌تر از مرگ» پخش شد.
کد خبر: ۱۴۳۵۵۵۳
 
ناصر پروانی در این برنامه گفت: کتاب «مهربان تر از مرگ» هفدمین اثر بنده با صدای بهروز رضوی توسط ایران‌صدا به کتاب صوتی تبدیل شده است. این کتاب، رمانی اجتماعی و دارای مضمونی عاشقانه در زندگی خانوادگی است. همچنین با اشاره به برخی مسائل پزشکی، اتفاق‌هایی در جریان داستان رخ می‌دهد که جذابیت آن را برای مخاطب بیشتر می‌کند. 
   
مبتنی بر واقعیت جامعه امروز
وی افزود: در مسیر داستان، پیوند قلب اتفاق می‌افتد و تأثیر زیادی بر روند حوادث داستان دارد به‌خصوص مشکلاتی که در زندگی زوج‌های جوان دیده می‌شود. داستان در ابتدا با یک موضوع کاملا عاشقانه شکل می‌گیرد و ممکن است مفهوم دوست داشتن و علاقه، پس از مدتی در زندگی زناشویی تغییر کند؛ البته این واقعیتی است که در جامعه امروز ما دیده می‌شود و به همین دلیل داستان این رمان را می‌توان مبتنی بر واقعیت جامعه امروز دانست. این شاعر بیان کرد: در کتاب «مهربان‌تر از مرگ» سعی کردم روی مفاهیم اخلاقی مانند گذشت و همکاری زوج‌های جوان تأکید کنم و تأثیر حسادت، مقایسه و دخالت اطرافیان در روند زندگی را با قلمی رمان‌گونه نشان دهم. همچنین در این رمان توانستم نشان دهم که روابط خانوادگی با رعایت قوانین و چارچوب‌هایی می‌تواند از روابط عاشقانه پیشی بگیرد.
   
در رمان با پردازش ذهنی روبه‌رو هستیم
پروانی با اشاره به تفاوت نگارش رمان و شعر، تصریح کرد: جنس نوشتن رمان با شعر از نظر فضاسازی بسیار متفاوت است. ما در رمان با پردازش ذهنی روبه‌رو هستیم و پیاده کردن آن بر روی کاغذ نیاز به زمان دارد ولی شعر، جوششی مطلق است که تراوشات ذهنی شاعر را در لحظه نشان می‌دهد.او در ادامه گفت: در هر جایی که هنر به بند کشیده نشود و برای هنر مرز مشخصی تعریف نکنیم، خروجی بسیار خوبی خواهیم داشت. خروجی کار در پردازش ذهنی، خود را در قالب فرم نشان می‎دهد و به همین دلیل هر هنرمندی بهتر است ابتدا نگاه خود را پرورش دهد و بعد به سراغ خلق اثر هنری برود. 
   
زبان محاوره، زبان درون‌خانوادگی است
این نویسنده با توجه به این‌که زبان نگارش کتاب «مهربان‌تر از مرگ»، زبان محاوره است، بیان کرد: دلیل استفاده من از زبان محاوره این بود که بتواند با ذهن مخاطب امروز قرابت معنایی داشته باشد. اعتقاد و تلقی من این است که محور این داستان خانواده است و جایی که ما با زبان محاوره و بی‌تکلف صحبت می‌کنیم، کانون گرم خانواده است و من احساس کردم زبان محاوره، زبان درون‌خانوادگی است. همچنین شعر، ابزاری قوی برای کوتاه‌کردن روایت‌های رمان است و امضای خاص من در این رمان آوردن اشعاری در لابه‌لای متن کتاب است.
پروانی در پایان گفت: بُعد روانشناختی در این کتاب پررنگ‌تر است و برای این‌که جذابیت کار کم نشود از دو‌برهه زمانی و دو گروه شخصیت اصلی استفاده کردم.گفتنی است، برنامه جلددوم هرهفته دوشنبه‌ها ساعت۱۸ به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها