یزد- مدیرکل گمرک یزد با اشاره به ماهیت کالاهای صادراتی و وارداتی استان، گفت: گمرک یزد در خدمت تولید و صنعتگران است.
کد خبر: ۱۴۳۴۲۹۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمدحسین سلمانی در نشست کارگروه توسعه صادرات یزد که به ریاست استاندار و به منظور بررسی وضعیت تجارت فرامرزی استان در سالن کوثر استانداری برگزار شد، اظهارداشت: تاکنون 165 تعرفه کالا از یزد به خارج کشور صادر شده که شامل تولیدات استان نظیر کاشی و سرامیک ، هیدروکربن های سبک ، اکسیدهای مولیبدن ، میلگرد و پروفیل و شمش فولادی ، نایلون و نایلکس است.

وی تنوع کالاهای وارداتی را در این مدت 425 تعرفه کالا ذکر کرد و افزود: عمده کالاهای وارداتی استان در نیز در خدمت تولید و شامل مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است.

مدیرکل گمرک استان یزد متوسط ارزش هرکیلوکالای وارداتی از گمرک یزد را  2 دلار  و متوسط ارزش هر کیلو کالای صادراتی  را 14 سنت ذکر کرد.

مهران فاطمی استاندار یزد نیز در این نشست صادرات را یکی از محورهای بسیار مهم از منظر مدیریت ارشد استان دانست و گفت: با توجه به ابعاد مختلف و پیچیدگی های این حوزه، یکی از اقدامات مهم مورد پیگیری باید مانع زدایی از مسیر صادرکنندگان باشد.   

وی با بیان اینکه حل موانع پیش روی فعالیت صادرکنندگان مستلزم تهیه مدل راهبردی صادرات و تجارت استان است، افزود: در این مدل باید راهکارهای افزایش صادرات به کشورهای هدف مشخص و برنامه ریزی لازم برای توسعه بازارهای هدف صادرات صورت گیرد.

استاندار یزد گفت: نباید فقط به یک کشور محصولات صادر شود و صادرات محصولات به چندین کشور به عنوان هدف باید انجام شود.

وی ضمن اشاره به اینکه تقویت نیروی انسانی و تکمیل زیر ساخت های گمرک یزد مورد انتظار است، اظهار داشت: محصولات تولیدی استان یزد باید در همین استان فرآوری شود و اینکه بازرگان غیر یزدی محصولات را می برد یعنی ظرفیت استان در حال خروج است و ارزش صادراتی در استانی دیگر هزینه می شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: یزد در گذشته بازرگانی و تجاری بوده و گردش مالی و نقدینگی آن از طریق بازرگانی تامین می شده ولی ما اکنون این مزیت را نمی بینیم و بیشتر فعالیت ما صرف تولید شده است و باید مسیرهای بازرگانی احیا شده و بازرگانی نیز در کنار تولید یزد دیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها