قزل‌آلا‌های رنگین‌کمانی که روزگاری موجب شهرت تالاب نئور بودند، در نتیجه رشد گونه مهاجم کاراس حدود ۲ دهه پیش از چرخه زیست‌سازگان این تالاب حذف شدند و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در دولت سیزدهم از ۲ سال پیش با کنترل و صید ۹۰ تن گونه مهاجم در پی احیای آن‌ها برآمده است.
کد خبر: ۱۴۳۴۲۵۴

به گزارش جام جم آنلاین ،و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بازدید فرماندار اردبیل از تالاب حفاظت شده نئور ضمن ارائه گزارش از وضعیت تالاب اظهار داشت: در دو سال اخیر حدود ۱۲۰ هزار متر تور برای صید ماهی کاراس در این تالاب استفاده شده است و بیش از ۹۰ تن از این گونه‌ی مهاجم صید و معدوم شده است.
قاسم پور افزود: خوشبختانه با انجام عملیات پاکسازی و مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی با گونه‌های مهاجم جانوری کاراس و گیاهی مریوفیلوم در تالاب نئور که از ۲ سال گذشته به صورت جدی و مستمر شروع شده است، این تالاب در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی ارزیابی میدانی تنوع زیستی تالاب (گونه گاماروس و سایر بنتوزها) با همکاری اداره‌کل شیلات استان را از جمله اقدامات اجرا شده برای حفظ تالاب نئور ذکر کرد و گفت: نمونه‌برداری و آنالیز پارامتر‌های تالاب نئور به صورت فصلی حاکی از روند وضعیت نسبتاً خوب آن در مقایسه با سال قبل است.
سید محمد اعتماد اعجازی فرماندار اردبیل نیز ضمن تقدیر از فعالیت همکاران حفاظت محیط زیست استان و شهرستان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در این منطقه، برنامه‌های مبتنی بر گردشگری مسئولانه در این منطقه اجرا شود.
فرماندار اردبیل با تاکید بر همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مدیریت زیست بومی تالاب نئور گفت: موارد تاثیرگذار در حفظ تالاب نئور از جمله مدیریت پروانه چرا و یا کاشت گونه‌های درختی سازگار با منطقه مورد توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها