بررسی دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش

خودکفایی «های‌تک» دریایی‌ها

نمایشگاه دستاوردهای علمی و فنی نیروی دریایی ارتش با حضور سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش افتتاح شد و شناور بدون سرنشین کنترل از راه دور ROV و پهپاد چمروش۴ به نمایش درآمد.
کد خبر: ۱۴۳۳۸۲۶
 
خودکفایی «های‌تک» دریایی‌ها
 
دراین نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همزمان با ایام گرامیداشت حماسه‌آفرینی‌های دریادلان نیروی دریایی راهبردی ارتش در محل نمایشگاه‌های ستاد نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.در این رویداد همچنین دریادار امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری حضور دارند. در این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای علمی و فنی نداجا در حوزه‌های مختلف تسلیحات دریایی، سامانه‌های موشکی ضدکشتی از زیر سطح به سطح، سامانه‌های پیشرفته اطلاعاتی، مخابراتی و جنگ‌های الکترونیکی و بومی‌سازی انواع قطعات پیچیده و گلوگاهی به نمایش درآمده است. از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه که با تاکید بر بهره‌گیری حداکثری بر ظرفیت‌های علمی و تخصص نخبگان دانشگاهی مراکز علمی و پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان بومی برگزار شده است، ارائه تعداد قابل‌توجهی از تجهیزات زیر سامانه‌ها و شناورهای سطحی و زیرسطحی پروازی با قابلیت انجام ماموریت‌های کشف دریایی و ساحلی و همچنین داده‌پردازی محیطی است. در این نمایشگاه همچنین از پویانمایی آموزشی و چندین جلد کتاب فنی تخصصی در حوزه‌های مختلف دریایی رونمایی شده و همچنین نمونه اول چند محصول ساخته‌شده در قالب فعالیت‌های تحقیقاتی و پشتیبانی به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه شناور بدون سرنشین کنترل از راه دور ROV  به نمایش درآمده است. این شناور قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگردار و کف‌خواب، قابلیت حمل محموله جهت پاکسازی و انهدام مین را دارد. شناورROV تا ۲۰۰متر عمق توان عملیات و۲۴ساعت مداومت دریانوردی داشته و برای انهدام انواع مین‌های دریایی به‌کار گرفته می‌شود. همچنین در این نمایشگاه پهپاد چمروش۴ درمعرض نمایش قرارداده شده است. این پهپاد با قابلیت عمودپرتاب می‌تواند به‌راحتی ازانواع شناورهای نیروی دریایی به پروازدرآمده ومأموریت‌های محوله راانجام دهد. دراین نمایشگاه از مجموعه پویانمایی ماجراهای ملوان راهبردی و طوفان، محصولی از حفاظت اطلاعات نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد.
 
نیروی دریایی در حوزه بدون سرنشین‌ها به خودکفایی رسید
همچنین سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای علمی و فنی نیروی دریایی ارتش که در ستاد فرماندهی نداجا برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکرم برای همه نعمت‌هایی که به ما عطا فرمودند به‌ویژه برخورداری از همرزمان پای کار و خلاق را که امروز بسیاری از تجهیزات که روزی برای ما آرزو بود با کار شبانه‌روزی تولید کرده‌اند.
وی ادامه داد: دستیابی به بسیاری از تجهیزات و پیشرفت‌های مد نظر فرماندهی معظم کل قوا یک روز برای ما آرزو بود اما امروز به برکت پیروی از ولایت فقیه و عمل به فرمایشات ایشان به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌ایم.
فرمانده کل ارتش گفت: وقتی به سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی کشور نگاه می‌کنیم به نیازهایی می‌رسیم اما در حوزه بدون سرنشین‌ها در نیروی دریایی کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده که تنها بخش کوچکی از آن قابل نمایش است.
سرلشکر موسوی تصریح کرد: تجهیزاتی که روزی با هزینه‌های بسیار تامین می‌شد، امروز با تلاش و مجاهدت دانشمندان و کارکنان جوان صنایع دفاع و نیروی دریایی در داخل کشور تولید می‌شود و ما را از بیگانگان بی‌نیاز کرده است.
وی ادامه داد: تلاش‌ها نشان می‌دهد باید شاهد پیشرفت‌های چشمگیرتری از نیروی دریایی ارتش باشیم تا نیروی دریایی در شأن مردم ایران داشته باشیم.فرمانده کل ارتش با بیان این‌که خلاقیت جوانان نیروهای مسلح را به کلی از اتکا به خارج بی‌نیاز کرده است، گفت: برای دفاع از کشور هر چیزی که نیاز داشته باشیم در کشور ساخته می‌شود.
سرلشکر موسوی گفت: امروز یک باردیگر شاهد به نمایش گذاشتن توانمندی‌های حاصل نبوغ و ابتکار برادران عزیزمان در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم که با همکاری بخش‌های دانش‌بنیان به انجام رسانده‌اند.
وی یادآورشد: این نمایشگاه سالی یک بار برگزار می‌شود که درهرسال ما تجهیزات و دستاوردهای جدیدی را مشاهده می‌کنیم و آن تجهیزات و دستاوردهایی که قابل ارائه بود، به نمایش درآمد اما بخش‌هایی هم ارائه‌شده که به دلیل این‌که دارای طبقه‌بندی است، هنوز قابلیت به نمایش درآمدن عمومی را ندارد ودر این نمایشگاه به صورت جداگانه نمایش داده شده است.فرمانده کل ارتش افزود: تجهیزاتی هم هست که قابلیت آوردن درنمایشگاه را ندارد که قطعا در توان رزمی نیروی دریایی هم‌اکنون استفاده می‌شود وآنهایی هم که به‌مرورزمان وارد نیروی‌دریایی واستفاده دریگان‌های‌عملیاتی می‌شود، توان قابل‌ملاحظه‌ای برای نیروی‌دریایی ایجاد می‌کند.
سرلشکر موسوی تاکید کرد: آنچه مهم است این‌که همه این دستاوردها حاصل تلاش، قدرت، دانش، ابتکار و خلاقیت جوانان کشورمان است که نیروهای مسلح ما را به کلی از اتکا به خارج بی‌نیاز کرده است.
وی با تاکید بر این‌که برای دفاع از کشور هر چیزی که نیاز باشد در داخل کشور ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در نیروی دریایی هم از سال‌ها پیش این تلاش جهادی یک روند صعودی را درپیش گرفته است و ما هر سال شاهد اتفاقات بسیار خوبی که تاثیرات بسیار زیادی در آمادگی رزمی این بخش دارد، هستیم که نمونه این موفقیت‌ها را نیروی دریایی در عرصه اقیانوس‌ها از خود نشان داده و پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز درآورده است. نمایشگاه دستاوردهای علمی و فنی نیروی دریایی ارتش صبح امروز در محل نمایشگاه‌های ستاد نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد. شناور بدون سرنشین کنترل از راه دور ROV  و پهپاد چمروش ۴ از مهم‌ترین دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه بود.
 
خودکفایی «های‌تک» دریایی‌ها

زیردریایی بدون سرنشین رونمایی شد
در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفاعی نیروی دریایی ارتش، از یک شناور زیرسطحی بدون سرنشین(ROV) رونمایی شد. این شناور جدید قابلیت شناسایی و انهدام انواع مین‌های لنگردار و کف‌خواب را دارد. قابلیت حمل انواع محموله‌ها برای انهدام انواع مین‌ها از دیگر قابلیت‌های این شناور بدون سرنشین جدید است. این شناور همچنین توان اجرای عملیات تا عمق ۲۰۰متری و مداومت ۲۴ ساعت دریانوردی را دارد. مین‌‌های دریایی معمولا مجهز به حسگرهایی است که نسبت به تغییرات میدان مغناطیسی،‌ فشار آب و صوت تولیدشده توسط پروانه شناورها حساس است و درصورت تغییر دریکی ازاین مؤلفه‌ها منفجر می‌شود، علاوه‌بر این، برخی دیگر ازمین‌های دریایی نیز در صورت برخورد مستقیم با شناورها منفجر می‌شود و برخی دیگر به‌صورت همزمان به چند حسگر مجهز است و به‌صورت ترکیبی عمل می‌کند و عمق کم خلیج‌فارس این دریا را محیطی مناسب برای استفاده از انواع مین‌های دریایی کرده است. برخی از مین‌های دریایی در عمق ۱۰تا ۵۰متری دریا قرار گرفته و قادر است به شناورهایی با وزن ۲۵۰ تن نیز آسیب جدی وارد کند. بنابراین طراحی چنین شناوری برای مقابله با مین‌های دریایی یکی از نیازمندی‌های نیروی دریایی است که درکنار بالگردهای مین‌روب RH-۵۳ وشناورهای مین‌روب مانند شناور مین‌شکار شاهین قابلیت مناسبی در اختیار نداجا می‌گذارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها