سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» امروز افتتاح می‌شود

کتابخانه‌ای به وسعت ایران

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌ا...‌(ص) در رونمایی از جدیدترین آثار انتشارات ۲۷بعثت؛

وقت زیادی برای ثبت و ضبط خاطرات فرماندهان جنگ نداریم

جدیدترین آثار انتشارات ۲۷بعثت شامل کتاب‌های «بالاتر از ارتفاع»، «تیم سربازها»، «مثل هاجر»، «نقطه تسلیم»، «قلب زمین مال ماست» و کتاب دیجیتال «فرماندهان پیروز» رونمایی شد. سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌ا...(ص) در این مراسم گفت: ما زمان خیلی کم داریم!
کد خبر: ۱۴۳۳۱۰۰
 
همه فرماندهان جنگ، نخبگان انقلاب و مقاومت هستند. این نخبگانی که وقتی امروز شاهد موفقیت‌های روزافزون آن در دنیا هستیم و امروز تبدیل به یک فرهنگ شده و به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین و اساسی‌ترین راهبرد جهان اسلام در مقابله با استکبار‌جهانی و رژیم صهیونیستی قابل لمس است به شکلی که امروز در اروپا، آمریکا و آفریقا هزاران نفر به خیابان می‌ریزند و از رفتارهای رژیم‌صهیونیستی و جنایاتش در غزه اظهار نفرت می‌کنند، این حرکت به برکت رشادت و مجاهدت‌های فرماندهان دفاع‌مقدس رقم خورده است.
   
روایت شهدا، لغزش قلم روی کاغذ نیست
حسن حسن‌زاده گفت: هر کتابی که درباره دفاع‌مقدس تهیه می‌شود، کار ارزشمندی است اما فقط یک تار از این فرش خوش‌نقش، اثرگذار و باعظمت جاویدان است. حال اگر بتوانیم در تهران که بیش از ۲۴هزار شهید دارد؛ آثار برجسته هنری خلق شود که مهم‌ترین آن کتاب است، سایر آثار را هم تولید کنیم، شاید آن موقع بتوانیم بگوییم این فرش را به‌طور کامل رنگ‌آمیزی کرده‌ایم. با این رنگ‌آمیزی، نقش آن، گره‌ها و تارو‌پود آن را به نسل جوان منتقل و با ارزش‌های دفاع‌مقدس و مقاومت آشنا کنیم.
او ادامه داد: امروز روایت شهدای دقاع مقدس، مقاومت و مدافع حرم در کتاب‌ها تنها لغزش قلم روی کاغذ نیست. این تلاش‌ها تنها بخشی از ایثار، جهاد، شهادت، صبوری، استقامت، ایمان و فداکاری انسان‌هایی است که ما مدیون و مرهون آنها هستیم.
   
نوشتن از فرماندهان، بسیار دشوار است
مسعود ده‌نمکی، کارگردان و پژوهشگر جنگ در رونمایی از آثار جدید انتشارات ۲۷بعثت گفت: فکر کنم نسبت من در این رونمایی قدری ناهمگون باشد، چون کسانی که در برنامه حضور دارند یا درباره‌شان کتاب نوشتند یا جزو پژوهشگران و نویسندگان کتاب‌ها هستند. زحمت کتاب «نقطه تسلیم، خاطرات شفاهی فرمانده بسیجی محمود امینی» را حسین بهزاد، به‌عنوان پژوهشگر و تدوینگر آن بیشتر کشید اما نسبت من با حاج امینی بعد از ۳۰، ۴۰ سال هنوز نسبت فرمانده و نیروست؛ به‌طوری‌که او هنوز به من زنگ می‌زند و دستور می‌دهد و هنوز آن مسئولیت سازمانی خودش را فراموش نکرده است.
او افزود: یک روز به دفتر من آمد و با ماشین ۳۰۰، ۴۰۰ نوار آورد و گفت: «اینها را بده پیاده کنن و همه را کتاب کن!» کسانی که دست‌شان در کار است، خوب می‌دانند که این یعنی چند سال کار و چند صد میلیون هزینه، خارج از عرف سازمانی که این کار باید انجام شود. محصول کار ده‌ها نیرو، اولین کتاب گردان‌محوری از شروع تا پایان جنگ که «بچه‌های حمزه» شد. مؤلف کتاب «طیب‌خان؛ زندگی و زمانه حاج‌طیب رضایی» بیان کرد: به نظرم اگر قرار هست کتاب بنویسیم غیر از حاج‌امینی که امروز اینجا درباره خودش چیزی نگفت و فقط از جزئیات عملیات‌ها حرف زد و رفت، درحالی‌که درباره چنین افرادی باید مثنوی‌ها نوشت. در واقع باید درباره کسانی کتاب نوشت که باید از زبان آنها به دشواری حرف بیرون کشید. سکوت‌شان زیاد است و حرف‌های ناگفته بسیار دارند و افرادی که این کتاب‌ها را پژوهش و تدوین کردند، واقعا کار دشواری انجام دادند؛ چون فرماندهان دفاع‌مقدس خیلی سخت حرف می‌زنند و بیشتر مرد عمل‌اند.

«بالاتر از ارتفاع»؛ روایت فرمانده پرشور و ذوق جبهه
مجتبی داوودی‌راسخ، برادر شهید مجید درباره کتاب «بالاتر از ارتفاع» گفت: برادرم به‌عنوان یک نماد و الگو می‌توانست کار بیشتری درباره‌اش انجام شود. این حرف به‌دلیل نسبتش با من نیست، بلکه چون اتفاقات خاصی برایش روی داد که شاید برای کمتر کسی اتفاق بیفتد، است. 
او افزود: سال۶۲ که مجید در جبهه مشغول جنگ بود، تازه زینب نخستین فرزندش به دنیا آمد اما تولد فرزندش مانع رفتن به جبهه نشد و با شور و شوق، مرخصی کوتاهی از جبهه گرفت و برای فرزندش شناسنامه تهیه کرد و رفت. وقتی به جبهه رفت، تقریبا ۱۸، ۱۷ ماه مفقودالاثر بود و ما دیگر امیدی نداشتیم که زنده باشد که خبر اسارتش آمد. بعد ازچندی تبادلی انجام شد و به‌صورت معجزه‌آسایی مجید برگشت.
برادر شهید داوودی‌راسخ بیان کرد: وقتی برگشت، همان زندگی گذشته ادامه داشت؛ یعنی همه فکر و ذکرش این بود که چطور درمان شود و دوباره به جبهه برگردد. آن موقع پایش کوتاه شده بود و نمی‌توانست راه برود. از آن طرف حضورش منع امنیتی داشت و باید استعلام می‌شد، چون آزاده بود و باید مسائلی بررسی می‌شد. به هر صورت بعد از مدتی با همه موانعی که وجود داشت، به جبهه برگشت و سال ۶۶ یک هفته قبل از تولد دومین فرزندش به شهادت رسید.
   
روایت یک حضور در «نقطه تسلیم»
محمود حاج‌امینی، راوی کتاب «نقطه تسلیم» گفت: خاطراتم به‌صورت تاریخ شفاهی در کتاب ثبت شده و درباره عملیات‌هایی که در آن شرکت کردم و در راستای بیان چگونگی حضورم در جنگ است. روایت جنگ ابتدا در قالب سؤال و جواب بود که از سوی حسین بهزاد، پژوهشگر و تدوینگر کتاب مطرح و در نهایت وقتی کار پایان یافت، جزئیاتی به آن اضافه شد و آخر کار برای این‌که به‌صورت کتاب دربیاید به مسعود ده‌نمکی داده شد که قبلا پژوهش و تدوین کتاب «بچه‌های حمزه» را به‌عهده گرفته بود.
او افزود: در ویرایش نهایی سؤال‌ها از کتاب حذف شد و به‌صورت یک روایت با عنوان نقطه تسلیم در آمد تا آماده برای استفاده عموم باشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها