پرونده جام‌جم به مناسبت آغاز فصل دوم سریال پربیننده «رحیل» از شبکه سوم سیما

هزارتوی یک عاشقانه‌ تاریخی

در صفحه پیش رو، به برخی چهره‌هایی پرداختیم که در قامت پرستار و در سریال‌های تلویزیونی شناخته‌شده‌ یا خودشان دستی بر آتش این شغل داشته‌اند.
کد خبر: ۱۴۳۱۳۹۸
نویسنده سپیده اشرفی - روزنامه‌نگار
در قامت یک پرستار
 
سکانس هفته 
خانم پرستار مهربان سریال‌ها 
خانم حمیدی سریال «موج اول» را یادتان هست؟ همین اواخر بود که در قامت سرپرستار در این سریال بازی کرد تا باز هم به نقش‌های خود در قامت پرستار بیفزاید. فریبا متخصص از جمله بازیگرانی است که به‌واسطه صورت مهربانی که دارد، نقش‌هایی مثل پرستار را به‌خوبی ایفا می‌کند. او در سریال«رهایم نکن» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی هم نقش پرستار را داشت. متخصص که کار حرفه‌ای خود را از رادیو آغاز کرد، به‌واسطه بیان و شناخت رسانه‌ملی، توانسته در کاراکترهای مختلفی ایفای نقش کند. خیلی‌ از ما او را به‌واسطه بازی درسریال«تولدی دیگر» می‌شناسیم که زندگی‌اش دچار تحولات فراوان می‌شد. متخصص این چند سال بیشتر از قبل در قامت پرستار حاضر شده و توانسته در قامت این نقش، چهره‌ تازه‌ای را به مخاطب نشان دهد. 

دیالوگ هفته
یک پرستار بداخلاق 
اندیشه فولادوند خاک تلویزیون و تئاتر را خورده و می‌داند که چطور باید یک نقش را متفاوت بازی کند. فولادوند در قامت یک پرستار، همان‌قدر جدی و خشن بازی می‌کند که نقشی مثل بیتاج در سریال «رحیل» را بازی کرده بود. او در سریال «چرخ فلک» در بخش قصه مینا هم در قامت یک پرستار حضور داشت. این قسمت از سریال چرخ فلک سراغ زندگی یک پرستار جدی و خشن می‌رفت که در زندگی شخصی‌اش هم با مشکل مواجه بود. اندیشه فولادوند در این سریال، نقش سرپرستاری به نام مینا را بازی می‌کرد که بسیار سختگیر و منضبط بود و مرتب با دیگر پرستاران بخش به خاطر نداشتن نظم بحث می‌کرد. وقتی دوربین به خانه مینا رفت، نشان داد او به‌دلیل رفتار نامناسب مادرش در دوران کودکی با مشکلات زیادی سر‌وکله می‌زد. مینا همان‌قدر که در کارش جدی بود، در زندگی شخصی‌اش هم همه چیز را زیر ذره‌بین قرار می‌داد و به‌طور کلی رابطه خوبی هم با خانواده و به‌خصوص مادرش نداشت. نقشی که فولادوند بازی می‌کرد از این منظر متفاوت بود که از آن حالت کلیشه‌ای پرستار مهربان خارج شده بود. 

چهره هفته
 پرستاری که بازیگر شد

بازی در نقش پرستار آن‌قدر هم که فکر می‌کنید ساده نیست. نشان دادن زیر و بم این نقش، نیاز به توانمندی و شناخت نسبت به این شغل دارد. مریم کاویانی که بیشتر او را در قامت پرستار در سریال‌های تلویزیونی دیده‌ایم، خودش پرستاری خوانده و روزگاری به این شغل اشتغال داشته است. او فعالیت هنری خود را از۱۳۸۱ آغاز کرد و خیلی اتفاقی به این حوزه بازیگری کشیده شد. کاویانی زمانی که در یکی از بیمارستان‌ها مشغول کار بوده، یکی از کارگردان‌ها به آنجا می‌آید و به او پیشنهاد نقش کوتاهی در یک فیلم می‌دهد تا در قامت یک پزشک بازی کند. پوشیدن روپوش سفید، کلید ورود او به دنیای بازیگری شد. کاویانی با سریال «او یک فرشته بود» به مخاطبان تلویزیون معرفی شد و بعد از آن در «زیرزمین»، «راه شب»، «دارا و ندار» و «فاصله‌ها» نقش‌آفرینی کرد. او در ادامه در سریال‌هایی بازی کرد که نقش پرستار را داشت و به‌واسطه آشنایی با این شغل، توانست باورپذیر بازی کند. کاویانی هنگام بازی در راه شب، در یک قسمت حضور داشت که در بیمارستانی تصویربرداری می‌شود که کیانوش عیاری هم مشغول ضبط دکتر قریب بود و این‌گونه به یک پروژه ماندگار معرفی می‌شود. 

فیلم هفته
پرستاران رزمنده 

فیلم‌های دفاع مقدس، اوج نشان دادن نقش پرستار در فیلم‌ها و سریال‌ها بود. در بیشترشان رزمنده‌هایی که مجروح می‌شدند نشان داده می‌شد که پرستاران هم پا‌به‌پای آنها در میدان نبرد حضور داشتند. درست مثل فیلم ‌مجموعه «سفر به چذابه» که یک پرستار، هدایت اصلی قصه را در دست داشت. پرستاری که در یک منطقه جنگی همراه مجروحی تنها می‌شود که همرزمانش را از دست داده و پرستار برای رساندن او به پشت خط، با شرایط سختی روبه‌رو می‌شود. 

برنامه هفته
روایت سفیدپوشان
نام کرونا که می‌آید خیلی‌ از ما یاد خاطرات تلخ و شیرین زیادی می‌افتیم اما اگر یک لحظه خودمان را جای پرستاران بگذاریم، این تلخی دوچندان می‌شود. در طول دو سالی که کرونا درایران شدت گرفت، پرستاران بسیاری در کنار دیگر اعضای تیم کادر درمان در خط‌مقدم دفاع از سلامت حضور داشتند تا مردم این دوران را به سلامت طی کنند. تلویزیون هم به همان نسبت، سریال‌های بسیاری با محوریت کرونا روانه آنتن کرد تا سختی‌های این زنان پرستار را روایت کند. سریال «فرشتگان بی‌بال» یکی از این مجموعه‌ها بود که با محوریت جهاد و ایثار کادر‌درمان و پرستاران و تاثیرات ویروس کرونا بر زندگی مردم و اجتماع تولید شده بود. موج اول هم سریال دیگری بود که با قصه ورود کرونا به ایران، پخش شد تا تلاش کادر درمان و نیروهای جهادی را به تصویر بکشد. یکی از شخصیت‌های اصلی سریال، سوپروایزری مهربان و دلسوز بود که تلاش می‌کرد جان مردم را نجات دهد. با این‌که او در آستانه بازنشستگی قرار داشت، وقتی با تعدادی بیمار کرونایی رو‌به‌رو می‌شد، تلاش می‌کرد شرایط بیمارستان را برای پذیرش بیماران فراهم کند ولی او با مشکلات جدی هم رو‌به‌رو می‌شد.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها