«جام‌جم» از افتتاح پروژه‌های چهار محال و بختیاری توسط رئیس‌جمهور‌ گزارش می‌دهد

آبادانی بر بام ایران

شهر‌کرد نهمین مقصد دوردوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور بوده که مانند سایر مقاصد در این دور، احداث و افتتاح پروژه‌های بسیاری را با خود به همراه داشته است. این موضوع درحالی است که دوراول سفر رئیس دولت به استان چهارمحال‌و‌بختیاری، بیش از ۲۲۲۰ مصوبه را به همراه داشت که قرار بود در طول مدت سه سال تحقق یابد اما اقدامات و پیگیری‌های دولت عاملی شد که در همان سال نخست(سال۱۴۰۱) حدود ۷۵‌درصد این مصوبات محقق شود.
کد خبر: ۱۴۳۱۳۳۵
نویسنده محمد‌حسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
حالا اما پس از دو سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، در سفر یکروزه حجت‌الاسلام رئیسی و هیات همراه، تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های بر زمین مانده این استان، به مرحله بهره‌برداری رسیده ‌است. در این گزارش قصد داریم به اقدامات دولت در این استان بپردازیم که مشروح آن را در ادامه این گزارش می‌خوانید.

طرح انتقال آب از سد باباحیدر به شهرستان فارسان یکی از طرح‌های بزرگ استان چهارمحال‌و‌بختیاری بود که در راستای محرومیت‌زدایی از این استان، در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. هدف اصلی این طرح تامین آب شرب برای ۱۳۶‌هزار نفر از اهالی شهرستان فارسان به میزان ۱۰.۵میلیون مترمکعب، کاهش افت آب‌های زیرزمینی این شهرستان و تامین آب باکیفیت شرب از سد باباحیدر برای شش شهر باباحیدر، فارسان، جونقان، گوجان، چلیچه و پردنجان و ۱۱روستای کوانک، امیدآباد، فیل‌آباد، عیسی‌آباد، چوبین، ده‌چشمه، کران، راستاب، گوشه، چقاهست و سپیددانه بوده است. همچنین این پروژه می‌تواند  دومیلیون متر‌مکعب آب در بخش صنعت، پنج میلیون متر‌مکعب آب بخش کشاورزی و ۳.۹میلیون متر‌مکعب آب در بخش محیط‌زیست را تامین کند. بررسی مشخصات این پروژه آبی نشان می‌دهد که از ۳۵‌هزار و ۵۰۰ متر خطوط اصلی و ۹۰۰۰ متر خطوط فرعی تشکیل شده‌است. همچنین تصفیه‌خانه این پروژه، از ظرفیت ۴۴۱ لیتر بر‌ثانیه برخوردار بوده و ایستگاه پمپاژی ۴۶۰ لیتر بر‌ثانیه دارد. آبگیر این پروژه نیز ۴۶۰ لیتر بر‌ثانیه بوده و دارای سه مخزن ۵۰۰۰متر‌مکعبی است.

 ساختمان سد باباحیدر افتتاح شد
این طرح نیز یکی دیگر از طرح‌های بر زمین مانده‌ای است که با پیگیری‌های دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. ساختمان سد باباحیدر با هدف تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی مردم شهرستان فارسان به میزان ۲۱.۴میلیون متر‌مکعب در سال تعریف شده‌است. منبع تامین آب این طرح، رودخانه سراب بوده و می‌تواند ۱۳۶‌هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد. حجم مخزن این طرح نیز ۱۴‌میلیون متر‌مکعب بوده و نوع سد آن، سنگریزه‌ای با هسته رسی است. گفتنی است این طرح به‌دلیل وجود تنش‌های آبی و تامین آب شرب پایدار در شهرستان فارسان، جونقان و روستاهای تابعه، تامین آب کشاورزی منطقه و افت تراز سطح ایستایی مخازن آب زیرزمینی در نتیجه تغییر اقلیم طی سنوات گذشته، لازم و ضروری است. 
 
نگاهی به دیگر اقدامات در این استان
احمد وحیدی، وزیر کشور که یکی از همراهان رئیس‌جمهور در این سفر بود، اقداماتی نظیر کلنگ‌زنی باند دوم باباحیدر ــ چلگرد در شهرستان کوهرنگ، بازدید از محور شیخ علی‌خان ــ دهستان موگوپی در شهرستان کوهرنگ و... را انجام داده است. همچنین بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی دیگر از همراهان رئیس دولت در این سفر بود که اقداماتی همچون افتتاح ساختمان شبکه بهداشت شهر چهلگرد شهرستان کوهرنگ، افتتاح مرکز جامع سلامت در روستاهای فریدون‌آباد و یاورآباد در شهرستان کوهرنگ و... را انجام داده است. 
 
آرزوی خانه‌دار شدن، برآورده شد
دراین سفر رئیس‌جمهور، بیش از۴۰۰۰ واحدمسکونی افتتاح شد. ۱۰۸واحد درقالب بافت فرسوده، ۱۳۴‌واحد درقالب مالک شهری، ۳۴۰۰ واحد در قالب مسکن روستایی، ۵۰۰واحد درقالب بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، ۱۰۲ واحد در قالب ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد و هشت واحد در قالب گروه‌های ساخت طرح نهضت ملی مسکن، واحدهایی بودند که به بهره‌برداری رسیدند. همچنین عملیات ۱۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن در محله‌های مختلف در این سفر آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح‌های محله ۳۳، تعداد ۱۰۲۰واحد، محله ۴۱، تعداد ۱۵۶۰ واحد، محله ۴۲، تعداد ۱۱۵۰ واحد، نهضت ملی بروجن، ۲۰۰۰ واحد، نهضت ملی فرخ‌شهر، تعداد ۵۶۴ واحد، گروه‌های ساخت، ۲۳۹۷ واحد، جوانی جمعیت، ۴۸۸ واحد، خود مالک شهری ۹۷۳ واحد و خود مالک روستایی ۱۸۴۸ واحد، عملیات‌های آغاز شده، هستند.

پروژه‌های افتتاح شده در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال‌و‌بختیاری
۱- 
افتتاح ۴۰۰۰ واحد مسکونی
۲- آغاز عملیات ۱۲ هزار واحد مسکونی
۳- واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت
۴- بهره‌برداری از ۲۰۰۰ هکتار آبیاری نوین
۵- احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فرادنبه
۶- افتتاح ساختمان سد باباحیدر
۷- جهاد آبرسانی به ۱۱۷ روستا
۸- کلنگ‌زنی باند دوم جاده کوهرنگ
۹- انتقال و توزیع آب سد غدیر باباحیدر
۱۰- اجرای ۹ طرح توسعه و تقویت شبکه توزیع برق
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها