توسط دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پیش از خطبه‌ها انجام شد

معرفی ۲ کتاب در نمازجمعه تهران

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آستانه هفته کتاب و روز گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران ضمن گرامیداشت یاد علامه طباطبایی، مفسر بزرگ قرآن و گرامیداشت یاد و نام امام‌خمینی به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی پرداخت و این شبکه گسترده را از برکات انقلاب اسلامی دانست و آن را باعث پیشرفت حوزه کتابخانه‌ای در ایران عنوان کرد.
کد خبر: ۱۴۳۰۸۴۵
معرفی ۲ کتاب در نمازجمعه تهران
 
رشد ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار در دولت سیزدهم
رمضانی افزود: یکی از اولویت‌های دولت مردمی دسترسی عادلانه مردم به کتاب و کتابخوانی است که تلاش شد این اولویت در دولت به‌جد پیگیری شود. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و استانی برای دسترسی عموم مردم به کتاب، توسعه شبکه کتابخانه‌های عمومی، چه در مراکز استان‌ها و چه کتابخانه‌های روستایی که بیش از ۷۰۰ کتابخانه روستایی در کشور فعال است، ازجمله این خدمت‌رسانی‌ها هستند. همچنین در این دولت کتابخانه‌های سیار، که وظیفه خدمت‌رسانی به مردم و مناطق کم‌برخوردار را برعهده دارد، رشد بیش از ۵۰ درصدی داشته است. ۸۲ درصد از شهرهای کشورمان دارای کتابخانه عمومی هستند و ۱۸ درصد شهرها فاقد کتابخانه عمومی.
   
احیای زنگ کتابخوانی در مدارس با هم‌افزایی آموزش‌وپرورش
عضو شورای فرهنگ عمومی افزود: گریزی از مسأله کتاب و کتابخوانی نیست مگر با توجه به کودک و نوجوان. اگر بخواهیم این مسأله را رفع کنیم لازم است که به این گروه سنی توجه ویژه‌ای شود و این توجه ویژه درآموزش‌وپرورش اتفاق خواهد افتاد. ما پیگیر این موضوع هستیم که «زنگ کتاب و کتابخوانی» را در مدارس احیا و مدارس را به کتابخانه‌های عمومی متصل کنیم. همکاران عزیزم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز زحمات خوبی را می‌کشند که این زحمات نیازمند هم‌افزایی است. متأسفانه در موضوع فلسطین، که دانستن درباره آن نیاز نسل جدید است، کتاب قابل‌ملاحظه‌ای برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد و ان‌شاء‌ا... بتوانیم با هم‌افزایی این دغدغه را هم برطرف کنیم.
   
بهره‌برداری و افتتاح ۲۱ کتابخانه عمومی در ایام هفته کتاب
رمضانی در ادامه با تشریح برنامه‌های هفته کتاب گفت: ما در طول سال در خدمت مردم در سراسر کشور هستیم. ایام هفته کتاب فرصتی است که این خدمات و فعالیت‌ها پررنگ‌تر شود و روز شنبه با حضور در مرقد امام‌راحل به استقبال این هفته خواهیم رفت و برنامه‌های متعدد و متنوعی در همه دستگاه‌های فرهنگی در سراسر کشور اجرا خواهد شد؛ اعم از اجرای برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور و بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی. ان‌شاء‌ا... در این هفته ۲۱کتابخانه به مجموع کتابخانه‌های عمومی اضافه خواهد شد. در این هفته مردم عزیزمان می‌توانند به‌صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور شوند.
   
ضرورت توجه به احداث کتابخانه مرکزی در استان تهران
عضو هیات‌امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنرانی خود با طرح موضوع فقدان کتابخانه مرکزی در استان تهران به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم استان گفت: ما در استان تهران کتابخانه مرکزی نداریم و برخلاف آنچه تصور می‌شود که تهران به‌خاطر مرکزیت سیاسی، همه امکانات را در اختیار دارد، از حیث خدمات کتابخانه‌ای و خدمات فرهنگی به نسبت جمعیت تهران محروم است و ان‌شاء‌ا... ایجاد کتابخانه مرکزی در تهران هم یکی از اولویت‌های آتی دولت و مدیریت شهری باشد که بتوانیم به آن بپردازیم. کتابخانه مرکزی دسترسی مردم را به حوزه کتاب و کتابخانه‌ای افزایش خواهد داد. اساسا کتابخانه امکان دسترسی عادلانه و امکان دسترسی فراگیر و سراسری به کتاب را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: ما در این مسیر مصمم هستیم که با هدایت‌ها و دستورات رهبر انقلاب و با تأکیدات رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آنچه به‌عنوان دسترسی عادلانه به کتاب و کتابخوانی، به‌عنوان یک اولویت اساسی مطرح است را در سراسر کشور فراهم کنیم.
مهدی رمضانی درپایان سخنرانی خود دوکتاب «۱۰غلط مشهوردرباره‌اسرائیل»نوشته ایلان پاپه وترجمه وحید خضاب و «متاستاز اسرائیل» نوشته کوروش علیانی ازنشر جام‌جم رامعرفی کرد. گفتنی‌است، دبیرکل نهاد درحاشیه این حضور وسخنرانی ازبرنامه‌های فرهنگی نمازجمعه تهران وازجمله فعالیت‌های کتاب‌محور ونمایشگاه کتاب‌های تقریظی مقام معظم رهبری بازدید کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها