تاکتیک نخ‌نمای پنهان‌سازی تلفات رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه، نتوانسته است به احیای کابینه رو به مرگ رژیم‌صهیونیستی و گریز این رژیم اشغالگر از شکست در جنگ غزه کمک کند. بیش از پنج هفته از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد و در این مدت ‌این رژیم‌ در چند جبهه‌ دچار ضربات غیرقابل‌ترمیمی شده که مهم‌ترین آنها جبهه نظامی و امنیتی است. البته رژیم‌صهیونیستی در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی نیز به‌شدت دچار مشکلات عدیده‌است. به‌همین‌دلیل برای کاهش فشار افکارعمومی که روی دولت نتانیاهو افزایش یافته تلاش می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۰۷۶۳
 
دستاوردهای پوچ نتانیاهو در جنگ 
‌درواقع برخلاف این‌که دولت نتانیاهو هزینه‌های سنگینی در جنگ کرده است، اما تاکنون نتوانسته کمترین دستاوردی داشته باشد. این درحالی‌است که در حوزه هویتی و همچنین افکارعمومی جهان نیز با مشکلات جدی مواجه شده است. برای نمونه این روزها تعداد زیادی از خانواده‌های اسرا در مقابل منزل و دفتر نتانیاهو تجمع و شعارهایی مبنی بر درخواست فوری آتش‌بس و آزادی اسرا مطرح می‌کنند. حتی در روزهای گذشته موضوعی در این تظاهرات‌ها مطرح شد که ‌از نبود وفاق ملی در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد، چراکه تجمع‌کنندگان می‌گفتند: ما حاضریم نتانیاهو را تحویل دهیم و اسرای خود را تحویل بگیریم. بنابراین در چنین شرایطی سعی و تلاش نتانیاهو این است که برخلاف مخالفت‌های ضمنی برخی از مقامات ارتش، ‌عملیات نظامی را ادامه دهد. لازم به یادآوری است که در جریان این عملیات نظامی تعداد اسرا و کشته‌ها نیز قابل‌توجه بوده و ‌به ماشین جنگی رژیم‌صهیونیستی نیز آسیب‌های جدی وارد شده است.
   
شراکت غرب در نسل‌کشی غزه 
این درحالی‌است که کشورهای غربی حمایت همه‌جانبه‌ای از رژیم‌صهیونیستی انجام می‌دهند. برای نمونه ‌در روزهای گذشته بیش از ۷۰هزار تن تسلیحات نظامی از طریق کشتی‌های آمریکایی در اختیار رژیم‌صهیونیستی قرار گرفت، اما با وجود این بین مقامات رژیم‌صهیونیستی اختلافات زیادی وجود دارد و عده‌ای از آنها با توجه به تداوم شکست‌ها مخالف ادامه عملیات زمینی هستند‌ ولی نتانیاهو با این تصور که‌ آینده سیاسی خود را از دست ندهد، عملیات نظامی را ادامه می‌دهد. ‌به این ترتیب شرایط برای نیروهای نظامی رژیم‌صهیونیستی بسیار ‌سخت است، زیرا در طول بیش از یک ماه گذشته آنها نتوانسته‌اند به بخشی از اهداف اعلام‌شده خود دست پیدا کنند. برای نمونه آنها هنوز محل نگهداری اسرای‌شان را شناسایی نکرده‌اند. علاوه‌براین رژیم‌صهیونیستی هنوز نتوانسته تونل‌های موجود در غزه یا محل استقرار فرماندهان نظامی مقاومت را کشف کند.
   
شعارهایی که نقش بر آب شد 
این درحالی‌است که‌ ارتش رژیم‌صهیونیستی شعارهای پرطمطراقی در این خصوص می‌دهد و ناتوانی در دستیابی به این اهداف را باید شکستی برای نیروی نظامی و دستگاه اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی محسوب کرد. در چنین شرایطی رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌کند با ورود به بیمارستان‌هایی مانند شفا و اندونزی در غزه برای خود دستاوردسازی کند. مثلا ادعا می‌کند که تونل‌ها و مراکز فرماندهی مقاومت فلسطین را پیدا کرده است. درواقع آنها از این طریق تلاش می‌کنند از فشار افکارعمومی بکاهند و به جهان بگویند دلیل حمله و بمباران بیمارستان‌ها وجود مراکز فرماندهی مقاومت در زیر بیمارستان‌هاست؛ ادعایی که البته به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد و این رژیم نیز تاکنون نتوانسته برای این ادعای خود سندی ارائه کند.
   
آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
درحالی‌که مقامات ارتش رژیم اشغالگر قدس مدعی تسلط بر نوار غزه هستند، شکست‌های پی‌درپی آنها در اطراف بیمارستان شفا که به هلاکت ده‌ها نظامی منجر شده، جایی برای باورپذیری ادعاهای دروغین نتانیاهو نزد ساکنان اراضی اشغالی باقی نگذاشته است. براساس نظرسنجی جدیدی که روزنامه عبری معاریو در ۱۰نوامبر منتشر کرد، نزدیک به ۶۰درصد ساکنان اراضی اشغالی طرفدار آتش‌بس در غزه برای تضمین آزادی اسرای صهیونیست هستند. به عبارت بهتر، اکثر ساکنان اراضی اشغالی معتقدند جنگ غزه دستاوردی برای این رژیم اشغالگر نداشته و هدف‌گذاری نتانیاهو مبنی بر نابودی حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین، چیزی جز یک توهم نبوده است. درشرایط افزایش فشار آمریکا و بالابردن موضوع اسرا در فهرست اولویت‌های عمومی، ۵۹درصد صهیونیست‌ها از آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند. نظرسنجی معاریو در حالی انجام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم، درنهایت درخواست برای آتش‌بس عمومی را رد کرده است مگر این‌که همه زندانیان آزاد شوند. بااین‌حال مقامات حماس صراحتا اعلام کرده‌اند که صرفا آزادی بخشی از اسرا(غیرنظامیان) را درصورت آتش‌بس موقت دردستورکار قرار خواهند داد. درچنین موقعیت و شرایطی، نتانیاهو علاوه بر میدان نبرد، مدیریت افکارعمومی دراراضی‌اشغالی را نیز باخته است. 
   
شکست مشترک تل‌آویو و واشنگتن 
کاخ‌سفید اعلام کرده است که رژیم اشغالگر قدس روی «وقفه‌های بشردوستانه روزانه» توافق کرده است. بنا بر گزارش‌ها، واشنگتن در حال تلاش برای توقف حداقل سه‌روزه است تا زمینه را برای مذاکرات آزادی زندانیان، که درحال‌حاضر با میانجیگری مصر و قطر انجام می‌شود، فراهم کند. بااین‌حال مسجل است که حماس در ازای یک آتش‌بس بدون خاصیت (که تضمین‌کننده واقعی خواسته‌های مقاومت نباشد) موافقت نخواهد کرد. فراترازآن، بحران‌های ناشی از استیصال نظامیان صهیونیستی در جنگ زمینی، در حال عیان‌شدن است. اکثر تحلیلگران و حتی رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی آمار اعلام‌شده تلفات نظامی از سوی ارتش این رژیم (۴۴ کشته طی روزهای اخیر) را زیر سؤال برده‌اند زیرا تنها در یکی از کمین‌های موفقیت‌آمیز حماس، نزدیک به ۵۰ صهیونیست کشته شده‌اند. 
   
مقاومت، قاطعانه ایستادگی می‌کند 
مقاومت فلسطین اعلام کرده است تنها با آزادی تمام اسیران خود که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، با مطالبات صهیونیست‌ها در قبال آزادی اسرای‌شان موافقت خواهد کرد، اما ماجرا برای نتانیاهو بغرنج‌تر از حد تصور است. براساس نظرسنجی‌های اخیر، ۷۰ تا ۸۰ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که نتانیاهو باید پس از جنگ به‌خاطر مسئولیتش در حمله ۷ اکتبر توسط مقاومت غزه استعفا دهد. ارتش اسرائیل در جریان تهاجم زمینی خود به نوار غزه با مقاومت بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. پنهان‌سازی تلفات گسترده صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر و تصویرسازی وارونه از واقعیات نبرد نیز به نجات نتانیاهو و کابینه‌اش از گرداب کنونی منجر نشده است.  یک سند اطلاعاتی که اخیرا فاش شده است، جزئیات طرح اسرائیل برای وادار کردن مردم غزه برای رفتن به صحرای سینا و اشغال مجدد این نوار پس از پایان جنگ را اعلام کرده است. رژیم‌صهیونیستی ادعاهایی مبنی بر این‌که قصد دارد این نوار را دوباره اشغال کند، رد کرده است. بااین‌حال، مقامات آمریکایی و صهیونیستی درصدد شکل‌گیری همین روند هستند. با همه این اوصاف، پیش‌شرط عملیاتی‌شدن این طرح، شکست حماس در غزه است که اساسا رژیم اشغالگر قدس به آن دست نخواهد یافت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها