شاهرخ ضرغام در «شاهرخ‌نامه» واقعی است
کتاب روایتی از زندگی کشتی‌گیر شهید، شاهرخ ضرغام بررسی شد؛

شاهرخ ضرغام در «شاهرخ‌نامه» واقعی است

دانیال قاسمی‌پور، نویسنده کتاب «شاهرخ‌نامه»:

«شاهرخ ضرغام» یک‌شبه متحول نشد

شاهرخ ضرغام ازجمله شخصیت‌های جالب و در عین حال عجیبی بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید. او که به قول معروف لات بود و هیچ صنمی با جنگ و شهادت نداشت، بر اثر وقایعی متحول می‌شود و پس از آن به جبهه می‌رود و عضو گروه جنگ‌های نامنظم می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۹۷۱۱
 
کتاب شاهرخ‌نامه درخصوص زندگی و تحول روحی این شهید است که توسط دانیال قاسمی‌پور به رشته تحریر درآمده است. این کتاب را مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران سفارش داده و منتشر کرده است. ناشر کتاب هم انتشارات شهید کاظمی بوده است. انتشار این مجموع کتاب‌ها درباره شهدای دیگری از عرصه کشتی، همچنان ادامه دارد و چند عنوان از آن هم تا به حال منتشر و مورد توجه واقع شده است.
   
شاهرخ، شخصیت جالبی دارد
دانیال قاسمی‌پور در گفت‌وگو با ایبنا در خصوص چگونگی نحوه نگارش کتاب شاهرخ‌نامه گفت: شاهرخ ضرغام کشتی‌گیر بود و در کاباره‌ها کار می‌کرد. اهل دعوا بود اما با شروع جنگ و اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ می‌دهد متحول می‌شود و با شروع جنگ به جبهه می‌رود و در نهایت سعادتمند می‌شود. این سوژه توسط فدراسیون کشتی به من پیشنهاد شد و با مطالعه و تحقیقی که کردم دیدم این فرد شخصیت جالبی دارد و شروع به نوشتن درباره او کردم.
   
سعی کردم از روایت زندگی‌نامه‌ای فاصله بگیرم
وی در خصوص چگونگی جمع‌آوری اطلاعات گفت: من‌بیشتر از مصاحبه با افراد گوناگون اطلاعات را جمع‌آوری می‌کردم. یک‌سری مصاحبه در اختیار من قرار دادند که قبلا توسط یک تیم پژوهشی انجام شده بود و با خانواده و دوستان شهید مصاحبه کرده بودند. برای بقیه اطلاعات هم سراغ دیگر کتاب‌هایی که درباره این شهید نوشته شده بود، رجوع کردم. البته کتابی که قبل درباره شهید ضرغام نوشته شده بود درخصوص زندگی او بود. من سعی کردم از این کتاب و روایت زندگی‌نامه‌ای فاصله بگیرم و بیشتر به قصه بپردازم. از روایات دوستان شهید خیلی استفاده کردم. برای این‌که بتوانم از زندگی مردم آن زمان تصویرسازی دقیقی ارائه کنم، از روزنامه‌ها و مجلات آن دوره استفاده کردم. همچنین با استفاده از نقشه‌های قدیمی سعی کردم فضای محله‌ای که شهید در آن زندگی می‌کرد را برای مخاطب ترسیم کنم.
   
شهید ضرغام یک شبه متحول نشده
وی در پاسخ به این سوال که کدام بُعد شخصیتی شهید ضرغام برای شما جذاب بود، گفت: من بیشتر روی موضوع تحولی که شهید تجربه کرده بود تاکید داشتم. با روایاتی که از دوستان شهید شنیدم، فهمیدم شهید ضرغام یک شبه و یکباره متحول نشده تا به آدمی عابد و زاهد تبدیل شود. در واقع قرار نبود که یک شخصیت یک شبه از این رو به آن رو تبدیل شود. چون انسان در مسیری که قرار دارد با تغییر انرژی و هدف مواجه است. نباید تغییر شخصیت افراد را در تک‌تک جزئیاتی که در رفتارهای روزمره دارد تحلیل کنیم. انسان در مسیر تغییر می‌کند. کتاب من در مورد تغییر انتخاب‌هایی است که یک انسان در طول زندگی انجام می‌دهد. چون یک روز این فرد لات و لاابالی بود اما متحول شد و به جبهه رفت. در جبهه هم در گروه جنگ‌های نامنظم قرار گرفت. این گروه با تاکتیک جنگ‌های کلاسیک عمل می‌کرد. یکی از اهداف این گروه ‌جنگیدن با تاکتیک رعب و وحشت علیه دشمن بود. برای همین هم دست به کارهای نامتعارف می‌زد تا به اهداف جنگی خود برسد. پس می‌بینیم این فرد آدمی سر به سجود و عارف و زاهد نبود.
   
ظرفیت شهید ضرغام بزرگ و وسیع بود
قاسمی‌پور استفاده از روایات مستند و واقعی در نگارش کتاب را نگرش و شیوه خود عنوان کرد و گفت: من با نوشتن این کتاب سعی کردم یک انسان و جهانی خلق کنم که دیگران توانایی مواجهه با آن را داشته باشند. این کتاب براساس روایت‌های مستند و حقیقی نوشته شده اما قالب داستانی دارد. شخصیت‌های کتاب از شخصیت‌های واقعی الهام گرفته شده است. ظرفیتی که شهید ضرغام و زندگی و جهان اطرافش داشت بزرگ و وسیع بود. این کتاب پنجره کوچکی از زندگی این شهید است.
   
شهدا به زندگی علاقه‌مند بودند
وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید افراد مانند شاهرخ ضرغام بیشتر در جبهه‌ها بودند یا افرادی که به قول معروف سر به سجود بودند، گفت: من در جایگاهی نیستم که درباره متر و اندازه این موضوع صحبت کنم. اما می‌دانم که خیلی از صداها در جنگ خاموش شده و شاید بهتر می‌شد راجع به آنها صحبت کنیم و اندازه بگیریم، چون همه افرادی که در جنگ بودند برای یک هدف مشخص می‌جنگیدند. اما نمی‌توان گفت که همه شهدا و رزمندگان برای برنگشتن رفته بودند. من روایات زیادی از زندگی شهدا شنیدم که به زندگی علاقه‌مند بودند. دفاع از ارزش‌ها و جنگیدن برای آنها پایان هدف فرد نیست. شهدا هم افرادی بودند که زندگی را دوست داشتند اما برای هدف بزرگی که داشتند به جبهه رفتند. نویسنده کتاب شاهرخ نامه در پایان افزود: دوست داشتم که بتوانم بهتر به زندگی این شهید بپردازم. متاسفانه کار با فشار زمانی مواجه بود که زودتر به رونمایی برسد و به همین دلیل نتوانستم آن حجمی که قرار بود نگارش کنم را به پایان برسانم. فصل آخر کتاب حاصل زمان‌محدودی است که داشتم اما در کل از نتیجه کار ناراضی نیستم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها