سرپرست اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام خبر داد:

ساخت ۳۳۳ فضای آموزشی در استان ایلام توسط خیرین

سال‌هاست در مورد بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس در کل کشور صحبت می‌شود و هر بار که مسئولان آموزش و پرورش لب به سخن می‌گشایند، وعده اتمام این کار تا چند ماه آینده را می‌دهند. هنوز اما در عمل مدارس زیادی وجود دارند که در کنار مقاوم‌سازی، چشم انتظار رسیدن تجهیزات آموزشی نشسته‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۹۲۷۶
نویسنده سجاد مرسلی | گروه ایران
 
ایلام از جمله استان‌هایی است که به دلیل ناایمن بودن برخی مدارسش، به کمک‌های فوری نیاز دارد. ناگفته نماند نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری یکی از مهم‌ترین بندهای سند تحول بنیادی آموزش و پرورش است که به زیرساخت و تامین آن در مراکز آموزشی کل کشور می‌پردازد و وظیفه عملیاتی کردن آن هم بر عهده سازمان نوسازی مدارس کشور قرار داده شده‌است.

نزدیک به ۴۰ روز از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و همچنان مناطقی که مدارس‌شان به بهسازی و نوسازی نیاز دارد، چشم انتظار تامین تجهیزات هستند. در این میان ایلامی‌ها یکی از مهم‌ترین درخواست‌های خود را استانداردسازی فضاهای آموزشی و برچیده شدن مدارس کانکسی در مناطق عشایری اعلام کرده‌اند. بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که در شهرستان هلیلان مدارس کانکسی وجود دارد. البته تا قبل از شروع سال تحصیلی مسئولان قول داده‌بودند روستاهای دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز، صاحب مدارس عادی با امکانات لازم شوند؛ ولی مدارس این شهرستان نمی‌دانند اولویت‌شان را سیستم گرمایشی و سرمایشی عنوان کنند یا نداشتن تخته‌های هوشمند در کلاس‌ها.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام به جام‌جم می‌گوید که طی دو سال اخیر از مجموع ۱۰۱ پروژه با ۳۴۱ کلاس درس، ۷۰ مورد با ۲۰۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان ایلام تحویل داده شده که  ۷۰ درصد پروژه‌ها و ۶۰ درصد کلاس‌ها در مناطق عشایری و روستایی استان اجرا شده‌است.
جلال حمره با تاکید بر این‌که این آمار نشانگر اهمیت دولت به بحث مناطق محروم و عدالت آموزشی است، ادامه می‌دهد: «در هفته دولت تا مهرماه در سطح کشور ۲۰۰۰ پروژه آموزشی با ۱۰هزار کلاس تحویل آموزش و پرورش شده که سهم استان ایلام از این پروژه‌ها ۲۴ فضای آموزشی و ۶۱ کلاس درس با ۸۲ میلیارد تومان اعتبار بوده‌است. بیشترین پروژه‌ها در مناطق محروم، مناطق روستایی و عشایری استان اجرا شده که تحولی خوب در فضاهای آموزشی ایجاد کرده‌است.»
     
خیران همراه مسئولان
سال۸۵ آمار آموزش وپرورش از غیر استاندارد بودن بیش از ۵۰درصد مدارس ایلام حکایت داشت. مدارسی غیراستاندارد با سازه‌های غیرمقاوم که از آن سال تاکنون بیشتر از ۸۵درصد آنها مقاوم‌سازی شده‌است. اکثر این مدارس در روستاها قرار داشتند، موضوعی که مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام هم به آن اشاره کرده و می‌گوید: «آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است، بحث مدارس غیراستاندارد عشایری است. ابتدا بررسی‌هایی صورت گرفت و نهایتا حدود ۱۵مدرسه عشایری را به پیمانکار واگذار کردیم که ۱۰مدرسه از این تعداد در مهرماه تحویل داده شده‌است.»
به گفته حمره، بقیه مدارس تا ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند، ضمن این‌که برای سایر مدارس عشایری تفاهنامه‌ای با بنیاد مستضعفان در منطقه هلیلان بسته شده که کل مدارس کانکسی این منطقه باسازه‌های پیش‌ساخته استاندارد بتونی جایگزین می‌شوند.وقتی مسئولان از گل و بلبل بودن کارها می‌گویند اما در عمل چیز دیگری به چشم می‌خورد.مثلا متولیان امر در ایلام مدعی هستند در دو سال اخیر ۹۴پروژه آموزشی با ۲۲۳ کلاس درس تکمیل و بازسازی شده که با توجه به ارزیابی‌های کشوری، ایلام از استان‌های پیشرو بوده‌است. برهمین اساس و با توجه به مشارکت خیرین در طرح‌‌های عمرانی، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خیرین مدرسه‌ساز ۲۶۰ میلیارد در استان هزینه کرده‌اند در حالی که این رقم در سال‌های گذشته کمتر بوده‌است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها