ادامه بازی اسم و فامیل نیمکت تیم ملی در فدراسیون والیبال

... و حالا کاپیتان معروف!

این موقعیت پیش آمده در والیبال بیشتر شبیه فرار رو به جلو است که فدراسیون والیبال بعد از ناکامی تیم‌ملی والیبال ایران و قبل از انتخابات فدراسیون والیبال آن را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد. اصلا تعبیر واقعی و تمام و کمال آن است. در این موقعیت خود سعید معروف با آن همه افتخار و عزت و بزرگی از این ناراحت نیست که این گونه از او و نامش سوءاستفاده می‌شود؟
کد خبر: ۱۴۲۸۶۶۳
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
آخر کدام سوپراستار دنیای والیبال است که با صفر روز حضور در کلاس‎های مربیگری و صفر عدد سابقه نشستن روی یک تیم، ولو ملی و باشگاهی، گزینه سرمربی‎گری تیم‌ملی کشورش می‎شود؟ آن هم در شرایطی که همه از تیم ملی قطع امید کرده‎اند و سلسله معجزات و اتفاقات شگفت‌‎آوری باید رخ بدهد تا بلکه این تیم برای سومین بار پیاپی به المپیک برسد. شاید اصلا هرچند روز یک بار یک نکته اساسی یادمان می‎رود. باید یادمان بیاید و یادمان بماند که انتخابات فدراسیون والیبال درراه است. همه اینها به هم ربط دارد. بالاخره جو باید قبل از انتخابات یک جوری سبک شود. چه کسی بهتر ازسعید معروف و چه چیزی بهتر از بازی با نام بزرگ‎ترین مربیان دنیای والیبال؟ 
   
همه گزینه‌‎های درخشان
لوران تیلی، جانلورنزو بلنجینی، استفان آنتیگا، مارسلو مندز، آندره‌آ آناستازی، ویتال هاینن، رنان دالزاتو، فیلیپ بلین، ولادیمیر آلکنو، خاویر وبر، رادوستین استویچف، آنجلو لورنزتی و روبرتو پیاتزا. دیگر حتی نمی‌شود اسمش را بازی اسم و فامیل گذاشت چون آنچه که اکنون رخ می‌دهد خیلی فراتر و وسیع‌تر از بازی‎های مرسوم اسم و فامیل در ورزش ایران است. اینهایی که نوشتیم همگی می‎توانند گزینه‎های بالقوه سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران باشند. بعد از همه این اسامی باید چند نقطه هم بگذاریم چرا که داورزنی (رئیس فدراسیون والیبال) و دیگر فدراسیونی‎ها هر مربی مطرحی سراغ دارند نامش را می‎گذارند در فهرست گزینه‌‎ها و کاندیداهای سرمربی‎گری تیم ملی والیبال ایران. به غیر از همه اینها سعید معروف هم هست. فدراسیون خوب بلد است با نام او بازی کند. تا همین یک ماه پیش سعید معروف قرار بود به تیم ملی والیبال ایران برگردد و ناجی این روزهای تیره و تاریک والیبال ایران باشد. اما فدراسیون حالا هدفمند و غیرهدفمند پروژه مربوط به سعید معروف را تغییر فاز داد. معروف از نظر داورزنی بهترین مرهم برای تیمی بود که هم در لیگ ملت‎های ۲۰۲۳ جهان زخم خورد و هم در انتخابی المپیک. دلایل زیادی برای عَلَم کردن هر چندوقت یکبار نام سعید معروف وجود دارد. نگاه بدبینانه و شاید مبتنی بر واقعیت این باشد که بهترین راه حل در موقعیت کنونی پنهان شدن پشت نام اوست. نگاه دیگر می‌تواند این باشد که داورزنی واقعا دنبال راه حل برای از بین بردن بحران والیبال ایران می‌گردد. اما این را هم نمی‌توانیم فراموش کنیم که انتخابات فدراسیون والیبال در راه است و داورزنی باید خرابی‌های چند مدت اخیر را جمع و جور کند و شاید نام سعید معروف به تنهایی برای کنترل خیلی از فشارها کافی باشد. 
   
پرونده ایرانی را نبندید
روند مذاکرات با ۱۴ مربی ادامه دارد. این مربیان یکی از یکی مشهورتر و موفق تر هستند و کارنامه آنها به شدت درخشان و بی‎نظیر است. کلاس جهانی این مربیان برای هر تیمی در سطح جهان می‌تواند امیدوارکننده و روحیه‌بخش باشد و همه چیز را زیر و رو کند. در جلسه‌ای که کمیته فنی برای بررسی گزینه‌ها گذاشته است اعضا همگی اعتقاد دارند پرونده مربی ایرانی هم کماکان باز است. اما این پرونده باز بماند که چه شود؟ سعید معروف را بیاورند که هیچ سابقه مربی‎گری در رده ملی و غیرملی ندارد یا این‌که به گزینه‎های قدیمی و امتحان پس داده مثل مصطفی کارخانه، پیمان اکبری، فرهادنفرزاده و چندین و چند گزینه دیگر میدان بدهند. به هرحال فدراسیون والیبال در رابطه با سعید معروف تغییر فاز داده است. ابتدا بحث بر سر بازگرداندن او به عنوان بازیکن بود اما حالا نامش به عنوان مربی مطرح شده است. شاید هم مربی و دستیار سرمربی جدید و خارجی تیم ملی والیبال ایران باشد. 
   
زنگ تفریح شدیم
دیگر حساب و کتاب این‌که تیم ملی والیبال ایران چگونه باید به المپیک برسد و چقدر شانس کمی دارد و چقدر آمار و رنکینگ تیم ملی ناامیدکننده است فایده‎ای ندارد. حتی بزرگ‎ترین مربی تاریخ والیبال دنیا هم به ایران بیاید نمی‎تواند تیم ملی ایران را آنچنان با مهارت بلند کند که به المپیک برسد مگر این‌که اتفاقات دیگری در دنیای والیبال رخ بدهد و هم چیز به سود ما پیش برود. اما هر مربی مشهور و غیرمشهوری که به ایران بیاید تنها کاری که می‌تواند انجام بدهد این است که تغییر نسل ناقص تیم ملی والیبال ایران را سر و سامان بدهد و تیم ملی را از سطح «زنگ تفریح» بودن در سطح دنیای والیبال بیرون بکشد. این یک واقعیت تلخ است که مدل والیبال ایران در سال ۲۰۲۳ یک مدال بسیار ناامید کننده و غم‌انگیز به نام «زنگ تفریح» در بالاترین سطح ممکن دنیای والیبال بود. ایران در لیگ ملت‎ها و انتخابی المپیک به هیچ تیمی نه نگفت. الان هم فدراسیون والیبال قرار است به مربیان بزرگ نه نگوید. همه را می‌خواهد، از بلجینی و آناستازی گرفته تا آنتیگا و هاینن. حتی مربیان سطح پایین‎تر را هم می‌خواهد. از کوچک تا بزرگ. این را هم می‌دانیم که این نام‎های بزرگ و سنگین بار بزرگ بر سر فدراسیون والیبال را کوچک و سبک می‎کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها