گفت‌وگوی «جام‌جم» با معاون مجلس فلسطین

حماس، پنجه در پنجه اسرائیل و آمریکا

 ناتوانی رژیم اشغالگر قدس در هضم و تحلیل آنچه در فلسطین، منطقه و جهان می‌گذرد بر همگان مشخص است.حتی حمایت همه‌جانبه آمریکا و کشورهای اروپایی از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه نیز نتوانسته به خروج تل‌آویو از بن‌بست تمام عیار کنونی منجر شود. حتی بسیاری از بازیگران و کشورهایی که طی روزهای ابتدایی جنگ غزه در قبال این فاجعه سکوت کرده بودند، اکنون به جمع حامیان فلسطین و مخالفان رژیم اشغالگر قدس پیوسته‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۸۲۳۴
 
ملزومات و پیش‌شرط‌های نابودی رژیم اشغالگر قدس شکل گرفته و طوفان‌الاقصی نیز به اسم رمز این سقوط تبدیل شده است. در این خصوص گفت‌و‌گویی با دکتر حسن خریشه، معاون مجلس قانون‌گذاری فلسطین صورت داده‌‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

 نبرد میان رژیم اشغالگر قدس و مقاومت فلسطین وارد مراحل حساس‌تری شده و طبق اطلاعات میدانی، صهیونیست‌ها به‌رغم جنایات بی‌حد و حصر خود علیه ساکنان نوار غزه به هیچ‌یک از اهداف خود در این منطقه دست پیدا نکرده‌اند. ضمن آن‌که هرروزه افشاگری‌های بیشتری در خصوص اختلافات و شکاف‌های نظامی ـــ سیاسی در اراضی اشغالی صورت می‌گیرد. تحلیل شما از این شرایط چیست؟
ابتدا به شهدای مقاومت فلسطین در غزه درود می‌فرستم. عملیات اخیر جنبش حماس یک گزاره مهم را برای دشمن صهیونیستی و حامیان آن به اثبات رسانده است. این‌که سرنوشت فلسطین را جریان مقاومت مشخص می‌کند، نه جریان سازش. این مقاومت است که آینده‌ای روشن و مشخص را برای منطقه ترسیم کرده، نه کسانی که دم از سازش با دشمن صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با آن می‌زنند. پیمان‌های صلح با اسرائیل دیگر جایی در منطقه ندارد و امروز دیگر کسی از صلح با دشمنی که کودک‌کشی را  به‌شاخصه خود تبدیل کرده به میان نمی‌آورد. پیام عملیات طوفان‌الاقصی، تغییر موازنه قدرت به سود مقاومت در فلسطین است. همگان اذعان دارند که این عملیات، یک نقطه عطف در تاریخ منطقه محسوب می‌شود. این تغییر موازنه در حالی صورت می‌گیرد که سال‌ها قبل، کسی تصور نمی‌کرد فلسطینیان این‌گونه قدرتمندانه دشمن صهیونیستی را به انزوا رانده و بدترین شکست را بر پیکره آن تحمیل کنند. 
 
سیاستمداران حامی رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به آنها تلاش می‌کنند تجاوزات اخیر تل‌آویو را در نوار غزه، پاسخی طبیعی نسبت به عملیات طوفان‌الاقصی تلقی کنند. حتی برخی کشورهای‌غربی نسل‌کشی کودکان را در قالب دفاع مشروع قلمداد می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
این یک ادعای وقیحانه است. اساسا عملیات طوفان الاقصی، واکنشی نسبت به حملات گسترده، مستمر و طولانی مدت اسرائیل به فلسطینیان و تلاش برای مرگ تدریجی ساکنان غزه بوده است. این عملیات در واکنش به تلاش وقیحانه صهیونیست‌ها برای تسریع یهودی سازی قدس صورت گرفته است. اکنون بازیگرانی که سعی در تطهیر رژیم‌صهیونستی و القای صلح پذیری این رژیم داشتند، باید پاسخگوی این جنایات باشند. از سوی دیگر، رژیمی که نمی‌تواند از ارتش رو به زوال و شهرک‌های صهیونیستی حمایت کند، چگونه می‌تواند از کشورهایی که به امید جلب حمایت اسرائیل به عادی سازی روابط با آن تن می‌دهند صیانت کند؟ اینها پیام‌های ارزشمند موفقیت مقاومت است و قطعا در طول نبرد پیام‌های مهم دیگری به منطقه و دنیا مخابره خواهد شد. 
 
از عملیات طوفان الاقصی به‌عنوان یک نقطه عطف یاد کردید. آثار و تبعات راهبردی و منطقه‌ای تحولات اخیر در فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید.
عملیات طوفان‌الاقصی قواعد ساختگی صهیونیست‌ها در منطقه را هدف قرار داده و آنها را به‌نوعی از بین برده است. قطعا از این پس، معادله تغییر خواهد کرد. فراموش نکنیم که رژیم صهیونیستی به‌رغم ادعای تسلط اطلاعاتی و امنیتی خود بر تحرکات منطقه و فلسطین در برابر قدرت استتار، آمادگی میدانی و برنامه‌ریزی حماس تسلیم شد. امروز هیچ‌کس حتی در اراضی اشغالی شکست اسرائیل را کتمان نمی‌کند. گروه‌های مقاومت بارها تاکید کرده‌اند که اسرائیل ضعیف‌تر از خانه عنکبوت است و عملیات طوفان‌الاقصی این گزاره را در عمل به اثبات رساند. 
 
به حامیان عربی رژیم صهیونیستی اشاره کردید. رفتار بازیگرانی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا را در شرایط کنونی چگونه تحلیل می‌کنید؟
در حالی که دشمن صهیونیستی هدف قرار دادن غیرنظامیان را به شکل وحشیانه ادامه می‌دهد، آمریکا و بازیگران اروپایی با حمایت‌های‌شان از این همه جنایت، از نقاب خود رونمایی کردند. دنیا اکنون چهره واقعی حامیان رژیم صهیونیستی را مشاهده کرده است. آمریکایی‌ها ناو هواپیمابر خود را به منطقه فرستاده‌اند و انبارهای خود را برای تحویل سلاح به اسرائیلی‌ها باز کرده‌اند. نتانیاهو تهدید کرده است از نیروهای نظامی آمریکا و نیروی دریایی آن استفاده خواهد کرد. بنابراین حماس امروز مشغول نبرد با اسرائیل و آمریکاست. با این حال ایمان داریم مقاومت پیروز میدان نبرد خواهد بود. خون شهدای غزه به‌زودی ثمر خواهد داد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها